Dé 6 B2B Online Marketing trends van 2019 header image

Dé 6 B2B Online Marketing trends van 2019

6 B2B trends smal.jpg
 
Bij B2B websites ligt de primaire focus vaak bij leadgeneratie. Ook voor 2019 is leadgeneratie de belangrijkste KPI. Uit een recent onderzoek van onlinesucces.nl blijkt dat in 2019 86% van de B2B marketeers zich richt op leadgeneratie, gevolgd door het converteren van leads naar sales (82%) en het optimaliseren van de customer experience (55%).
 
De mogelijkheden en ontwikkelingen binnen online marketing blijven groeien en ook op het gebied van leadgeneratie en customer experience zijn jaarlijks nieuwe trends zichtbaar. Lees hieronder dé 6 trends voor 2019!
 

1. Content Marketing

De laatste jaren is een verschuiving zichtbaar van volledige focus op zoekmachine optimalisatie (SEO) naar een combinatie tussen SEO en content marketing. Daarbij worden relevantie en meerwaarde voor de gebruiker steeds belangrijkere factoren. Het inhoudelijke verschil tussen content marketing en SEO is dat content marketing primair gericht is op de gebruiker, waar SEO zich focust op het inspelen op (de algoritmes van) zoekmachines. Het doel van content marketing is om (potentiële) klanten van relevante en zinvolle informatie te voorzien die veel meerwaarde bieden en resulteren in een betere binding tussen (potentiële) klanten en uw bedrijf op de lange termijn
 
De focus van content marketing richt zich breder dan enkel zoekmachines. Denk hierbij aan de inzet van meerdere middelen en kanalen zoals blogs, nieuwsbrieven, video, social media, whitepapers en andere soorten downloads. De trend van content marketing is ook zichtbaar bij zoekmachines. Google is altijd bezig haar algoritmes verder te ontwikkelen om de meest relevante content te herkennen. Hierdoor is content marketing ook voor zoekmachines een zeer belangrijke factor.
 

2. Marketing Automation

Een steeds groter wordend onderdeel binnen content marketing en online marketing, is marketing automation. In 2018 werd marketing automation door 53% van de online marketeers ingezet. In 2019 zal dit percentage groeien richting de 75% (bron: emerce). Door het inzetten van marketing automation kan je leadgeneratie en sales processen steeds verder (het woord zegt het al) automatiseren. Met behulp van marketing automation kun je prospects door verschillende fasen van de klantreis leiden, zonder elke prospect zelf te hoeven benaderen. Zo kunnen specifieke online acties (triggers) worden ingesteld om gerichte berichten -meestal via e-mail- te versturen aan relevante prospects.
Het voordeel hiervan is dat je jouw doelgroep kunt segmenteren op basis van het gedrag van de bezoekers, waardoor je de meest relevante informatie kunt delen met prospects in iedere fase van de klantreis (oriëntatie / overweging / actie).
 

3. Personalisatie

Door de constant toenemende stroom aan content is het steeds belangrijker geworden om de juiste doelgroep, met relevante content, te bereiken. Bijna 75% van de mensen raakt gefrustreerd door irrelevante advertenties. Daarom is het belangrijk om content te personaliseren met oplossingen voor het probleem waar men zich in herkent. Dit geldt voor alle gebieden, variërend van advertenties in zoekmachines en social media tot e-mailmarketing en productsuggesties.
 

4. Customer Service

Een aantal jaar geleden werden chatfuncties op websites gezien als een leuke bijkomstigheid. Tegenwoordig is het vanzelfsprekend voor prospects dat zij direct via de website geholpen worden. Door middel van live chat kun je direct inspelen op deze waardevolle contactmomenten met prospects. Binnen chatfuncties zijn veel varianten mogelijk. Zo kun je zelf gesprekken initiëren met bezoekers, automatisch gegenereerde response messages instellen of gebruikmaken van chatbots die zelf de conversatie starten.
 
Bijna 75% van de mensen raakt gefrustreerd door irrelevante advertenties

5. Video 

Video is zo vanzelfsprekend dat je het bijna over het hoofd zou zien. Volgens schattingen van Cisco zal video verantwoordelijk zijn voor 82% van het totale internetverkeer in 2019. Meer dan 80% van de consumenten geeft aan door video te worden overtuigd tot het doen van een aankoop. In de B2B is deze verschuiving ook zichtbaar. Beeld zegt immers nog steeds meer dan duizend woorden. Onder bedrijven zegt 72% dat het inzetten van video leidt tot een hogere conversie. 
 

6. Schakel professionals in

Het inspelen op de nieuwe trends vereist kennis en kunde. De communicatieafdeling van een bedrijf heeft vaak niet alle competenties in huis om met alle facetten aan de slag te gaan. Voor de overall strategie en/of de inzet van relevante projecten wordt daarom steeds vaker gebruik gemaakt van externe kennis. 
 

Gebruik de huidige trends om uw kansen te pakken!

Sigma Solutions is uw Online Business Partner, gespecialiseerd in totaaloplossingen voor online strategieën en uitvoering van consultancy, online marketing en development voor (corporate) B2B websites en webshops. 
 

Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer