De 6 voordelen van Product Information Management (PIM) voor de Producerende en Handelende B2B header image

De 6 voordelen van Product Information Management (PIM) voor de Producerende en Handelende B2B

maandag 29 juni 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Dat het gedrag van B2B klanten verandert en meer naar online beweegt, hebben we al beschreven in ons blog over B2B Buyer Enablement. Veel fabrikanten, distributeurs en groothandels zijn daarom bezig met e-commerce oplossingen zoals een website, webshop of portal. Een uitdaging waar al deze partijen tegenaan lopen, is de beschikbaarheid van actuele en volledige productinformatie. De discipline die invulling geeft aan het realiseren hiervan is Product Information Management (PIM).

Wat is Product Information Management?

Product Information Management is het proces waarin alle informatie wordt beheerd die nodig is om een product over verschillende kanalen te vermarkten. Populair gezegd gaat PIM over het beheren van de digitale variant van je product. Informatie die bij PIM wordt opgeslagen zijn algemene productkenmerken, zoals naam en beschrijving, commerciële productkenmerken, zoals toepassingsgebied. Ook technische productkenmerken, zoals chemische resistentie en gebruikte materialen vallen hieronder. Voorbeelden van kanalen waarin productinformatie gebruikt wordt zijn catalogi, productbladen, websites, webshops, configurators en platformen zoals Amazon en Bol.com.

De voordelen van Product Information Management

Hieronder de 6 meest voorkomende voordelen van Product Information Management.

  1. Duidelijkheid: Een goed ingericht PIM-proces betekent eigenlijk altijd het einde van verschillende afdelingen die werken met losse Excelletjes, Word-documenten, InDesign-files en mailboxen. Alle informatie wordt namelijk beheerd in Ă©Ă©n centraal systeem. En in dat ene systeem wordt ook nog eens strak gedefinieerd wĂšlke productinformatie door wie moet worden bijgehouden. Kortom, een veel duidelijkere structuur en proces.
  2. Efficiency: Als alle productinformatie volgens de juiste structuur in Ă©Ă©n centraal systeem wordt bijgehouden dan leidt dit onvermijdelijk tot een forse afname in afstemmingsuitdagingen met klanten (“Welke PDF is ook al weer de laatste product datasheet?”) en met collega’s (“Wie heeft de laatste Excel met technische specificaties?”). Kortom, mensen kunnen bezig zijn met waarde toevoegende activiteiten.
  3. Media: Uit onderzoek is gebleken dat goede afbeeldingen die conversie van een productpagina kunnen verdrievoudigen. Het belang van goede productafbeeldingen is dus evident. Een goed ingerichte PIM-structuur dwingt af dat per product voor verschillende detailniveaus van afbeeldingen worden opgeslagen op een consequentie kwaliteit.
  4. Internationaliseren: In een goede PIM-structuur zijn zo veel mogelijk productkenmerken als gestructureerde data of classificatie opgeslagen. De kleur van een product staat niet in een vrij tekstveld, maar is selecteerbaar. Deze inrichting van productinformatie maakt het vertalen van producten veel eenvoudiger en dus goedkoper en dus sneller te realiseren. Wel zo handig voor Nederlandse bedrijven die in een B2B niche actief zijn en alleen nog maar kunnen groeien door in het buitenland actief te worden.
  5. Online Vindbaarheid: (PotentiĂ«le) B2B klanten zeggen: “Als ik behoefte heb aan je product of dienst dan vind ik je zelf wel!”. Het zoeken wat aan het vinden vooraf gaat is gemakkelijk stuurbaar met goed gestructureerde productinformatie. Dan kunnen er namelijk gemakkelijk synoniemen worden toegevoegd om zoekopdrachten in de eigen online catalogus van de juiste resultaten te voorzien Ă©n kunnen landingpagina's gepubliceerd worden die aansluiten bij de zoektermen die worden ingevuld in Google e.a.
  6. Win van concurrenten: De hierboven genoemde laten zien dat B2B bedrijven die aan de slag gaan met Product Information Management daarmee voordelen in klantvriendelijkheid, efficiency, effectiviteit en internationalisering kunnen behalen. Allemaal elementen die bijdragen in de missie van elke onderneming: winnen van concurrenten.

Aan de slag of meer weten over Product Information Management in de B2B?

Download ook ons ebook over Product Information Management of neem contact met ons op voor vrijblijvend advies!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer