De B2B SEO Business Case, vergeet deze onderdelen niet!
Aan de slag met een B2B SEO Business Case? Lees hier de elementen die onderdeel uitmaken van elke succesvolle B2B SEO Business Case.
Doelstellingen en KPIās
Zorg ervoor dat je duidelijke doelstellingen formuleert en deze uitdrukt in business- en specialistische KPIās. De business KPIās zorgen voor aansluiting en ondersteuning van Directie, Managent en andere niet-specialisten. De specialistische KPIās zorgen voor aansluiting bij de specialisten, zoals data-analisten en SEO Copywriters.
Voorbeelden van business KPIās:
- Gerealiseerde Winst;
- Gerealiseerde Omzet;
- Aantal Nieuwe Klanten;
Voorbeelden van specialistische KPIās:
- Gemiddelde CTR;
- Aantal weergaven in zoekmachines;
- Aantal unieke bezoekers via SEO.
Periodieke Zoekwoordenonderzoek
Het zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in zoektermen waarop kansen voor online vindbaarheid en conversie liggen. Deze kansen kunnen worden verzilverd door voor de betreffende zoektermen aparte SEO-paginaās te produceren of door bestaande content zo te herschrijven dat deze vindbaar wordt op de betreffende zoektermen. Het aantal zoekwoorden die in een zoekwoordenonderzoek zijn meegenomen is vaak beperkt. Met als uitgangspunt dat SEO Copywriting onderdeel uitmaakt van de B2B SEO Business Case zal na een bepaalde tijd voor alle zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek content zijn geschreven. Samen met het gegeven dat zoekgedrag aan continue veranderingen onderhevig is voldoende reden om een periodiek zoekwoordenonderzoek in de B2B SEO Businesscase te voorzien.
Meertaligheid
Is de doelgroep van je B2B SEO Business Case meertalig? Hou dan rekening met de impact die dit heeft op de volgende activiteiten:
- Zoekwoordenonderzoeken moeten per taal of per regio (een Vlaming vertoont ander zoekgedrag dan een Hollander) moet worden uitgevoerd.
- SEO Copywriting moet worden uitgevoerd in de taal waarop de SEO-activiteiten zijn gericht. Bedenk dat een vertaler over het algemeen beperkt bestand heeft van SEO. Ga dus op zoek naar een native SEO Copywriter.
- Gebruikte zoekmachines kunnen per land verschillen. Hou rekening met de specifieke eisen van elk van de zoekmachines die gebruikt wordt in de taalgebieden waar je activiteiten op gericht zijn. Deze eisen kunnen technisch van aard zijn (technische SEO) of gericht zijn op content.
Technische Zoekmachineoptimalisatie
De technische werking van de website of webshop waarop de SEO-activiteiten ontplooid worden moet perfect op orde zijn. Bedenk dat de technische eisen die zoekmachines aan websites stellen constant in beweging zijn en hou daar rekening mee bij het opstellen van je B2B SEO Business Case.
Voorbeelden van wijzigende technische eisen zijn:
- Google plaatst sites die niet zijn geoptimaliseerd voor weergave op smartphones lager in zoekresultaten bij smartphone-zoekopdrachten dan websites die daar wel voor zijn geoptimaliseerd.
- Google heeft het afgelopen half jaar een aantal keer gehint naar het in de zoekresultaten promoten van websites en webshop die gebruik maken van SSL-certificaten om het verkeer tussen de bezoeker en de website veiliger te maken.
Aan de slag met een B2B SEO Business Case?
Neem voor een inspirerend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.