De Belangrijkste B2B Online Marketing Trends van 2021 header image

De Belangrijkste B2B Online Marketing Trends van 2021

Afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van COVID-19. De pandemie heeft een grote impact gehad op het bedrijfsleven. Doordat de hele wereld in razendsnel tempo volledig op zijn kop is gezet heeft dit bedrijven gedwongen om zich aan te passen om succesvol te blijven. Waar beurzen niet meer doorgingen en face-to-face afspraken niet meer door konden gaan, zijn online conference calls, webinars en deals op afstand razendsnel de nieuwe standaard geworden.

Een van de grootste thema’s van het afgelopen jaar voor het bedrijfsleven is dan ook digitalisering geweest. Lees hieronder wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn geweest die van invloed zijn op de online marketingstrategie van 2021.

De belangrijkste ontwikkelingen in B2B Online Marketing

Bedrijven zijn het afgelopen jaar nog meer de waarde van online gaan inzien

Omdat de traditionele manier van zakendoen door COVID-19 voor een groot deel onmogelijk is gemaakt, is digitaal contact een steeds grotere factor geworden in het B2B salesproces. Of het nu gaat om online afspraken, webinars, customer self service portals of e-commerce, het zijn allemaal thema’s die het afgelopen jaar hard zijn doorontwikkeld en hebben bijgedragen aan een nieuwe standaard voor B2B bedrijven. Doordat bedrijven zich nog meer zijn beseffen dat online een steeds groter deel uitmaakt van het succes van het bedrijf, zijn online omgevingen steeds beter uitgerust om (potentiële) klanten optimaal te bedienen.

De online concurrentie wordt steeds sterker

Omdat de waarde van online steeds groter wordt, wordt hier in alle industrieën steeds meer in geïnvesteerd. Dit heeft als resultaat dat de bedrijven die B2B Online Marketing het meest serieus nemen, steeds meer afstand nemen ten opzichte van de bedrijven die zicht vasthouden aan de traditionele salesprocessen. Als uw bedrijf nog geen duidelijk uitgewerkt marketingplan heeft, doet u er goed aan om hier zo snel mogelijk mee van start te gaan. Uw concurrentie zit namelijk niet stil!

Zoekmachines worden steeds strenger

Omdat de concurrentie steeds sterker wordt en de verwachtingen van de internetgebruiker steeds hoger worden, worden de eisen die door zoekmachines worden gesteld aan de kwaliteit van websites ook steeds strenger. Hoe beter uw online propositie is ingericht, hoe beter u zult scoren in zoekmachines. Dit geldt zowel voor inhoudelijke content als alle factoren die van invloed zijn op de gebruikerservaring. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onlangs ingevoerde Core Web Vitals, laadtijden, responsiveness, kwaliteit van afbeeldingen en navigatie door de website. Wilt u beter scoren in Google dan uw belangrijkste concurrenten? Zorg er dan voor dat u het op alle vlakken beter doet!

Relevantie is de sleutel tot succes

Hoe bereikt u de beste resultaten vanuit online? Door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van uw (potentiële) klanten! Als zij op uw website niet kunnen vinden wat zij zoeken, zijn ze zo weer verdwenen. Dit geldt voor de informatie die op uw website beschikbaar is, maar ook voor functionaliteiten in de website. Als uw concurrent bezoekers de mogelijkheid geeft om in te loggen in een portal omgeving waar hij/zij de orderhistorie en status van bestellingen kunt inzien, maar u biedt deze mogelijkheid niet, dan is de kans groot dat een nieuwe bezoeker eerder kiest voor het bedrijf die de samenwerking zo makkelijk mogelijk maakt.  Andersom geldt dit natuurlijk ook – als u het beter doet dan uw concurrenten, is de kans groot dat u hier de vruchten van plukt!

Maak het persoonlijk

Omdat afspraken op locatie minder vanzelfsprekend zijn dan voorheen, is het voor nieuwe (potentiële) klanten nóg belangrijker om uw online bedrijfsuitstraling goed in te richten. Laat daarom zo goed mogelijk zien wat uw bedrijf uniek maakt. Wat zijn uw kernwaarden? Wie zijn er werkzaam bij uw bedrijf en welke projecten heeft u al gerealiseerd voor uw bestaande klanten? Als nieuwe bezoekers een goed beeld krijgen van uw organisatie zullen zij eerder zaken met u willen doen – zelfs als er geen fysieke afspraak mogelijk is. Ook is het belangrijk dat u laat zien dat u gemakkelijk bereikbaar bent en graag met uw bezoekers in gesprek gaat - bijvoorbeeld door middel van webchat. Hiermee kunt u namelijk direct inspelen op vragen van uw bezoekers. Het gebruik van passende afbeeldingen en video helpen erbij om het maximale te halen uit uw online communicatie.

Wilt u weten hoe u het maximale kunt halen uit uw B2B Online Marketing? Neem dan direct contact voor ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer