De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages) header image

De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie terecht is, of toch niet.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages

Accelerated Mobile Pages zijn, zoals de naam wellicht doet vermoeden, versnelde mobiele pagina’s. Deze versnelde mobiele pagina’s worden sinds het begin van 2016 opgenomen in de zoekresultaten van Google. Het idee achter AMP is dat deze snel worden ingeladen en daarom de optimale gebruikerservaring bieden aan bezoekers op een mobiel device.

De snelheidswinst wordt geboekt door een aantal factoren. Zo zijn er limieten op het gebied van het gebruik van HTML, CSS en Javascript. Ook wordt de pagina ingeladen via een proxy van Google. Deze is supersnel, waardoor het voor de gebruiker lijkt alsof de pagina heel snel ingeladen wordt, ongeacht de locatie van de achterliggende server.

De controversie

Sinds de invoering van AMP is er veel controversie in de internetwereld. Google zou namelijk zijn macht misbruiken om te dicteren hoe het internet eruit moet komen te zien. Hier kun je veel mensen gelijk in geven. Maar als we kijken naar de huidige staat van veel websites, en dan vooral op een mobiel device. Dan zie je dat Google wel een punt heeft dat het anders moet. Je kunt tegenwoordig geen site meer bezoeken of je krijgt minimaal een cookiemelding, een melding om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en een melding om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Op de website van de NOS.nl ziet een artikel op een mobiel er als volgt uit:

 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer