De sleutel naar online succes header image

De sleutel naar online succes

donderdag 18 februari 2016 Ā·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Het voordeel van B2B Online Marketing is dat (bijna) elke geĆÆnvesteerde euro meetbaar is. Toch bestaan er vaak misverstanden over welke resultaten en cijfers je nu wel of niet zou moeten meten. 

Sommige gegevens en statistieken lijken misschien interessant, maar zijn vaak
nietszeggend, de zogenaamde ā€˜Vanity Metricsā€™. Gegevens en statistieken die er WEL toe doen worden KPIā€™s (Key Performance Indicators) genoemd.

Voor iedere klant andere KPIā€™s

Het live zetten van een goed werkende en onderscheidende website is Ć©Ć©n ding, het vindbaar maken van je website is de volgende stap. Het schrijven van blogs of zogenaamde SEO-paginaā€™s is een goede manier om de vindbaarheid van je website in zoekmachines te verbeteren. Bij Sigma Solutions willen we onze klanten graag helpen met zoekmachine-optimalisatie en de resultaten uiteraard ook meetbaar voor hen maken. 

Een voorbeeld: als de marketingmanager van een bedrijf snel verkopen via de webshop wil genereren, is hij waarschijnlijk minder geĆÆnteresseerd in een websitebezoeker die aangeeft dat hij/zij graag eens langs wil komen voor een afspraak. Een bedrijf waarvoor de website gebruikt wordt als middel om websitebezoekers naar de fysieke winkel te krijgen, zal hier juist wel veel waarde aan hechten.

Klanten van Sigma Solutions hebben de optie om een maandelijkse ā€˜online succes rapportageā€™ aan te vragen. In deze rapportage is een gedetailleerd verslag te vinden van de aantallen bezoekers, hun gedrag en hoe zij op de website zijn gekomen. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, daarom worden er voor elke klant andere KPIā€™s bepaald. 

Waarde toekennen

In onderstaand voorbeeld van de B2B Online Strategie is te zien hoeveel mensen via de website een brochure hebben aangevraagd. In het geval van deze klant is een potentiĆ«le koper die een brochure aanvraagt heel waardevol. 

In de tabel is te zien dat het aantal bezoekers dat via SEO-paginaā€™s binnenkomt gemiddeld voor meer dan 35% van de brochure aanvragen zorgt. Als uit al deze aanvragen Ć©Ć©n offerteaanvraag komt (met een gemiddelde waarde van ā‚¬6.000), dan behoeft het geen uitleg hoe waardevol de SEO-paginaā€™s van deze klant zijn. 

De waarde van een offerteaanvraag is afgeleid van het aantal offertes dat daadwerkelijk leidt tot een aankoop. Het percentage offertes dat leidt tot een aankoop is in het geval van deze klant erg hoog en daarom is een offerte heel waardevol. In januari werden 4 offertes aangevraagd door mensen/bedrijven die via SEO-paginaā€™s binnenkwamen. De waarde van deze SEO-paginaā€™s hoef ik nu denk ik niet meer uit te leggen.

Voorbeelden van KPIā€™s die we bij Sigma Solutions gebruiken

Zoals eerder gezegd: geen enkel bedrijf is hetzelfde en voor elke klant zijn er andere KPIā€™s te benoemen. Toch zijn er wel een aantal ā€˜algemene KPIā€™sā€™ die voor de meeste klanten van toepassing zijn. Een aantal van deze ā€˜KPIā€™s zijn:

  • Aantal nieuwsbriefinschrijvingen per maand

  • Aantal views contactpagina

  • Aantal klikken op het e-mailadres of het telefoonnummer

  • Bezoekduur

Wil je weten of Sigma Solutions jouw bedrijf ook kan helpen met de B2B Online Strategie?

Als je graag wilt weten of Sigma Solutions jouw bedrijf kan helpen met maken van een website en het ā€˜online succes trajectā€™ dat daarop volgt, kom dan eens langs voor een vrijblijvend adviesgesprek!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creƫer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creƫer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer