De vijf kernelementen van B2B online marketing header image

De vijf kernelementen van B2B online marketing

woensdag 16 september 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

B2B (business-to-business) en B2C (business-to-consumer) marketing verschilt niet alleen in de aanpak en focus, maar ook de middelen die ingezet worden. In deze blog leg ik uit wat de vijf kenmerken zijn van B2B online marketing.

De vijf kernelementen van B2B Online Marketing

1. Focus op leadgeneratie vs. instant verkoop

De aankoopreis in de B2B wereld verloopt anders. De reis start namelijk eerst met leadgeneratie. Daarom heeft het geen zin om alleen te focussen op instant verkopen. Een CRM-systeem kan een waardevolle toevoeging zijn om te zorgen dat Sales ook daadwerkelijk alle leads opvolgen en de relatie met de prospect of klant behouden.

2. ROI, efficiëntie en expertise communiceren

Een B2B aankoop wordt gedaan om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Daarom is het belangrijk om de ROI, expertise, efficiĂ«ntie en te communiceren met de doelgroep. Hiermee kun je de prospect overtuigen om voor jou te kiezen!

3. Meerdere besluitvormers

Een aankoopgroep bestaat tegenwoordig uit gemiddeld uit zes tot tien besluitvormers. Het aantal besluitvormers neemt toe naarmate de complexiteit van de uitdaging toeneemt. Aangezien B2B aankopen collectieve beslissingen zijn, is het van belang dat besluitvormers op Ă©Ă©n lijn zitten. Beslissingen kunnen pas genomen worden wanneer er consensus is bereikt. Dit betekent dat er veel akkoorden nodig zijn om een deal binnen te slepen.

4. Lange termijn oplossingen aanbieden

Het scoren van een goede deal speelt een minder belangrijke rol in de B2B wereld. B2B kopers kiezen voor bepaalde producten en/of diensten, omdat zij overtuigd zijn dat de leverancier op lange termijn een oplossing kan aanbieden. Hierdoor wegen andere factoren sterk zoals herhaalaankopen sterk mee in de beslissing. Uiteraard speelt de verkoopprijs een rol, maar bij B2B online marketing is het opbouwen van een relatie met een prospect belangijker. Denk hierbij aan de B2B koper voorzien van informatiebehoeften.

5. Aandacht besteden aan de klant Ă©n eindgebruiker

Een groot verschil tussen B2B en B2C marketing is dat binnen B2B de klant niet altijd de eindgebruiker is. Daarom is het van belang om bij B2B online marketing om met de klant mee te denken hoe zij de eindgebruikers kunnen vinden en hen kan bereiken. Dealers kunnen klanten namelijk helpen om de doelgroep beter te bereiken.

Aan de slag met B2B online marketing?

In ons plan van aanpak leggen wij het hele proces uit. Download het e-book gratis!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer