De voordelen en overwegingen van B2B Webdesign
Webdesign heeft een groot effect op het succes van je website. Een website zonder menu, zonder relevante tekst en / of zonder aansprekend beeldmateriaal zal tot weinig conversies leiden. Een aansprekend webdesign kan juist bijdragen aan meer conversies. Weet je een aantrekkelijk design te combineren met positieve reviews en showcases? Dan ben je op de goede weg om van jouw website je beste verkoper te maken.
B2B Webdesign kan dus veel opleveren voor jouw organisatie. Dit vergt wel investering en expertise. Welke voordelen B2B webdesign kan opleveren en welke overwegingen van belang zijn in B2B webdesign lees je in deze blog.
De 5 voordelen van B2B Webdesign
1. Een sterk webdesign draagt bij aan meer conversie
Als jouw website een aantrekkelijk design heeft, dan is de kans veel groter dat een bezoeker gegevens achterlaat, een formulier invult of tot aankoop overgaat. Elementen die bij sterk webdesign horen zijn immers aantrekkelijke call to actions (CTA's), duidelijke website navigatie en het plaatsen van cases of showcases, waarmee je het vertrouwen wint van de bezoeker.
2. Op maat te maken
Er zijn best practices en er is uiteraard al de nodige kennis beschikbaar op het gebied van webdesign. Binnen alle best practices kan een design echter alsnog op maat worden gemaakt en in lijn worden gebracht met jouw eigen ideeën. Zorg ervoor dat het design in lijn is met de missie en visie van jouw bedrijf en uitstraalt waar je bedrijf voor staat.
3. Vergroot vindbaarheid
Laadsnelheid en optimalisaties die op een website of webpagina worden doorgevoerd zijn elementen die van invloed zijn op de vindbaarheid. Op basis van onder andere deze factoren wordt door zoekmachines de ranking opgemaakt in de zoekresulaten. Een website met een laadtijd die langer is dan 10 seconden zal zeker niet hoog scoren in zoekmachines. Hier zullen dus optimalisaties doorgevoerd moeten worden om de website beter vindbaar te maken. Een snelle website, die responsief is vergroot de kans dat zoekmachines jouw website en webpagina's aanbevelen aan gebruikers.
4. Verbeterde klantervaring
De klant is koning! Maak het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk om te navigeren binnen de website en alle voor hem of haar relevante content te bekijken. Met zo weinig mogelijk klikken zoveel mogelijk informatie, biedt je gebruiker een goede ervaring. Verder is een duidelijke navigatie van cruciaal belang. Hier kun je voor zorgen door bijvoorbeeld op elke pagina hetzelfde menu te plaatsen.
5. Vertrouwen van bezoekers
Webdesign draagt in zijn algemeenheid bij aan het vergroten van het vertrouwen van websitebezoekers. Goed vormgegeven landingspagina's, een snelle laadtijd, duidelijke navigatie en het plaatsen van cases of showcases zijn allen factoren die hier een rol in spelen. Samengevat zorgt een mooi vormgegeven, snelle website voor vertrouwen bij bezoekers. Vergeet daarbij niet om de website constant te actualiseren!
De 5 overwegingen van B2B Webdesign
1. Webdesign vergt tijd
Een website is niet in een dag gebouwd. Er zijn verschillende fases waar je rekening mee moet houden bij het (om)bouwen van de website van jouw bedrijf of organisatie. Overal moet goed over worden nagedacht, en de kans is klein dat je dat in je eentje kan. Wel kan je van tevoren een duidelijke strategie bedenken: wat moet jouw website voor jou doen?
2. Webdesign vergt specialisme
Voor het bouwen van een website zijn verschillende specialismes vereist. Voor het bouwen van de website zijn uiteraard ontwikkelaars nodig. Dit is slechts de eerste stap. Om je website optimaal te laten presteren is het verstandig om ook online marketeers te betrekken. ZIj kunnen vanuit hun specialisme adviseren over een webdesign wat enerzijds past bij de identiteit van jouw bedrijf en anderzijds bijdraagt aan online succes.
3. De concurrentie ontwikkelt zich
Realiseer je dat ook de concurrentie zich zal ontwikkelen op het gebied van webdesign. Zorg er daarom voor dat je met jouw webdesign je eigen missie, visie en bedrijfsidentiteit uitstraalt. Hierdoor kun je je onderscheiden en zet je een online basis neer waar je altijd op terug kunt vallen en trots op kunt zijn.
4. Webdesign is niet permanent
Technieken waarmee websites worden gebouwd ontwikkelen zich in hoog tempo. Webdesign is daarnaast onderhevig aan continu veranderende trends. Houd er daarom rekening mee dat ook jouw webdesign niet permanent is. Het is aan te raden om elke 5 tot 7 jaar je huisstijl en webdesign te heroverwegen en waar nodig te vernieuwen. Een verouderd webdesign komt de gebruiksvriendelijkheid van je website namelijk niet ten goede.
5. Een zwak webdesign heeft nadelige effecten
Een zwak webdesign waarin niet wordt geinvesteerd gaat nadelige effecten opleveren. Hierbij kun je denken aan trage laadtijd, een mobiel onvriendelijke website, ingewikkeld beheer en een gebrek aan functionaliteiten. In zijn algemeenheid zal dit er voor zorgen dat je website niet goed vindbaar is in zoekmachines. En dat terwijl een website de potentie heeft om uit te groeien tot de beste verkoper binnen jouw organisatie. Hiervoor is investering in webdesign echter wel essentieel.
Meer weten over B2B Webdesign?
Neem contact met ons op en onze specialisten vertellen je graag meer over het belang van B2B webdesign.