De voordelen van B2B Marketing
Business-to-Business of B2B is een vorm van transactie tussen bedrijven. Bij deze transacties zijn fabrikanten en groothandelaren of groothandelaren en detailhandelaren betrokken. Een B2B-bedrijf is dus een ondersteunend bedrijf dat de grondstoffen, afgewerkte onderdelen of diensten aanbiedt die andere bedrijven nodig hebben om te functioneren, te groeien en winst te maken.
Wat is B2B Marketing?
B2B Marketing of business to business marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven hun producten en diensten rechtstreeks aan andere bedrijven verkopen. Dergelijke bedrijven kunnen een leverancier zijn die reclame voor zichzelf maakt bij detailhandelaars. Bedrijven zetten zichzelf dus in de markt om hun producten en diensten aan andere bedrijven te verkopen.
B2B Marketingtechnieken zijn gebaseerd op dezelfde principes als B2C-marketing. In tegenstelling tot B2C-klanten zijn B2B-klanten echter meestal niet geneigd om spontaan op basis van een impuls of emotie een aankoop te doen. Bedrijven hebben zeer specifieke behoeften en doen hun aankopen vaak namens een groot aantal stakeholders.
Enkele van de B2B Marketingmiddelen en -kanalen zijn blogs, e-mail, SEO, sociale media, whitepapers en e-books. In deze blog zullen we dieper in gaan op de voordelen die B2B Marketing uw bedrijf kan bieden.
Hoe werkt B2B Marketing?
B2B Marketing werkt heel gelijkwaardig aan conventionele marketing. De maatregelen hier zijn echter niet gericht op de eindgebruiker, maar op andere bedrijven. Er wordt echter ook aandacht besteed aan zoekmachine-optimalisatie, publiciteitsrelaties en online en offline marketingcommunicatie. Er zijn drie belangrijke gebieden van B2B marketing; Inbound Marketing, Outbound Marketing & Account Based Marketing.
Inbound Marketing
Bij inbound marketing draait het om het creëren en delen van waardevolle content met uw doelgroep. Het doel is om met kwalitatief goede content op organische wijze onder de aandacht te komen van uw doelgroep, zodat zij met uw bedrijf in aanraking komen. Zo kunt u een stroom van kwalitatieve leads op gang brengen met als doel om deze leads om te zetten naar betalende klanten.
Inbound marketing begint met het creëren van waardevolle content, dit kan in de vorm van een blog, whitepaper, case, e-book etc. Deze content kunt u vervolgens op uw website plaatsen en zo tonen in de zoekmachine. Op die manier bent u door het plaatsen van waardevolle content op uw website bezig met zoekmachine optimalisatie (SEO). De content die je op je website plaatst kun je tevens distribueren via verschillende social media kanalen en verspreiden onder de volgers van je nieuwsbrief middels e-mail marketing. Je kunt er daarnaast voor kiezen om de belangrijkste content te promoten via zoekmachine advertenties (SEA). Kortom, een inbound marketing strategie bestaat uit allerlei marketingtools die nauw met elkaar verbonden zijn om uiteindelijk het beoogde doel te kunnen behalen.
Outbound Marketing
In tegenstelling tot inbound marketing, houdt outbound marketing in dat het bedrijf zich rechtstreeks tot potentiële klanten richt. Met andere woorden, de onderneming benadert de klant offensief en met zo veel mogelijk maatregelen om de klant voor zich te winnen. In dit proces worden andere subdisciplines van marketing gebruikt om de potentiële klant voor zich te winnen. Deze methoden omvatten bijvoorbeeld reclamemails, banneradvertenties, posters of direct mail. De nadruk ligt hier op het feit dat de potentiële klant de informatie in bulk ontvangt en dat het bedrijf in zijn geheugen vastligt. De weg naar een aankoopbeslissing is echter vaak erg kort.
Account-based marketing
De derde methode van klantenwerving is account-based marketing, ook bekend als ABM. Deze methode is niet gericht op de massa, maar op kleinere potentiële klantengroepen. Met deze methode kan het dus gebeuren dat elke potentiële klant individueel en persoonlijk benaderd wordt. Hier worden de IP-adressen van de andere bedrijven gebruikt, zodat de bedrijven afzonderlijk aangesproken kunnen worden. Meestal worden hiervoor dynamische websites gebruikt, die zich automatisch aan de klant en de kenmerken aanpassen.
Wat zijn de voordelen van B2B Marketing?
1. B2B Marketing verhoogt de exposure van uw bedrijf
B2B Marketing zorgt voor meer exposure van een bedrijf online en helpt de naamsbekendheid te vergroten. Het creëert ook meer vertrouwen bij klanten door een platform te bieden waar ze kunnen communiceren met de klantenservice. Ook de manier waarop u op sociale media met klanten omgaat en op hen reageert, kan helpen om uw bedrijf online op de juiste wijze te etaleren.
2. B2B Marketing trekt nieuwe klanten aan
Wanneer u B2B Marketing actief en op de juiste wijze inzet, zult u nieuwe klanten vinden die tot dat moment nog niet op de hoogte waren van uw producten. Nieuwe klanten zullen uw product uitproberen en wanneer het bevalt, zullen ze het blijven gebruiken en het ook aan hun vrienden vertellen.
3. B2B Marketing zorgt voor productoptimalisatie
Via B2B Marketing kan een bedrijf in interactie treden met zijn klanten. Klanten kunnen hun bezorgdheid uiten over een product als ze het niet goed vinden of suggesties doen over hoe een bedrijf het kan verbeteren. Door de interactie van klanten met het bedrijf tijdens B2B Marketing, kan een bedrijf zijn producten verbeteren.
4. B2B Marketing verhoogt de verkoop
B2B Marketing verhoogt het aantal (nieuwe) klanten van uw bedrijf, waardoor uw omzet stijgt. Door B2B Marketing effectief in te zetten, kunt u uw klanten vertellen wat uw bedrijf verkoopt. B2B Marketing helpt u om producten en diensten aan te bevelen aan uw klanten, afhankelijk van hun behoeften en uiteindelijk kopen ze uw producten.
5. Identificeer nieuwe kansen met B2B Marketing
B2B Marketing helpt een bedrijf nieuwe kansen te identificeren door problemen van klanten op te lossen of aan hun behoeften te voldoen. Wanneer u via B2B Marketing interactie heeft met klanten, krijgt u inzicht in hun uitdagingen en ziet u hoe u oplossingen kunt bieden. Op die manier kan uw bedrijf nieuwe kansen vinden en krachtige producten ontwikkelen met betere eigenschappen die klanten bereid zullen zijn te kopen.
6. B2B Marketing verbetert ROI (Return on Investment)
B2B Marketing zorgt voor diepere inzichten als er betere rapportages en bruikbare gegevens van klanten worden verzameld. De gegevens kunnen worden gebruikt om producten en service te verbeteren, wat kan leiden tot een beter rendement op de investering.
De toekomst van B2B Marketing
Was B2B Marketing ooit een eenzijdig iets, nu zijn er dankzij social mediaplatformen allerlei mogelijkheden voor gerichte bilaterale interactie. Bovendien bevinden bedrijven zich nu in een veel betere positie om efficiënte, datagedreven beslissingen te nemen over wie ze willen benaderen en hoe ze dat het beste kunnen doen.
Vooruitstrevende B2B-bedrijven blijven innovatieve manieren vinden om social media, CRM en big data in te zetten voor meer groei. Ga vandaag nog aan de slag om deze nieuwe mogelijkheden in uw B2B Marketingplan te verwerken! Ondersteuning nodig bij het opstellen van uw B2B Marketingstrategie? Neem dan contact op met één van onze specialisten!