Een succesvolle B2B webshop beginnen in 9 stappen
Wil je een B2B webshop beginnen? Dan is het goed om te weten wat hier allemaal bij komt kijken. Volg deze stappen en zorg voor een vliegende start van jouw webshop.
1. Kan ik mijn product online verkopen?
Bepaal of het internet een geschikt verkoopkanaal is voor jouw product(en). Twijfel je of jouw product geschikt is voor online verkoop? Dan is het verstandig om voor je aan een B2B webshop begint een marktonderzoek uit te voeren.
2. Marktonderzoek: wat is de slagingskans?
Door zoektermen, die passen bij jouw product, in Google in te voeren krijg je een goed beeld van je kansen in de markt. Hoeveel concurrenten zijn er? Is het mogelijk om je te onderscheiden van deze concurrenten? Zo ja, dan is de kans het grootst dat een B2B webshop beginnen ook daadwerkelijk succesvol is.
3. Kant-en-klare of maatwerk B2B webshop?
Er zijn B2B webshops te verkrijgen in uiteenlopende prijscategorieën. Om een weloverwogen keuze te maken tussen een kant-en-klaar-pakket of een maatwerk webshop dien je goed na te denken over het doel en de benodigde functionaliteiten van jouw toekomstige webshop. Een B2B webshop is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een consumentgerichte webshop. Belangrijke verschillen liggen op het gebied van facturering, prijzen, herhaalbestellingen en koppelingen met back-office systemen. Door bestaande systemen en kanalen te integreren kun je jouw bedrijfsprocessen vereenvoudigen en optimaliseren. Dergelijke technische functionaliteiten vereisen al snel maatwerk. Bedenk welke functionaliteiten jouw webshop moet bieden, je kunt hiervoor onze checklist gebruiken. Maak op basis hiervan een weloverwogen keuze.
4. Productcatalogus
Het is belangrijk om goed na te denken over het bijhouden van de productcatalogus.
- Hoeveel producten heb je?
- Hoe vaak wijzigen de prijzen?
- Wijzigen de producteigenschappen?
- Is de webshop voorraad afhankelijk van de magazijnvoorraad?
- Moet het voorraadbeheersysteem gekoppeld worden aan een CRM- en/of ERP-systeem?
5. Leg een ruime voorraad aan
Het aanleggen van een voorraad is een van de belangrijkste stappen die je moet zetten bij de start van een B2B webshop. Zodra je de producten online hebt gezet gaan bezoekers er automatisch vanuit dat ze deze kunnen bestellen. Wanneer een product dan niet op voorraad is en het te lang duurt voordat de bestelling geleverd wordt, maak je een slechte eerste indruk.
6. Producten toevoegen en testen
Begin met het plaatsen van je best verkopende producten; de hardlopers met de hoogste omzetsnelheid. Wanneer je (of een externe partij) de producten hebt toegevoegd is het belangrijk dat de B2B webshop goed getest wordt.
7. Zorg ervoor dat de logistiek goed geregeld is
Een webwinkel staat of valt met goede logistiek. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Panteia blijkt dat veel webwinkeleigenaren onvoldoende oog hebben voor het logistieke proces. Wanneer je net een webshop begint, is het nog geen probleem om zelf je producten in te pakken en naar het postkantoor te brengen. Maar naarmate de bestellingen toenemen, is dit al gauw niet meer te doen. Dan is het verstandig om een contract af te sluiten met een pakketvervoerder.
8. Betalen via de B2B webshop
Een B2B webshop heeft natuurlijk een betrouwbare, veilige en goed functionerende betaalmodule nodig. Bepaal vooraf welke betaalmogelijkheden jouw webshop moet bieden:
- Betalen op rekening
- Achteraf of vooruit betalen
- Betalen met creditcard
- Betalen met iDEAL
- Betalen met PayPal
9. Je B2B webshop vermarkten
Wanneer de B2B webshop staat is het tijd om deze goed in de markt te zetten. Want verkopen is het doel. Er zijn verschillende manieren waarop je jouw webshop goed onder de aandacht kunt brengen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het schrijven van blogs
- Social media kanalen
- Google AdWords
- Zoekmachineoptimalisatie
- E-mailmarketing
Je kunt ervoor kiezen om de marketing voor je eigen rekening te nemen. Maar je kunt het ook uitbesteden.
Wil je een B2B webshop beginnen? Wij helpen je graag!
Als full service internetbureau bouwen wij niet alleen gebruiksvriendelijke maatwerk B2B webshops, maar beheren en onderhouden deze ook. Door proactief nieuwe kwalitatieve content (webteksten, blogs, video's, foto's) te creëren, te publiceren, onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen en continu up-to-date te houden, zorgen wij ervoor dat je gevonden wordt en onze oplossing ook daadwerkelijk bijdraagt aan jouw business doelstelling. Voor het maken van een afspraak kun je contact met ons opnemen via 072 5345 888.