Een succesvolle B2B Website Starten: Volledigheid en Complexiteit van Data en Processen header image

Een succesvolle B2B Website Starten: Volledigheid en Complexiteit van Data en Processen

donderdag 21 mei 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

In onze vorige blog lichtten we in 5 punten toe waarom het juist ook voor B2B bedrijven relevant is om aandacht te besteden aan een optimale website. Heb je deze gemist? Lees het vooral hier nog even terug. In deze blog gaan we dieper in op B2B websites. We bespreken, aan de hand van een drietal voorbeelden, het thema 'Volledigheid en complexiteit van data en processen'.

Volledigheid realiseren, complexiteit reduceren

Als je als bedrijf start met een B2B website dan is het noodzakelijk om naar alle marketing- en verkoopdata en bijbehorende processen te kijken. Volledigheid van data en eenduidigheid van processen zijn essentieel om een succesvolle B2B website te kunnen realiseren. Hieronder een aantal voorbeelden vanuit de praktijk en mogelijke oplossingen.

1. Volledigheid van productdata

De mogelijkheid om producten te vergelijken, zoekopdrachten automatisch aangevuld te krijgen en te kunnen filteren op meer dan alleen technische productkenmerken wordt ook verwacht van jouw B2B klanten. Dit kan onder andere worden afgeleid uit de steeds uitgebreidere mogelijkheden van platformen als Coolblue en Amazon. Het ‘hoe’ van deze mogelijkheden wordt vaak gekoppeld aan termen als AI en Big Data. Dat laatste suggereert dat computers al het werk verzetten om tot deze functionaliteiten te komen. Helaas is dat te mooi om waar te zijn. Het in een B2B Website ontsluiten van zoek- en filtermogelijkheden vraagt om beschikbaarheid van uniforme, volledige data op het niveau van een uniek product (een SKU). Gelukkig is bij de meeste bedrijven een flinke hoeveelheid data beschikbaar bij leveranciers of in de digitale bestanden die horen bij de voorheengedrukte catalogi. Deze data kan als basis dienen om de toepassingskenmerken toe te voegen en daarmee een zo goed mogelijke gebruikservaring neer te zetten.

2. De gevolgen van klant-specifieke prijzen

Veel bedrijven beseffen op het moment dat ze starten met een B2B website niet hoe complex het proces is om de prijs van een product te bepalen. Bedrijven die producten vooral via vertegenwoordigers verkopen, hebben vaak voor elk product een andere prijs per klant afgesproken. Bij een bedrijf met 2.000 unieke producten (SKU’s) en 200 klanten zijn dit 400.000 unieke prijzen. Het onderhouden van een dergelijk volume aan prijzen in een digitale omgeving vraagt behoorlijk wat tijd. Het is veel efficiënter om klanten in een klantsegment te plaatsen en de productprijzen per klantsegment te bepalen. Dit vereenvoudigt niet alleen de implementatie van een B2B website, maar maakt het verkoopproces van vertegenwoordigers ook eenvoudiger.

3. Volledigheid van klantgegevens

Om een klant in een online portal informatie te laten zien over bijvoorbeeld bestellingen, offertes, en betaalsaldi, is het van essentieel belang om een inlogfunctie te hanteren. Voor internetgebruikers is het heel gebruikelijk dat zij inloggen op basis van een combinatie e-mailadres / wachtwoord en een token via hun telefoon. Deze zogenaamde multi-factor manier van inloggen is in veel toepassingen gewenst vanwege de aangescherpte privacywetgeving (AVG / GDPR). Bij veel bedrijven is het een flinke uitdaging om de gegevens die benodigd zijn voor deze inlogfunctie aan te leveren. 'Maar waarom eigenlijk?', vraag je je af. Het centrale systeem met klantgegevens (CRM) wordt beheerd door de financiële administratie. En die is (logischerwijs) alleen geïnteresseerd in de contactgegevens van de financiële administratie van de klant. Hoogstwaarschijnlijk is er meer data nodig om een inlog te creëren. Het tijdig starten met het centraal registreren van gegevens van individuele contactpersonen van klantenis dus een must.

Digitalisering biedt kansen!

Gedemotiveerd geraakt door het lezen van bovenstaande? Niet doen! Het op orde krijgen van deze data biedt enorme kansen voor het standaardiseren en digitaliseren van processen. Het heeft daarmee substantiële impact op de schaalbaarheid van een bedrijf. Het nemen van kleine stappen, die meetbare resultaten opleveren is ons advies bij neerzetten van een succesvolle B2B website.

Lees hier verder over het starten van een B2B website.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer