Effectief starten met B2B marketing header image

Effectief starten met B2B marketing

B2B marketing (business-to-business) verwijst naar elke marketingstrategie of -inhoud die gericht is op een bedrijf of organisatie. Bedrijven die producten of diensten verkopen aan andere bedrijven of organisaties maken meestal gebruik van B2B-marketingstrategieën.

In brede zin is content voor B2B marketing informatiever en directer dan B2C marketing content. Dit komt voort uit het feit dat men in B2B bij het doen van aankopen meer gefocust is op de impact op de omzet. Hierin is return on investment (ROI) een belangrijke term. Return on investment (ROI) speelt voor consumenten een veel minder belangrijke rol in de overweging om tot aankoop over te gaan. Voor beleidsbepalers binnen bedrijven heeft het vaak de primaire focus.

Traditionele marketing vs digital marketing

Voorheen was de traditionele marketing offline, tegenwoordig vindt B2B Marketing haast alleen nog maar online plaats en spreekt men over digital marketing. De doelgroep bereiken wordt tegenwoordig online gedaan. B2B kopers oriënteren zich ook steeds vaker online, wat inhoudt dat uw bedrijf online goed moet overkomen om de B2B koper te overtuigen. Hierbij kunt u verschillende online marketing middelen inzetten. Deze B2B marketing middelen hebben als doel om uw doelgroep te interesseren in uw bedrijf met als ultieme doel om de doelgroep te converteren naar betalende klant.

Wat is het doel van B2B marketing?

Het doel van B2B marketing is om andere bedrijven bekend te maken met uw merknaam, de waarde van uw product of dienst, en ze om te zetten in klanten. B2B marketing richt zich op de behoeften, interesses en uitdagingen van individuen die aankopen doen namens, of voor, hun organisatie (in plaats van voor zichzelf), waardoor de organisatie de klant wordt.

De belangrijkste bepalende factor voor effectieve marketing is uw doelgroep. Als u zich niet goed richt op uw doelgroep, zullen uw promoties en marketingactiviteiten waarschijnlijk niet ontvangen worden. U zou net zo goed helemaal geen B2B marketing kunnen voeren.

Wanneer moet u starten met B2B marketing?

Vandaag nog! B2B marketing is echter wel een proces. Na het bepalen van de strategie, zal een zoekwoordenonderzoek de basis zijn voor de meeste online marketingactiviteiten. Op welke termen wilt u gevonden worden in zoekmachines? Betaalde advertenties gebaseerd op deze termen zijn een snelle manier om meer verkeer te genereren. Voor de lange termijn gaan we samen aan de slag met zoekmachineoptimalisatie: we richten pagina’s in die optimaal gevonden worden in zoekmachines. Omdat zoekgedrag altijd verandert, is dit een continu proces.

Wat is het voordeel van B2B Marketing?

Een groot voordeel van B2B Marketing is dat u makkelijk en effectief de resultaten van uw B2B marketing inspanningen kunt meten en analyseren. De uitkomsten van deze analyses kunt u vervolgens gebruiken om uw online marketing activiteiten aan te passen zodat deze nog beter aansluiten op de klantreis. Daarnaast maakt B2B Marketing het makkelijk om inzichtelijk te krijgen wat het gedrag van uw doelgroep en klanten is op uw website. B2B marketing kan bijvoorbeeld inzicht geven in hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief en hoeveel mensen er daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan naar aanleiding van uw nieuwsbrief. 

Wat is de impact van B2B marketing?

B2B marketing strategieën zijn een uiterst belangrijk onderdeel van het totale B2B marketing plan van elk bedrijf, ongeacht uw bedrijfstak. Wanneer ze correct worden uitgevoerd, kan elke strategie invloedrijke resultaten opleveren, en er worden elke dag nieuwe strategieën ontdekt die de zakenwereld blijven veranderen en vormen. Deze strategieën vullen uw B2B marketing plan aan door een nieuwe manier te implementeren om uw doelgroep optimaal te bereiken en hen naar uw bedrijf te leiden.

Sigma Solutions en B2B marketing

Om ervoor te zorgen dat onze klanten meetbaar resultaat behalen, zorgen wij ervoor dat we elke dag actief bezig zijn om up-to-date te blijven van de laatste trends en technologieën. Wij zorgen voor de online vertaling van uw business strategie waarbij wij alle online marketing middelen inzetten om ervoor te zorgen dat wij samen met u uw doelstelling behalen en verbreden. Onze kennis en onze jaren aan ervaring delen wij graag met u. Neem voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer