Good designers redesign, great designers realign header image

Good designers redesign, great designers realign

dinsdag 17 mei 2016 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

 

Stelt u zich eens voor


U heeft al jaren een iPhone. Een heerlijk ding. U kunt er alles mee; foto’s maken, Facetimen, Facebooken, Twitteren, Whatsappen oja...zelfs bellen. Met Ă©Ă©n druk op de knop klikt u een appje aan en hup daar gaat u.

Binnenkort komt de nieuwe iPhone 7 uit. U kan niet wachten om hem in handen te hebben. 

Het is eindelijk zover. De officiële release. En u bent de eerste die hem in ontvangst mag nemen. Maar hÚ...wat is dat nou? Hij zit er opeens compleet anders uit. U heeft geen idee hoe u hem aan krijgt, laat staan hoe het menu werkt. HELP!

Oké  nu zal dat niet zo snel gebeuren. Maar nu begrijpt u een beetje hoe uw websitebezoekers zich voelen als u uw website opeens compleet vernieuwd. Ook zij zijn hun oude vertrouwde online omgeving kwijt en moeten weer opnieuw een weg vinden naar hun favoriete producten. 

Een geheel nieuwe website is niet altijd nodig om uw online verkopen te verhogen. Het verbaast ons dan ook dat veel ontwerpers vaak niet kritisch analyseren of herontwerp wel noodzakelijk is. In veel gevallen is optimalisatie namelijk de effectiefste en kostenbesparende keus.

Redesign vs. realign

Usability expert Cameron Moll zei ooit: "Good designers redesign, great designers realign". 

Een korte uitleg:

‘Redesigns’ zijn in de eerste plaats gericht op esthetische veranderingen: kleurenschema's, graphics, typografie, enz .; terwijl ‘realignments’ (optimalisaties) meer gericht zijn op het doel en de functie.

‘Realign’ legt de nadruk op de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van de website. Met een optimalisatieronde pak je, in tegenstelling tot redesign, niet alleen de uitstraling maar ook specifieke problemen met de structuur of de functionaliteit van een website aan. 

Wanneer kies ik voor welke methode?

Er zijn momenten waarop redesigns geschikt zijn, en er zijn andere momenten waarop optimalisatie de juiste keuze is. Het hangt allemaal af van hoe de huidige website functioneert en wat de bedrijfsdoelstellingen zijn.

Wanneer is redesign geschikt?

In sommige gevallen functioneert de website gewoon precies zoals u dat wilt. Uw gebruikers zijn tevreden en u bereikt met uw website wat u wilt bereiken. Het enige probleem is dat de website er al jarenlang hetzelfde uitziet. En u wilt wel eens een keer een frisser ontwerp, want de huidige uitstraling kan u nieuwe business kosten. 

Een nieuw gezicht

In dit geval is het herontwerpen van de website een prima idee. Een make-over van de website is voldoende om de website een nieuwe uitstraling te geven. De functionaliteit, inhoud en structuur van uw website blijft hetzelfde.

Wanneer is optimalisatie geschikt?

Als er fundamentele problemen met het functioneren van de website zijn, of wanneer je een nieuwe markt aanbreekt is optimalisatie noodzakelijk. Dit geldt niet alleen voor de uitstraling, maar ook voor de benodigde functionaliteiten. 

Voorbeeld: toevoegen online catalogus

Het toevoegen van een online catalogus zorgt veranderingen op de hele website. De menustructuur, de homepage en andere delen van de website worden allemaal aangepakt om bezoekers op iedere pagina te begeleiden in hun zoek- en kooptraject. Deze optimalisaties zorgen samen voor een verbeterde en optimale gebruikerservaring.

Hoe vaak moet een website worden geoptimaliseerd?

Ons antwoord is: zo vaak als het nodig is. En dat is zeer regelmatig. Want de digitale wereld verandert snel. Voor onze klanten houden wij structureel bij wat werkt en wat niet, en sturen waar nodig bij.

Uw B2B website optimaliseren?

Kan uw website wel een optimalisatieslag gebruiken? Of heeft u behoefte aan een kritische sparringpartner? Wij denken graag vrijblijvend met u mee. Mail of bel ons voor een afspraak. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer