Google Analytics Site Search Uitgelegd
Een interessante en weinig gebruikte functie van Google Analytics is Site Search.
Waarom gebruik maken van Google Analytics Site Search
Bepalen waarop bezoekers van de website of webshop zoeken:
- wordt voor alle zoekopdrachten het juiste resultaat gevonden?
- is de navigatie van de site voldoende duidelijk?
Mogelijke verbeterpunten n.a.v. het analyseren van Google Analytics Site Search:
- Navigatiestructuur van de website of webshop verbeteren
Als relatief veel bezoekers de zoekfunctie gebruiken dan kan dit duiden op een slechte navigatiestructuur van de website of webwinkel. - Synoniemen, alternatieve (concurrenten) namen en spelfouten toevoegen aan meta-informatie
Zoekopdrachten waarvoor wel relevante content aanwezig is maar toch geen resultaat opleveren kunnen worden afgevangen door extra meta-informatie aan de informatie- of productpagina toe te voegen. - Uitbreiden van het informatie- en/of productaanbod van de website of webwinkel
Zoeken bezoekers op informatie en/of producten die niet in de website of webshop aanwezig zijn? Dit kan een mooie commerciële kans zijn!
Voorwaarden voor gebruik
- website of webshop beschikt over een zoekfunctie
- Google Analytics is ingericht voor de betreffende website of webshop
- de zoekfunctie wordt regelmatig gebruikt en werkt
Mogelijkheden Google Analytics Site Search
- bepalen waarop de bezoekers zoeken
- bestemmingspaginaâs
- aantal bezoeken met zoekopdracht (absoluut en relatief)
- (optioneel) inrichten categorieën binnen de zoekfunctie
- (optioneel) bepalen op welke zoekopdrachten geen resultaat werd weergegeven