Google Search Advertising versus Zoekmachineoptimalisatie: wat zijn de voordelen? header image

Google Search Advertising versus Zoekmachineoptimalisatie: wat zijn de voordelen?

Google Search Advertising en Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn beide onmisbare onderdelen van een effectieve digitale marketingstrategie. Beide middelen brengen voordelen met zich mee. In deze blog lichten we enkele voordelen uit van Google Search Advertising ten opzichte van SEO.

  1. Snelle resultaten: Met Google Search Advertising kun je snel resultaten boeken. Wanneer je een advertentie plaatst op Google, wordt deze direct weergegeven aan de mensen die zoeken naar de zoekwoorden die je hebt geselecteerd. In tegenstelling tot SEO, waarbij het vaak enige tijd kan duren voordat je resultaten ziet. Google Search Advertising kan daarom effectief worden ingezet voor het snel genereren van resultaat.
  2. Beter controle over zoekwoorden: Met Google Search Advertising heb je meer controle over de zoekwoorden waarvoor je adverteert. Je kunt specifieke zoekwoorden selecteren waarvoor je wilt adverteren, en je kunt ook uitsluitingszoekwoorden selecteren om ervoor te zorgen dat je niet adverteert voor zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw business. Bij SEO heb je minder controle over de zoekwoorden waarvoor je wordt gerangschikt.
  3. Betere targeting mogelijkheden: Met Google Search Advertising heb je meer mogelijkheden om je doelgroep te targeten. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren op basis van locatie, apparaat, taal, tijdstip en nog veel meer. Bij SEO heb je minder mogelijkheden om je doelgroep te targeten. Dit zorgt ervoor dat je jouw marketingbudget gericht kunt inzetten om jouw potentiële klanten te bereiken.
  4. Meetbare resultaten: Met Google Search Advertising kun je resultaten nauwkeurig meten. Je kunt zien hoeveel klikken en conversies je advertenties genereren. Dit geeft je een duidelijk beeld van de effectiviteit van je advertenties en helpt je om je marketingstrategie te optimaliseren. Bij SEO is het vaak lastiger om de resultaten nauwkeurig te meten. Daarnaast maakt Google Search Advertising gebruik van biedstrategieën die gebruik maken van machine learning om de websitebezoekers te targetten waarvan de kans het grootst is dat zij overgaan tot een conversie op de website.
  5. Directe zichtbaarheid: Met Google Search Advertising ben je direct zichtbaar voor je doelgroep. Je advertentie wordt direct weergegeven bovenaan de zoekresultaten, waardoor je direct meer kans hebt om gezien te worden en meer klikken te genereren. Bij SEO kan het langer duren voordat je wordt gerangschikt en zichtbaar bent voor je doelgroep doordat Google de SEO pagina’s eerst moet indexeren. Websites met een hoge autoriteit score die al lange tijd investeren in SEO op specifieke zoektermen zijn vaak moeilijk te verslaan met SEO. Google Search Advertising biedt hier dus de mogelijkheid op korte termijn boven jouw grootste concurrenten te verschijnen in de Search Engine Result Page (SERP) van Google.
  6. Mogelijkheid om te testen: Met Google Search Advertising kun je A/B-testen uitvoeren om te zien welke advertenties het beste werken. Dit stelt je in staat om je advertenties te optimaliseren en te verbeteren. Bij SEO is het moeilijker om A/B-testen uit te voeren omdat je minder controle hebt over de zoekwoorden waarvoor je wordt gerangschikt. Je kunt bij Google Search Advertising bijvoorbeeld experimenteren met verschillende landingspagina’s of andere call-to-actions.
  7. Flexibele budgetten: Met Google Search Advertising heb je volledige controle over je budget. Je kunt het bedrag dat je wilt uitgeven per klik of per dag instellen. Dit geeft je de flexibiliteit om je budget aan te passen aan je marketingdoelstellingen. Bij SEO heb je minder controle over je budget en kan het moeilijker zijn om je budget aan te passen aan je doelstellingen. Met SEO investeer je relatief gezien meer marketingbudget in duurzame online vindbaarheid, deze teksten blijven immers altijd op jouw website aanwezig. Bij Google Search Advertising investeer je daarentegen relatief gezien minder marketingbudget voor direct, niet-duurzame, online vindbaarheid. Wanneer de advertenties niet meer actief zijn verlies je jouw positie in de SERP.

Zet Google Search Advertising effectief in voor jouw bedrijf

Kortom, Google Search Advertising biedt vele voordelen ten opzichte van Zoekmachineoptimalisatie. Ben je op zoek naar een betrokken Online Business Partner met gecertificeerde specialisten om jouw bedrijf online beter vindbaar te maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag met jou in gesprek voor het neerzetten van een online strategie!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer