Handleiding voor B2B Content Marketing header image

Handleiding voor B2B Content Marketing

U bent bezig met een contentmarketingstrategie voor B2B leadgeneratie, maar u weet niet wat voor soort content u moet maken. Worden het infographics? E-books? Blogs? Moet u een mix samenstellen, of alleen focussen op één soort content? Dit zijn lastige vragen (en enkele van de meest voorkomende die we van onze klanten horen).

Helaas bestaat er geen uniforme aanpak voor B2B content marketing. De "juiste" content hangt af van de unieke doelstellingen van uw merk, uw doelgroep en andere factoren. Maar u moet wel begrijpen welke verschillende soorten content u kunt maken, waar elk type content bijzonder goed voor is en wat er nodig is om het daadwerkelijk te produceren. Gelukkig bent u bij ons aan het juiste adres.

Wij weten door onze ervaring dat de wereld van B2B content marketing overweldigend kan zijn. Sterker nog, we hebben meer dan een decennium doorgebracht in deze wildernis, fouten gemaakt en precies geleerd hoe u B2B content marketing produceert die echt werkt.

Om u het leven gemakkelijker te maken (en u een decennium aan kennis te besparen), hebben we dit grondige overzicht samengesteld van de verschillende soorten B2B leadgeneratie content, evenals tips om elk type voor u te laten werken. Van visuele content tot thought leadership, dit is alles wat u moet weten om de beste B2B content marketing voor uw merk te creëren.

De drie fasen van B2B content marketing

  1. Leadmagneten: ebooks en webinars.
  2. Hoofdcontent: blogs, cases, product-/dienstpagina’s.
  3. Promotionele content: social media posts en outreach naar uw hoofdcontent.

Als B2B content marketeer is het uw taak om leads van hoge kwaliteit te leveren aan uw verkoopteam. Iemand in het verkoopteam zal de lead omzetten in een klant, of een product marketeer zal ervoor zorgen dat de lead op de automatische piloot de juiste follow-up e-mails krijgt.

Hoe dan ook, het is waarschijnlijk niet uw taak om iemand om te zetten in een klant. Uw taak is om ze om te zetten in een lead. Dat is de reden waarom fase 1 de leadmagneten is, niet kleinere stukjes content. Zodra u leadmagneten met een hoge conversie hebt, is het veel gemakkelijker om te bepalen wat voor soort hoofdcontent (Fase 2) en promotionele content (Fase 3) u moet maken.

In al deze fasen onderzoekt u de behoeften van uw publiek en meet u de successen in een eindeloze herhalingscyclus om ervoor te zorgen dat uw inspanningen uw doelgroep bereiken en converteren.

B2B content marketing fase 1: Creëer hoog-converterende leadmagneten

Hoewel leadmagneten misschien niet het eerste is wat u maakt wanneer uw bedrijf begint met het produceren van content, zou het wel het eerste moeten zijn wat u maakt wanneer u prioriteit gaat geven aan B2B leadgeneratie met uw content.

U kunt meerdere leadmagneten hebben. Sommige B2B content marketing teams maken er één per kwartaal, één per maand, of zelfs meer. Maar laten we, om dingen te vereenvoudigen, beginnen met het creëren van slechts één hoogwaardige leadmagneet waar uw publiek naar hunkert.

Doe onderzoek voordat u een leadmagneet creëert

Vind het wiel niet opnieuw uit: Doe onderzoek bij concurrenten om erachter te komen wat andere bedrijven maken. Bieden zij ebooks, webinars of live evenementen aan? Onderzoek ook wat influencers en consultants in uw branche produceren. Tenzij de bron waarop u geïnspireerd bent vooral bekend is in uw branche en de markt verzadigd heeft, kan het slim zijn om iets soortgelijks te maken.

Los een probleem op voor uw doelgroep: Door het probleem van uw doelgroep op te lossen, wekt u vertrouwen en loyaliteit op en blijven mensen naar u terugkomen voor verdere hulp. Onderzoek relevante hashtags op Twitter en LinkedIn om erachter te komen waar uw publiek hulp bij nodig heeft, en lees de vragen van Reddit en Quora door.

Hoe kiest u het juiste leadmagneet onderwerp?

Het juiste leadmagneet onderwerp lost het probleem van uw doelgroep op, is meer dan alleen informatief, richt zich op uw ideale klant, en is ook relevant voor uw oplossing.

Als we zeggen dat uw leadmagneet niet alleen informatief moet zijn, bedoelen we dat het acties moet bieden die hen betere resultaten zullen opleveren, tijd zullen besparen of geld zullen besparen.

De kop van de leadmagneet moet gericht zijn op uw ideale klantenprofiel, zodat u geen leads binnenhaalt in de verkeerde fase van de bedrijfsontwikkeling.

En natuurlijk zullen mensen die op uw leadmagneet ingaan waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. Daarom moet het onderwerp niet alleen relevant zijn voor uw publiek, maar ook voor uw oplossing.

B2B content marketing fase 2: Beheers uw hoofdcontent

Uw hoofdcontent is vaak het hart van uw website. Meestal is het de manier waarop mensen in de eerste plaats op uw website terechtkomen. Ze vinden uw artikel bijvoorbeeld op LinkedIn, in de zoekresultaten van Google, of in een e-mail van een vriend.

Door uw doelgroep aan te trekken, is uw hoofdcontent verantwoordelijk voor het brengen van meer views naar uw leadmagneten, zodat u meer leads kunt verzamelen. Met een leadmagneet met een hoge conversie, kunt u zich richten op het opbouwen van de best mogelijke hoofdcontent.

Marktonderzoek voor hoofdcontent

Bedenk welke formats uw doelgroep wilt: Voor B2B-publiek zijn blogberichten, webinars en cases allemaal geweldige opties. Om de beste formats voor uw bedrijf te ontdekken, moet u rekening houden met de behoeften en wensen van uw doelgroep. Zit uw doelgroep krap in de tijd? Zijn ze meer geïnteresseerd in snelle lezingen? Pas uw contentformat aan hun levensstijl en workflow aan.

Bedenk welke formats uw team kan uitvoeren: Hoewel u misschien van plan bent om op een dag een YouTube-kanaal te lanceren, betekent dat niet dat u daar nu de middelen voor heeft. Het is belangrijk om te bedenken wat uw team aankan.

Hoe kiest u de onderwerpen?

Gebruik concurrentie- en brancheonderzoek en social listening: Om te weten welke onderwerpen u moet behandelen, moet u een grondig inzicht hebben in wat er in uw branche gebeurd - onderzoek op sociale media, de sites van uw concurrenten en ook de sites van branche-invloeden en consultants. U zult waarschijnlijk een mix moeten maken van essentiële basics en het produceren van verse content op het snijvlak van uw branche.

Gebruik trefwoordonderzoek als leidraad bij het bedenken van een onderwerp: Het is veel gemakkelijker om een kop rond een trefwoord te maken dan om een trefwoord in een kop te proppen. Maak een lijst van 50 tot 100 trefzinnen waarvoor u een redelijke kans hebt om te scoren. Tip: zoek naar een passende moeilijkheidsscore en SERP-rankings waarvan de domeinscore dicht bij die van uzelf ligt. Bouw vervolgens uw contentkalender rond deze trefwoorden op.

B2B content marketing fase 3: Maak uw promotionele content

Voor zowel uw leadmagneten als uw hoofdcontent, moet u promotionele content creëren. Onmiddellijk denkt u aan sociale media, nietwaar? En dat is natuurlijk geweldig. Maar er zijn ook andere methoden, zoals e-mail nieuwsbrieven.

Het kiezen van uw promotionele content

Ontdek welke kanalen uw doelgroep gebruikt: Als u probeert om op elk social media platform te zijn, verspreid u zichzelf te dun. Gebruik social listening, branche- en concurrentieonderzoek om één of twee social media-platforms te kiezen waaraan u prioriteit moet geven.

Profileer de sites en backlinks van uw concurrenten: Bekijk de backlink-profielen van uw concurrent in een SEO-tool zoals SEMRush om te bepalen of ze aan gastplaatsing doen om backlinks op te bouwen naar berichten die zich richten op essentiële sleutelzinnen. U kunt ontdekken op welke sites ze aan gastplaatsing doen en welke posts ze proberen te ranken.

Strategieën voor promotionele content

E-mailmarketing is ook een geweldige manier om uw content te promoten. Leidt uw nieuwsbriefverkeer naar uw beste blogberichten en cases.

Gebruik sociale media om al uw hoogwaardige content te promoten: U kunt bijna elk stuk hoofdcontent en leadmagneten promoten op sociale media. Als u echter een woordenlijst of bronnenbibliotheek hebt die wat basaal of beginners is, wilt u misschien niet elke afzonderlijke post promoten. Anders zou u uw doelgroep kunnen vervelen. Dus, als een deel van uw content puur voor SEO-doeleinden is, hoeft u het niet te promoten op sociale media.

E-mail uw publiek met alleen uw beste content: U hoeft uw nieuwsbrieflijst niet te e-mailen met elke blogpost die u schrijft. Dat kan uw abonnees overweldigen. Kies in plaats daarvan alleen de nuttigste en meest bruikbare blogs, cases, webinars en e-books.

Sigma Solutions en B2B content marketing

Een goede B2B content marketing strategie zorgt voor een stabiele stroom aan leads voor uw bedrijf. Bent u benieuwd hoe u een goede B2B content marketing strategie voor uw bedrijf kan opstellen of wilt u hierbij ontzorgt worden door een bedrijf met vele jaren ervaring? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer