Het belang van een goed blog design header image

Het belang van een goed blog design

dinsdag 15 september 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Wat maakt een goede blogpagina? Uiteraard; interessante content. Maar vergeet daarbij niet een ander belangrijk onderdeel...het B2B Webdesign. Zonder een goed design zal niemand je blog lezen, hoe interessant de inhoud ook mag zijn. Is jouw blog design optimaal ingericht?

1. Pagina snelheid

De laadtijd is van groot belang voor het succes van je blog. Bezoekers hebben steeds minder geduld en zullen je blog al snel verlaten als deze niet binnen 3 seconden geladen is. Daarnaast is de laadtijd een belangrijke rankingsfactor van Google. Gebruiksvriendelijkheid, en daarmee de pagina snelheid, staat hoog in het vaandel bij de zoekmachinegigant. Presteert jouw blog onder niveau? Dan word je niet weergegeven in de zoekresultaten.

Hoe sta jij ervoor?

Meet de snelheid van je website met Google PageSpeed of Pingdom Tools. De gemiddelde laadtijd voor een blog is 2 seconden. Heeft jouw blog langer nodig? Dan is het tijd voor een optimalisatieslag! In ons blog "6 tips voor een snellere website" lees je hoe je de laadtijd kunt verbeteren.

2. Waardepropositie

Het eerste wat bezoekers zien motiveert hen om wel of niet verder te lezen. Plaats daarom de waardepropositie (de meerwaarde voor de klant) bovenaan de pagina.

3. A/B testen

Elke markt is verschillend, net als je gebruikers en hun voorkeuren. Er is geen standaard B2B Webdesign dat werkt voor elke doelgroep. Daarom is het belangrijk om je ontwerp te testen met behulp van een A/B test. Maak twee ontwerpen waarbij het beeldmateriaal, het inschrijfformulier en de waardepropositie op verschillende plekken staan. De test zal uitwijzen welk ontwerp het effectiefst is. A/B testen is een makkelijke en goedkope manier om meer te halen uit je bestaande verkeer.

4. Komt jouw blog betrouwbaar over?

Als je wilt dat anderen jouw blogpagina lezen, dan moet je ervoor zorgen dat het betrouwbaar overkomt. Wat maakt een blog betrouwbaar? Uit onderzoek van Search Engine Land blijkt dat 72% van de consumenten net zo veel op online reviews vertrouwen als op persoonlijke aanbevelingen van vrienden of kennissen. Daarnaast is het belangrijk dat het ontwerp van de blog professionaliteit uitstraalt.

5. 'Over ons' pagina

Vergeet ook niet een 'over ons' pagina toe te voegen. Dit is Ă©Ă©n van de belangrijkste pagina's in je blog. Waarom? Een goede 'over ons' pagina het zal je helpen een sterk merk op te bouwen en je te positioneren als de go-to expert in jouw branche.

6. Lettertypes

Een van de meest gemaakte fouten in het blog design is het gebruik van te veel verschillende lettertypes. Het gebruik van meer dan vier verschillende lettertypes voor de koppen, ondertitels en de body tekst zorgt voor een rommelige uitstraling.

7. Kleurgebruik

Kleuren kunnen een design maken of kraken. Gebruik daarom kleuren die je merk versterken. En niet te veel. Pas ook witruimte toe, dit maakt de tekst leesbaar en zorgt ervoor dat je hem gemakkelijk kunt scannen.

8. Leesbaarheid

Een van de belangrijkste succesfactoren in het blog design is de leesbaarheid. Het lezen van tekst op een beeldscherm gaat 25% langzamer dan op papier. Gebruik daarom:
    â€ą    korte zinnen;
    â€ą    opsommingen;
    â€ą    een goed leesbaar lettertype;
    â€ą    een groter lettertype toe bij de tussenkopjes;
    â€ą    en een leesbare lettergrootte.

9. Mobielvriendelijk design

We lezen steeds meer vanaf onze mobiele telefoons. Daarom is het belangrijk dat je blog ook op mobiel goed leesbaar is. Daarnaast is een mobielvriendelijk ontwerp ook Ă©Ă©n van de nieuwste rankingsfactoren van Google. Controleer of jouw blog voldoet aan de eisen.

10. Navigatie

Gebruikers moeten in staat zijn gemakkelijk door je blog te navigeren. De beste aanpak is dan ook om de items op de navigatiebalk beperken.

En...hoe scoort jouw blog?

Voldoet het blog aan alle eisen of kan hij wel een optimalisatieslag gebruiken? Wij helpen je graag bij jouw B2B Webdesign. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek en een goede bak koffie contact met ons op via bovenstaand contactformulier of telefoonnummer 072 53 45 888.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer