Het belang van een goede zoekfunctie voor uw B2B website header image

Het belang van een goede zoekfunctie voor uw B2B website

dinsdag 5 april 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Wie een B2B Website heeft, investeert meestal veel tijd en geld in een goed webdesign. Aan een goede zoekfunctie wordt in de praktijk alleen nog te weinig aandacht besteed. Wij geven u daarom vijf argumenten waarom een goede zoekfunctie op uw B2B Website essentieel is voor uw online succes.

Het maakt niet uit of u een website voor uw bedrijf wilt maken, een online webshop wilt runnen of gewoon uw eigen website als persoonlijk visitekaartje wilt plannen - het bouwen, plannen en maken van websites kost tijd en middelen. Zodra duidelijk is hoe de website moet worden gebouwd, moet u het juiste Content Management Systeem (CMS) kiezen. Bij Sigma Solutions maken wij gebruik van ons eigen platform Accessify SaaS.

Naast de technologie zijn er ook enkele juridische aspecten om rekening mee te houden: Een opdruk is in Duitsland sowieso verplicht en afhankelijk van het feit of u de website voor commerciële doeleinden wilt gebruiken en producten via een online webshop wilt verkopen, heeft u te maken met richtlijnen voor gegevensbescherming, algemene voorwaarden en andere E-commerce-voorschriften.

Ook al kost een professionele aanwezigheid op het web doorgaans veel moeite, de zoekfunctie op de website blijft meestal onaangetast. De meeste Content Management Systemen bieden standaard een zoekfunctie. Vaak zijn hier open source-oplossingen geïntegreerd die niets kosten, maar slechts het niveau van een zeer beperkte full text search bieden - en vaak met een slechte bruikbaarheid. Veel zoekfuncties op websites bieden niet eens een autocomplete. De bezoeker moet bijvoorbeeld precies weten hoe het product of de zoekterm gespeld is. Bij de minste typefout krijgt de bezoeker een lege trefferlijst te zien, wat suggereert dat het product niet bestaat op de website en/of niet te koop is.

Een goede zoekfunctie is voor een professionele B2B Website dus net zo belangrijk als het onderliggende CMS of webdesign. Want niets is zo fataal als wanneer de bezoeker na een paar minuten gefrustreerd de website verlaat, omdat hij of zij de gewenste informatie of het product niet vindt, terwijl u het wel in uw assortiment heeft.

Met de zoekfunctie van Accessify Saas vinden bezoekers van uw B2B Website alle relevante content - ongeacht of ze op zoek zijn naar een specifieke productpagina of gegevensbladen. Bijzonder praktisch: Inhoud binnen een PDF die op de website als download wordt aangeboden, wordt ook meegenomen in de zoekactie.

De investering in een goede zoekfunctie is de moeite waard om de volgende 5 redenen:

1. Sneller producten vinden

Zeker als u een webwinkel heeft waarbij u veel verschillende producten verkoopt, is het de moeite waard om te investeren in een goede zoekfunctie. Als de bezoeker op zoek is naar een specifiek product, hoeft hij zich niet een weg te klikken door de navigatie of door de afzonderlijke categorieën, maar kan hij via de zoekfunctie snel op de betreffende product- en bestelpagina komen. Voorwaarde is wel dat de zoekfunctie functies als autoaanvullen of uitgebreide linguïstiek ondersteunt. Met een goede zoekfunctie hoeft de gebruiker niet te weten hoe de productnaam correct gespeld is. Het is zelfs voldoende om in het zoekveld alleen het modelnummer in te voeren. Zelfs met samengestelde zelfstandige naamwoorden moet de zoekfunctie geen probleem hebben.

2. Weten wat de klant wil

Het is belangrijk voor de websitebeheerder om te weten waar de bezoeker naar op zoek was. Zo kan hij nagaan in welke onderwerpen de bezoeker het meest geïnteresseerd is. Zo kan hij de overeenkomstige inhoud prominenter plaatsen of indien nodig toevoegen. Anderzijds kan hij uit de evaluatie ook afleiden wanneer bezoekers op zoek zijn naar een product dat niet in de online shop beschikbaar is en kan hij zijn productaanbod dus beter afstemmen op de klant. Zorg er dus voor dat de zoekfunctie die u kiest ook evaluatiemogelijkheden biedt in de vorm van rapporten.  

Een "click-to-rank"-functie geeft resultaten die door bezoekers bijzonder vaak zijn geselecteerd en aangeklikt, een hogere relevantie bij toekomstige zoekopdrachten. De webshop-eigenaar heeft zo de mogelijkheid om de bezoeker gericht de juiste content voor te schotelen en hem zo optimaal te begeleiden bij de productkeuze. De websitebezoeker profiteert op zijn beurt van content en aanbiedingen die precies op zijn of haar behoeften zijn afgestemd.

3. Verkoop meer producten

Een goede zoekfunctie laat de websitebezoeker niet alleen met een hitlijst achter. Naast de zoekresultaten suggereert een professionele zoekapplicatie ook gerelateerde onderwerpen, zoals geschikte accessoires of verwijst naar actueel nieuws of aankomende evenementen. Dankzij een goede zoekfunctie kunnen webshopeigenaren succesvol upsellen en crosssellen als de trefferlijst niet alleen het gezochte product toont, maar ook de bijpassende accessoires, bijvoorbeeld via een kennisgrafiek.

Als de gebruiker is ingelogd in de webshop en profielgegevens heeft opgeslagen waarin details zoals geslacht, leeftijd en eerdere verkopen zijn genoteerd, kan de zoekfunctie soms zelfs individuele hitlijsten opleveren die zijn afgestemd op het interessegebied van de bezoeker. Dit stelt de online-winkelier in staat producten gerichter te plaatsen en aan de juiste doelgroep aan te bieden.

4. Bied meer service

Of het nu gaat om stap-voor-stap instructies, gebruiksaanwijzingen in PDF-formaat of video's - hoe meer content er op een B2B Website staat, des te waarschijnlijker is het dat content in de diepte van de navigatie verdwijnt en moeilijker te vinden is. Een goede zoekfunctie moet daarom niet alleen beperkt blijven tot de pure websitetekst, maar ook downloadbestanden zoals PDF's omvatten. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld inhoud uit handleidingen of gebruiksaanwijzingen doorbladeren die in het online portaal ter inzage liggen, zonder dat zij een apart verzoek bij de supportafdeling hoeven in te dienen of deze documenten apart hoeven te downloaden. Hierdoor kunnen websitebeheerders meer service bieden en het potentieel van de inhoud volledig benutten.

Een goede zoekfunctie moet ook gemakkelijk overweg kunnen met websites die in meerdere talen worden onderhouden. Zo kunnen goede zoekfuncties ook hitlijsten in gemengde talen weergeven. Dus als een Duitstalige bezoeker op zoek is naar een specifieke producthandleiding, die alleen in het Engels beschikbaar is, zal deze via de zoekfunctie toch worden gevonden.

5. Meer tevreden websitebezoekers die graag nog eens terugkomen

Iedereen die een bedrijf heeft, weet dat de concurrentie moordend is. In de regel nemen websitebezoekers maar een paar minuten de tijd om op de website te zoeken naar de informatie of producten die ze willen hebben. Als ze niet vinden wat ze zoeken, verlaten ze de website weer en bezoeken ze wellicht de website van de concurrent. Een professionele zoekfunctie die de gebruiker naar het gewenste product leidt, zorgt ervoor dat bezoekers minder vaak afhaken en vergroot de kans dat ze ook aankopen doen.

Wilt u meer weten over wat een goede zoekfunctie voor uw website of webshop kan betekenen? Dan nam geheel vrijblijvend contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer