Het belang van goede productinformatie binnen Product Information Management (PIM) systemen
Dat een Product Information Management (PIM) systeem cruciaal is voor de producerende en handelende B2B⊠dat vertelden we reeds in een eerder geschreven blog. Een PIM systeem is een centraal systeem waar medewerkers toegang hebben tot alle productinformatie binnen de organisatie. Dit systeem kan onderdeel zijn van een B2B portal voor intern gebruik, of onderdeel zijn van het huidig ERP-systeem. De manier waarop productinformatie wordt gestructureerd leidt niet alleen tot een hogere gebruiksvriendelijkheid, maar ook verbeterde vindbaarheid en hogere conversie op de website en/of webshop. Maar wat is goede productinformatie?
Relevante informatie voor de gebruiker
Het is belangrijk om productinformatie voldoet aan de wensen van uw doelgroep. Maar het is ook van belang voor intern gebruik, zodat interne processen geoptimaliseerd kunt worden. Houdt rekening met de volgende punten wanneer u productinformatie gaat beheren:
Waar wil de doelgroep op kunnen filteren op de website en/of webshop?
Aan de hand van filters kan de websitebezoeker het aantal producten op een collectiepagina verkleinen door een of meerdere productkenmerken te selecteren. Zo kan de bezoeker sneller het product vinden waar hij/zij naar op zoek is.
Welke specificaties wil de doelgroep zien op de productdetailpagina?
Wanneer de bezoeker op een productdetailpagina bevindt, is hij/zij op zoek naar specifieke informatie over het product. Hierbij is niet alleen de productomschrijving belangrijk. Ook fotografie, prijs, voorraad, en technische specificaties spelen een belangrijke rol.
Welke specificaties heeft u intern nodig?
Wanneer u een groot assortiment heeft, wilt u diverse interne kenmerken gebruiken om overzicht te bewaren en interne processen te optimaliseren. Denk hierbij aan specificaties zoals inkoopprijzen, leveranciers, gemiddelde levertijd etc.
Verbeterde vindbaarheid van producten
Producten worden makkelijker gevonden wanneer er meer productinformatie beschikbaar is. Hierbij speelt niet alleen de hoeveelheid informatie een rol, maar ook de kwaliteit van de productinformatie. Wanneer productinformatie van goede kwaliteit is, wordt de organische vindbaarheid van producten verbeterd. Ook de vindbaarheid binnen de eigen website of webshop kan verbeterd worden met functionaliteiten zoals een zoekfunctie, filters, productvergelijker of product configurator.
Minder foutieve bestellingen
Wanneer uw informatie van producten volledig en up-to-date is, is het gemakkelijker voor uw klanten om het juiste product te vinden. Op basis van de productkenmerken weet uw (potentiële) klanten precies welk productvariant nodig is voor het project. Met goede productinformatie zal het aantal foutieve bestellingen sterk afnemen, wat weer leidt tot besparing in tijd en kosten.
Door uitgebreide productinformatie aan te bieden, heeft u niet alleen invloed op de kwaliteit en volledigheid van informatie bij afnemers, maar bent u ook beter in staat om B2B kopers in de markt te beĂŻnvloeden.
Wilt u aan de slag of meer weten over Product Information Management? Lees de Online Succes case van AOC of neem gerust contact met ons op!