Hierom hoort een blog thuis op een professionele B2B website
Professionele B2B websites leunen zwaar op online vindbaarheid, contentmarketing en conversiemarketing. Lees hier hoe een blog deze marketingstromen samenbrengt.
Draagt bij aan online vindbaarheid
De op een blog gepubliceerde content draagt impliciet of expliciet bij aan online vindbaarheid:
- Een impliciete bijdrage vindt plaats wanneer blogitems worden geschreven over voor het bedrijf actuele onderwerpen. Als Ă©Ă©n klant of collega een probleem heeft dan is de kans groot dat dit probleem ook bestaat bij andere bedrijven en er dus op oplossingen gezocht wordt.
- Een expliciete bijdrage aan online vindbaarheid vindt plaats wanneer het onderwerp van een blogitem wordt gebaseerd op de uitkomsten van een zoekwoordenonderzoek. Er zal dan worden geschreven op onderwerpen waarvan bekend is dat er een relatief hoog zoekvolume en een online vindbaarheid hoge scoringskans is.
In beide gevallen zal de professionele site beter worden gevonden, vaker worden bezocht en op termijn meer conversie realiseren.
Maakt kennis zichtbaar
In een tijd waarin producten en diensten steeds vaker tot âcommoditiesâ worden gerekend is het voor een bedrijf belangrijk zichtbaar te maken dat specialistische en unieke kennis beschikbaar is. Aandachtspunten bij het publiceren van kennisblogs:
- Help de lezer op weg. Benoem niet alleen een probleem maar ook een deel van de oplossing.
- Valideer voor het publiceren of een blog bedrijfsgevoelige informatie bevat. Eenmaal online is het lastig, zo niet onmogelijke, om gevoelige informatie weer offline te halen.
Het publiceren van kennisblogs draagt bij aan het vertrouwen wat lezers in een bedrijf hebben.
Initieert interactie met klanten en andere specialisten
Een blog met een reactiefunctie biedt lezers de mogelijkheid om op de inhoud van een blog te reageren. Klanten en specialisten van andere bedrijven kunnen van deze functionaliteit gebruik maken om hun visie te geven of om een vraag te stellen. Zorg ervoor dat blog-conversaties âontopicâ blijven.
Het beschikbaar stellen van een reactiemogelijkheid draagt bij aan de transparantie en lerend vermogen van een bedrijf.
Let op! Het aan een blog toevoegen van reactiefunctionaliteit betekent dat capaciteit beschikbaar moet zijn om op reacties te reageren en waar nodig interacties te modereren. Is hiervoor onvoldoende capaciteit beschikbaar? Activeer dan geen reactiefunctionaliteit, maar bijvoorbeeld een contactformulier.
Aan de slag met een blog of een professionele B2b website?
Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.