Hoe kunt u uw B2B leadgeneratie verbeteren? header image

Hoe kunt u uw B2B leadgeneratie verbeteren?

woensdag 30 maart 2022 ·Leestijd: 9 minuten
contacteer auteur:

Leadgeneratie kan moeilijk zijn. B2B leadgeneratie zelfs nog moeilijker. Maar zoals ze zeggen, niets goeds is ooit van iets gemakkelijks gekomen. Dus terwijl u probeert uw B2B leadgeneratie strategie aan te passen en te verbeteren om u de beste resultaten te geven, hebben wij deze inspirerende blog geschreven over hoe u uw B2B leadgeneratie kunt verbeteren.

Wat is B2B leadgeneratie?

Laten we even snel doornemen wat B2B leadgeneratie voor ons betekent, voordat we bespreken hoe we het kunnen verbeteren. B2B leadgeneratie is het proces van het vinden van ideale klanten voor uw product of dienst en het verzamelen van hun basis contactinformatie. In dit geval zijn uw klanten in wezen een bedrijf, in plaats van een individuele klant.

Het doel is om gekwalificeerde leads te verzamelen, om vervolgens een betere kans te hebben om die leads vervolgens in betalende klanten te veranderen. U wilt leads verzamelen die dicht bij uw buyer persona staan en meer dan alleen een voorbijgaande interesse in uw product/dienst zouden hebben. B2B leadgeneratie is geen eenstapsproces. Het vereist verschillende strategieën die samenwerken om de best mogelijke leads te verkrijgen met de hoogste kans op conversie.

Hoe verschilt B2B leadgeneratie van B2C leadgeneratie?

Wel, er is een duidelijk verschil tussen B2B en B2C leadgeneratie. Dat is namelijk het uiteindelijke doel. B2B leadgeneratie gaat over het vinden van leads van bedrijven die hun eigen producten en diensten hebben. B2C leadgeneratie gaat over het vinden van leads van klanten die al dan niet verbonden zijn aan een organisatie. B2C richt zich meer op een individu, terwijl B2B zich richt op organisaties. 

En hier houdt het verschil niet op. B2B sales journeys zijn over het algemeen gericht op grotere aankopen in vergelijking met B2C sales journeys. Zij gaan contracten aan voor diensten waardoor de uiteindelijke verkoop langer duurt om te verwerken. Het B2B-verkoopstraject is langer dan het B2C-traject omdat er bij B2C-transacties minder mensen en vaak kleinere bedragen betrokken zijn.

Bovendien verschilt de content die u maakt om een B2B- en B2C-publiek aan te trekken. De inhoud voor een B2B-publiek moet informatiever zijn, maar ook kort. Het moet formeel zijn en meestal een zakelijke toon hebben. B2C-content daarentegen moet persoonlijker zijn en beter aansluiten bij de belevingswereld van uw publiek. Het zal meer innemend zijn en moet gericht zijn op meer interactie met je publiek. Bijgevolg zal uw B2B-publiek een smallere markt hebben, terwijl uw B2C-publiek een breder bereik heeft. Het B2C-publiek heeft een grotere verscheidenheid en moet een op een andere wijze worden benaderd.

Waarom is B2B leadgeneratie belangrijk?

1. Ken uw klanten beter met B2B leadgeneratie

B2B leadgeneratie is één van de eerste stappen om uw doelgroep te leren kennen. Wanneer een gebruiker u zijn leadgegevens verstrekt, toont hij een gevoel van vertrouwen in uw organisatie. En u, aan de andere kant, leert hen een beetje beter kennen.

Dus, hoe doet u dit? Wij raden u aan om de interactie te zoeken met uw (potentiële) klanten. Wanneer u lead magnets zoals interactieve content gebruikt om met uw publiek in contact te komen, leert u hen beter kennen. U leert het soort oplossing kennen dat ze zoeken, hun voorkeuren en ook een stuk persoonlijke informatie.

2. B2B leadgeneratie verbetert de Conversion Rates

Het hebben van een B2B leadgeneratie strategie is de eerste belangrijkste stap naar het hebben van een lange termijn klant. Waarom? Omdat een leadgeneratie strategie u helpt ervoor te zorgen dat de gegenereerde leads daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. U kunt een miljoen leads genereren, maar het is niet erg nuttig als u slechts 7 van hen weet te converteren. Een B2B leadgeneratie strategie zorgt ervoor dat u een lijst van potentiële klanten verzamelt en zo uw conversiepercentage verhoogt. Dit bespaart u niet alleen geld, maar helpt uw team ook veel tijd en moeite te besparen. Zo kunt u zich richten op de prospects die het meest waarschijnlijk van u zullen kopen.

3. Bouw naamsbekendheid op met B2B leadgeneratie

Het hebben van een B2B leadgeneratie strategie betekent het gebruik van gerichte en relevante content - iets dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan uw gebruikers. Deze inhoud wordt op de juiste manier online verstrekt om de juiste persoon te bereiken en de juiste informatie te verkrijgen. Dit helpt uw bedrijf om als expert in uw niche over te komen. En daarnaast krijgen uw potentiële klanten meer informatie op maat die ze anders niet zouden krijgen. Dit verbetert uw naamsbekendheid en helpt u ook uw gebruikers een betere ervaring te geven. Stel, u bent een makelaar die voornamelijk bedrijven helpt bij het kopen en verkopen van kantoorruimtes. Nu kunt u verschillende e-books, infographics, blogs of een interactieve calculator gebruiken voor 'Ontdek de restwaarde van uw woning' om hen te helpen echt nuttige informatie te verzamelen en uw naamsbekendheid te vergroten. 

4. Het creëren van een sterke salespipeline met B2B leadgeneratie

De belangrijkste reden waarom u vandaag zeker moet investeren in een B2B leadgeneratie strategie is een sterke salespipeline. Het hele proces helpt u om uw potentiële klanten van het begin tot het einde te volgen. Het helpt u uw leads te volgen door de trechter en houdt ook in hoe u met hen omgaat in de verschillende stadia. Niet elke lead die u genereert zal dezelfde interactie vereisen. 

Een goede B2B leadgeneratie strategie betekent een goed onderhouden lead-database die u helpt meer leads om te zetten in betalende klanten en die u helpt te controleren op lekken. Het helpt u ook om de pijnpunten van klanten te begrijpen en uw klantervaringen te optimaliseren.

Waarom B2B leadgeneratie?

Mocht het u in de voorgaande alineas nog niet duidelijk zijn geworden: B2B leadgeneratie biedt u grote kansen om meer en beter resultaat te behalen. Met behulp van de (contact)gevevens die u verzamelt, wordt u in staat gesteld om met potentiële klanten in contact te komen. Daarnaast is het zo dat hoe meer conversies er worden gerealiseerd, hoe beter het inzicht van uw salesafdeling wordt in de interesses van (potentiële) klanten. Uw salesafdeling wordt voorzien van informatie en context waarmee zij hun inspanningen effectiever kunnen inzetten. Niet langer is uw salesteam louter bezig met het opvolgen van leads. Op basis van de verzamelde inzichten kan gericht op jacht worden gegaan naar klanten met de grootste kans op commercieel succes.

Hoe B2B leads te genereren?

1. Sociale media

LinkedIn is een geweldig platform om te laten weten dat u een nieuwe baan heeft, zeker. Maar waar het ook geweldig voor kan zijn is - het genereren van leads. Sociale media zijn de plek waar u een enorme hoeveelheid verkeer op één enkele plaats krijgt. En u kunt dit verkeer omzetten in gekwalificeerde leads. 

Hoe? U kunt lead magnets en interactieve content delen op uw sociale media. Hiermee betrekt u niet alleen gebruikers op uw platforms, maar stimuleert u hen ook om leadinformatie af te staan in ruil voor waardevolle oplossingen. Bovendien zijn het delen van winacties en weggeefacties op sociale media een andere geweldige manier om uw bereik te vergroten en kwalitatieve leads te genereren. U kunt deze lead magnets ook verwerken in advertenties zoals Linkedin, Facebook of misschien zelfs Instagram Ads. Hier kunt u specifiek het publiek selecteren dat u wilt targeten. 

2. Interactieve content

Interactieve content is ons magische wapen voor elk probleem, dat weten we. Maar als het gaat om B2B leadgeneratie, is er niemand beter. Interactieve content is boeiend, leuk en voegt waarde toe. En daardoor genereert het 2x zoveel leads dan statische content. Interactieve content zoals quizzen, calculators, chatbots, enquêtes, prijsvragen, giveaways, etc. heeft als doel om gepersonaliseerde oplossingen te bieden aan gebruikers. Dit stimuleert hen om hun (persoonlijke) formatie af te geven. Het zorgt er ook voor dat de leads die u verzamelt gekwalificeerd zijn en tegelijkertijd helpt het u meer gegevens over hen te verzamelen. Het helpt u om uw klant beter te leren kennen en geeft hen de ervaring die ze verdienen. In feite is interactieve content een geweldige manier om leads te genereren in elke branche en voor elk formaat bedrijf.

3. Account Based Marketing

Account Based Marketing is een gerichte benadering van B2B-marketing waarbij marketing- en verkoopteams samenwerken om zich te richten op de best passende accounts en deze om te zetten in klanten. Account Based Marketing is gericht op het opbouwen van zeer gepersonaliseerde relaties met klanten door hen te benaderen met relevante content. Het richt zich op het genereren en koesteren van leads die een hogere waarschijnlijkheid hebben om te veranderen in betalende klanten. 

ABM-campagnes zijn gepersonaliseerd en gericht op specifieke accounts, in plaats van op de hele sector als geheel. Dit verkort de verkoopcyclus en bespaart tijd, moeite en kosten voor uw verkoopteam. 84% van de marketeers is zelfs van mening dat ABM aanzienlijke voordelen biedt voor het behouden en uitbreiden van de huidige klantrelaties.

4. Contentmarketing

Contentmarketing verwijst naar het gebruik van content types zoals blogs, e-books, webinars, podcasts, cursussen, checklists, etc. Demand Metric onthulde dat content marketing 3 keer zoveel leads genereert als traditionele marketing en 62% minder kost. Zorg ervoor dat de content die u maakt relevant is voor uw publiek. Het kan worden gedeeld op uw website, landingspagina's, sociale media, enz.  

5. Growth Hacking

Growth hacking is een cross-functionele strategie om uw bedrijf te schalen, in wezen gericht op het maximaliseren van de groei tegen minimale kosten. Sommige van de growth hacks voor het genereren van leads kunnen bestaan uit betaalde advertenties, retargeting campagnes, influencer campagnes, geoptimaliseerde landingspagina's, gratis tool aanbiedingen, etc.

B2B leadgeneratie specialist Sigma Solutions

Het realiseren van kwalitatieve B2B leads is de focus van de fase “Online Leadgeneratie”. Door diverse middelen in te zetten om uw producten, diensten en oplossingen te beschrijven realiseren we hier niet alleen vindbaarheid zodat u goed gevonden wordt, maar wordt uw (potentiële) klanten op aantrekkelijke wijze geïnspireerd en overtuigd om middels diverse CTA’s contact met u op te nemen. Door uw B2B Website te verrijken met items die vertrouwen op wekken en kennis demonstreren, zoals cases en blogs, maar ook bijvoorbeeld nieuwsitems en uw team, bieden we (potentiële) klanten nog meer informatie over waarom u de meest geschikte partij bent. Het verder inzetten van bedrijf herkennende software zorgt ervoor dat zowel uw marketing- als salesafdeling gericht aan de slag kunnen met het opvolgen van leads.

Met onze Starterkit ‘Artemis’, dé B2B Leadgeneratie Starterkit, bieden wij de perfecte oplossing voor online leadgeneratie. Onze starterkit stelt u in staat om op eenvoudige en efficiënte wijze gebruik te maken van diverse B2B leadgeneratie mogelijkheden. Bekijk onze case over BKRS Crane Systems om te zien hoe wij Artemis succesvol hebben ingezet voor automatische productdatasheets en e-recruitment. 

Meer weten over onze starterkit Artemis? Neem dan contact met ons op! 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer