Hoe maakt u een goede productbeschrijving
Met een goede productomschrijving kunt u klanten online overtuigen tot een aankoop. In een PIM-systeem kunt u op één platform al uw productinformatie beheren. U kunt hierbij denken aan de productomschrijving, afmeting, afbeelding, video’s en handleidingen. Het PIM-systeem vormt de basis van al uw productinformatie, maar hoe kunt u goed verwoorden wat uw product of dienst is?
Zeven manieren om een goede productbeschrijving op te stellen voor in het PIM-systeem
1. Wees kort maar krachtig
Mensen kunnen zich maar kort concentreren en klikken, swipen en kijken snel weer door. Vraag u zelf af bij alles wat u opschrijft, of de klant deze informatie echt nodig heeft. Is uw antwoord nee, laat dat stukje informatie achterwegen.
Bedenk voordat u gaat schrijven de unique selling points van uw product of dienst. Van deze punten maakt u een lijst en die kunt u gebruiken tijdens het schrijven van de tekst. Via deze lijst kunt u goed beschrijven wat de bijzondere kenmerken, afmetingen en materialen van dit product zijn.
2. Focus op de waarde van uw product of dienst
Klanten kunnen verschillende waardes hebben bij producten. Dit is een werkelijke waarde. Dat is hoe nuttig het product voor de klant is. En de gepercipieerde waarde. Dit heeft alles te maken me tijd, energie, financiële waarde en psychologische waarde. De echte waarde van een iPad is bijvoorbeeld de apps, oplaadsnelheid en de kwaliteit van het beeldscherm. De percipiërende waarde is de status en het merkimago van Apple.
Zorg ervoor dat de productomschrijving een goede balans heeft tussen de echte en de percipiërende waarde. De manier waarop u over het product schrijft. Het ene product heeft meer belang bij de echte waarde en de andere meer bij de percipiërende waarde.
3. Wat zijn de behoeftes van uw klanten?
Geef de klant alleen nuttige informatie. Verplaats u zelf in de consument en bedenk waarom dit product en deze dienst zou willen kopen. Dit moet u duidelijk benoemen. Verzamelen zoveel mogelijk informatie over uw klanten, bijvoorbeeld de demografische en psychografische informatie. Tools zoals Google Analytics geven u meer inzicht in de klant. Hier kunt u de leeftijd, taal, locatie en nog veel meer informatie van uw klanten zien.
Door de klant beter te begrijpen, kunt u beter inspelen op hen behoeftes.
4. Zorg voor een makkelijk leesbare tekst
De omschrijving van uw product moet klanten zien te overtuigen, daarom is het belangrijk dat u zorgt voor een goede leesbaarheid. Hou de alinea’s kort of maak gebruik van bullet points. Koppen, tussenkoppen en witregels maken de teksten overzichtelijker om te lezen.
5. Wat wordt de tone of voice?
Bepaal wat de tone of voice wordt van uw bedrijf en laat dit terug komen in uw productbeschrijving. He bepaald de sfeer van uw website en uw bedrijf. Wilt u grappig, puur informatief, vriendelijk of serieus overkomen? Het is belangrijk dat u de tone of voice consistent gebruikt in al uw communicatie.
6. Maak uw beschrijving SEO bruikbaar
Klanten moeten uw website weten te vinden, dus het is zeer belangrijk dat u uw productbeschrijvingen SEO-proof te maken. Als u dit correct toepast, heeft u meer kans om in de zoekmachines gevonden te worden. Doe eerst onderzoek naar relevante zoekwoorden. Maak een bullet point lijst met de meest effectieve zoekwoorden voor uw product en verwerk deze goed in de tekst.
7. Besteed het werk uit
Is schrijven of het zoeken van efficiënte zoekwoorden niet voor u weggelegd? Besteed dan het schrijven van de productomschrijving uit. Professionals zorgen op dit gebied voor kwaliteit.
Wilt u weten wat wij als bedrijf voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Dan kijken wij in een adviesgesprek samen naar de mogelijkheden, om uw bedrijf online succesvol te maken.