Hoe start u een succesvol digitaal platform? header image

Hoe start u een succesvol digitaal platform?

Als ondernemer in de digitale wereld komt er een moment dat u moet starten met uw online aanwezigheid. Maar met zoveel valkuilen en elementen om over na te denken, kan dit zonder de juiste begeleiding een soort mijnenveld worden. Wij hebben een aantal van onze beste adviezen voor de lancering van een Digitaal Platform voor u op een rijtje gezet.

Vraag advies aan mensen die het al eerder hebben gedaan

Voordat u nadenkt over hoe u een digitaal platform kunt lanceren, moet u eerst advies vragen aan mensen met kennis van de industrie of technologie over uw idee. Vraag uw netwerk van connecties of een ervaren bureau zoals Sigma Solutions om hun mening. Op die manier komt u in een vroeger stadium van het proces tot betere ideeën en wordt tijdverspilling tot een minimum beperkt. We vermelden dit als eerste, omdat het advies van de juiste mensen vanaf het beginstadium van uw project uren van verspilde tijd en geld kan besparen.

Doe uitvoerig marktonderzoek

Als u een nieuw digitaal platform lanceert, moet u marktonderzoek doen, zelfs als u denkt dat u uw publiek al kent. De mate en diepgang waarin u dit onderzoek uitvoert, hangt af van de fase waarin uw bedrijf zich bevindt.

Controleer de vraag naar uw aanbod

Google Keyword Researcher

Dit is waarschijnlijk een van de snelste manieren om de bredere vraag naar uw productidee te controleren. Door simpelweg een paar gerelateerde zoekwoorden in te typen, zult u in staat zijn om echte zoekvolume statistieken te krijgen die een schat aan informatie kunnen bieden over hoeveel mensen actief op zoek zijn naar soortgelijke producten.

Google trends

Google trends is een andere geweldige tool aangeboden door Google. Een van de echt fantastische dingen aan Trends, is dat je kunt zien of je product seizoensgebonden populair zal zijn. Als u een eCommerce winkel verkoopt kalenders bijvoorbeeld, zou google trends waarschijnlijk laten zien dat kalenders zijn erg populair aan het einde en het begin van het jaar, met een zeer lage acceptatie op andere momenten. Dit is prima, maar je moet voorbereid zijn op een enorme hoeveelheid business en output op een moment van het jaar en zeer weinig op andere. Dit zal zorgvuldig moeten worden doordacht vanuit een logistiek oogpunt als je zult moeten rekening houden met de aanwerving en distributie kwesties, alsmede flexibele contracten en (zeer belangrijk) technische schaalbaarheid.

Onderzoek uw concurrenten

U probeert hier een paar vragen te beantwoorden;

  • Is het mogelijk om in te breken in de markt?
  • Hoe zal uw product of dienst zich onderscheiden van de gevestigde bedrijven? De reputatie van uw concurrent en de haalbaarheid om zijn dienstverlening voldoende te verbeteren om op te vallen, moeten van het grootste belang zijn.
  • Waarom zouden nieuwe klanten naar u moeten komen?
  • Wat biedt u dat de huidige marktleiders niet bieden?

Enkele zaken die u een idee kunnen geven van hoe populair uw concurrenten zijn;

  • Hebben ze een sterke sociale media aanhang? Hoe is hun betrokkenheid?
  • Hoe groot is hun team? Hebben ze enorme middelen achter de hand waarmee ze snel jouw verbeteringen kunnen overtreffen? Of zijn ze groot en niet in staat om snel te reageren op een wendbare start-up?
  • Zijn er veel recensies over hen online? Zijn die positief of negatief? (U kunt hier enorm veel uit leren over hiaten in de markt - krijgen ze consequente klachten? Is dit iets wat u beter kunt doen?)

Identificeer uw online doelgroep

Maak een lijst van uw belangrijkste diensten en waardeproposities waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie bij de lancering van uw digitale platform. Denk na over praktische redenen hoe en waarom deze aanbiedingen kopers zullen helpen. Deze lijst zal de basis vormen, u zult erop voortbouwen tijdens uw gebruikersonderzoek. Als je al een publiek hebt, kun je veel leren door in de bestaande klantgegevens te duiken.

Vraag uzelf af;

  • Wat zijn hun koopgewoonten?
  • Kunt u trends identificeren?
  • Aan welke communicatiemiddelen geven ze de voorkeur?
  • Waar brengen ze tijd door?
  • Wat vinden ze belangrijk aan een dienst? Gemak van dienstverlening? Hoge kwaliteit? Waar voor hun geld?

Als u net begint en nog geen gegevens hebt, kunt u het beste meteen beginnen met het interviewen van uw doelmarkt om deze te leren.

Zorg ervoor dat uw plan rendabel is

Als u eenmaal een idee hebt van hoe uw product/dienst in principe zal functioneren, moet u nagaan of uw plan rendabel is. Wanneer u net begint als bedrijf, is het waarschijnlijk dat het u meer zal kosten om uw klanten te werven dan ze opbrengen. Om een projectie te krijgen van uw product en de rendabiliteit van uw bedrijf, moet u een goed inzicht hebben in de juiste metriek om ervoor te zorgen dat u uw bedrijf naar winstgevendheid stuurt.

Onderzoek onder uw doelgroep

Het uitvoeren van onderzoek onder uw doelgroep is een essentieel onderdeel van dit proces. Zonder echte gebruikersinzichten zal uw product gebaseerd zijn op giswerk, wat leidt tot slecht genomen beslissingen en inferieure resultaten. U hebt waarschijnlijk al een idee van het gedrag van gebruikers op een hoog niveau. Het doel van dit gebruikersonderzoek is om uw idee en functies volledig uit te bouwen op basis van informatie die u rechtstreeks van gebruikers krijgt.

Gebruikerstests in drie hoofdfasen

Probleem testen: Vragen naar het gedrag en de frustraties van mensen als startpunt om vast te stellen of er een zakelijke kans bestaat of niet. bijv. Als u overweegt om "Een CCTV-systeem voor villahuizen" te verkopen, zou u villahuiseigenaren kunnen vragen "Maakt u zich zorgen over wat er met uw huis gebeurt als u weg bent?"

Oplossing testen: In deze fase laat u mensen het idee in prototypevorm zien om het te testen en feedback te krijgen. bijv. Laat hen de CCTV-beelden van hun huis zien - lost uw oplossing de pijnpunten op die in de probleemtestfase naar voren zijn gekomen?

Optimalisatietests: Dit maakt niet echt deel uit van de lancering, maar moet worden overwogen in uw strategie omdat het een essentieel onderdeel zal vormen van de toekomstige ontwikkeling van uw platform. Zodra uw product is gelanceerd, raden wij u aan om strategieën voor het testen van gebruikers te implementeren, zoals A/B-tests en het opnemen van sessies.

Op basis van deze informatie zou u in staat moeten zijn om duidelijke User Personas te ontwikkelen voor uw doelmarkt, die een leidraad zullen vormen voor uw verdere ontwikkel- en marketinginspanningen.

Wilt u meer informatie over een Digitaal Platform? Binnen Sigma Solutions hebben wij hier veel ervaring mee en adviseren wij u graag over de mogelijkheden voor uw bedrijf. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer