Hoe stel ik een content marketing plan op? header image

Hoe stel ik een content marketing plan op?

zondag 8 november 2020 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Content Marketing is een onderdeel van B2B Online Marketing en omvat het produceren, publiceren en distribueren van waardevolle content voor de doelgroep. Deze content moet relevant zijn voor uw doelgroep en dus aansluiten op de informatie die deze groep zoekt op het internet. Content marketing gaat dus niet om het direct verkopen van uw dienst of product. Door interessante stukken te delen met de doelgroep, helpt u wel uw doelgroep met het maken van een keuze.

Maar hoe weet u precies welke informatie uw doelgroep zoekt? Door geïnformeerd aan de slag te gaan met content marketing vergroot u de effectiviteit van deze activiteiten. Het opstellen van een content marketing plan begint dan ook met onderzoek.

Begin met marktonderzoek

Stap één in het opstellen van een content marketing plan is het uitvoeren van marktonderzoek. Hier kijkt u naar de algehele markt, om een goed overzicht te krijgen in welke informatie beschikbaar is en wat interessant gevonden wordt. Zo wordt namelijk ook duidelijk wat er nog niet geschreven is. Hier kunt u dan op inspringen.

Een gat in het informatieaanbod ontstaat niet alleen doordat een bepaald onderwerp nog niet aangesneden is. U kunt uw doelgroep ook beter informeren door de informatie toegankelijker te maken, op andere manieren te communiceren of deze informatie toe te passen op een bepaalde niche.

Voer een zoektermenonderzoek uit

Als het gat in het aanbod is geïdentificeerd, kunt u gaan onderzoeken hoe u hier het beste op kan inspringen. Bepaalde informatie is niet voldoende beschikbaar voor de doelgroep, maar waar zoekt uw doelgroep precies op om deze informatie te vinden? Een manier om dit te onderzoeken is door te kijken naar zoekvolume. Met handige tools zoals keywordtool.io ontdekt u waar uw doelgroep op zoekt en krijgt u suggesties van gerelateerde zoektermen.

Binnen het contentmarketing plan stelt u zo een lijst samen van zoektermen waarvoor u content gaat creëren. Door deze zoektermen te verweven in de inhoud, vergroot u de kans dat prospects tijdens hun klantreis in aanraking komen met uw bedrijf. De volgende stap is er voor zorgen dat u de juiste content kunt presenteren aan de bezoeker.

Ga het gesprek aan met klanten

Klanten en prospects bewegen zich door verschillende fases van de klantreis, voordat zij tot een aankoop overgaan. In elk van deze fases zoeken zij naar andere soorten informatie. In het begin zoeken klanten informatie over het oplossen van hun probleem. Verder in de klantreis vergelijken klanten oplossingen en komen zij uiteindelijk tot een beslissing. Ga ook vooral het gesprek aan met bestaande klanten en prospects over welke informatie zij zoeken en hoe dit het best gepresenteerd kan worden. Dit is ook afhankelijk van de positie in de klantreis waarin een prospect zich bevindt.

De klantreis voor een B2B aankoop kan worden gevisualiseerd door een funnel (trechter). Bovenin de trechter komen veel bezoekers binnen, waarvan een deel afvalt gedurende de klantreis. Onderin wordt nog maar een deel van de bezoekers geconverteerd. Door rekening te houden met de Content Marketing Funnel voorzie je prospects van waardevolle informatie in elke fase van hun klantreis.

Welke content bevat mijn marketing plan?

Het proces van content marketing is samen te vatten met een trechter (funnel). Bovenin de trechter probeert u zo veel mogelijk bezoekers aan te trekken. Een deel van de bezoekers zal geïnteresseerd zijn en de content waarop zij binnen komen lezen en delen. Ook zullen zij verder kijken naar de informatie die u nog meer aanbiedt. Een kleiner deel hiervan zal, na evaluatie en vergelijking, kiezen voor uw product of dienst. Het goede nieuws is dat er voor elk van deze fases aparte types content de voorkeur hebben.

1.Bovenin de funnel: Trek bezoekers aan

Bovenin de funnel zijn lezers nog niet op zoek naar een aankoop. Zij zitten nog in de oriënterende fase. Uw doel is om hun aandacht te krijgen en een antwoord te geven op de vragen die zij hebben. Dit gaat volgens onderzoek van Demand Gen Report (2019) het best via infographics, how-to artikelen en e-books. Bezoekers willen op dit moment nog niet de tijd nemen om zich uitgebreid te verdiepen in uw bedrijf, want zij weten nog niet of u hen een oplossing kan bieden. Door overzichtelijk informatie weer te geven, zien bezoekers snel dat ze bij u aan het juiste adres zijn.

2.Het midden van de funnel: Overtuig de doelgroep van uw oplossing

De bezoeker heeft in deze fase al kennis over de markt en wat voor verschillende oplossingen er beschikbaar zijn. Uw doel in deze fase is de bezoeker ervan overtuigen dat uw oplossing het beste werkt. De bezoeker is bereid tijd te investeren om zich te verdiepen in uw oplossing. Daarom werken webinars, white papers, blog posts en e-books hier goed. In dit type content laat u namelijk zien dat u de uitdaging van de prospect begrijpt en wat voor oplossing u hier biedt. Deze expertise is belangrijk in de B2B context.

3.Onderin de funnel: Converteer de prospects

Als de klant klaar is om tot aankoop over te gaan, is uw voornaamste doel om uw merk als superieur te positioneren tegenover de concurrentie. Lezers zijn op zoek naar praktische antwoorden: 'Hoe werkt de oplossing?', 'Welke vaardigheden zijn er binnen ons bedrijf nodig?'. Hierin is het woord van klanten een betrouwbare bron van informatie. Daarom kunt u in deze fase content produceren die hierbij aanslaat, zoals cases. Ook recensies van klanten hebben een overtuigende kracht.

Sigma Solutions en Content Marketing

Bij Sigma Solutions hebben wij ervaring met het aanspreken van bezoekers in de verschillende fases van de klantreis. Hierdoor hebben wij geleerd wat werkt en wat niet. Wilt u meer leren over onze aanpak voor het genereren van meer online leads? Download dan ook onderstaand e-book!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer