Hoe werkt B2B Google Analytics? header image

Hoe werkt B2B Google Analytics?

Google Analytics is een webanalysedienst die statistieken en analytische basisgereedschappen biedt voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en marketingdoeleinden. De dienst maakt deel uit van het Google Marketing Platform en is gratis beschikbaar voor iedereen met een Google-account.

B2B Google Analytics wordt gebruikt om de prestaties van websites te volgen en inzichten van bezoekers te verzamelen. Het kan organisaties helpen de belangrijkste bronnen van gebruikersverkeer te bepalen, het succes van hun marketingactiviteiten en -campagnes te meten, de voltooiing van doelen bij te houden (zoals aankopen, producten toevoegen aan winkelwagens), patronen en trends in de betrokkenheid van gebruikers te ontdekken en andere bezoekersinformatie te verkrijgen, zoals demografische gegevens. Veel bedrijven gebruiken B2B Google Analytics vaak om verschillende analyses van klantgedrag te verkrijgen en te analyseren, die kunnen worden gebruikt om marketingcampagnes te verbeteren, websiteverkeer te stimuleren en bezoekers beter vast te houden.
 

Hoe werkt B2B Google Analytics?

Google Analytics verzamelt gebruikersgegevens van elke websitebezoeker door het gebruik van paginatags. Een JavaScript page tag wordt ingevoegd in de code van elke pagina. Deze tag wordt uitgevoerd in de webbrowser van elke bezoeker, verzamelt gegevens en stuurt deze naar een van de servers van Google voor het verzamelen van gegevens. Google Analytics kan dan aanpasbare rapporten genereren om gegevens bij te houden en te visualiseren, zoals het aantal gebruikers, bouncepercentages, gemiddelde sessieduur, sessies per kanaal, bekeken pagina's, voltooide doelen en meer.

De page tag functioneert als een webbug of webbaken, om bezoekersinformatie te verzamelen. Omdat de tag echter afhankelijk is van cookies, kan het systeem geen gegevens verzamelen van gebruikers die cookies hebben uitgeschakeld.
 

Functies van B2B Google Analytics

Google Analytics bevat functies die gebruikers kunnen helpen trends en patronen te identificeren in de manier waarop bezoekers omgaan met hun websites. De functies van Google Analytics maken gegevensverzameling, analyse, monitoring, visualisatie, rapportage en integratie met andere toepassingen mogelijk. Deze functies omvatten:

- hulpmiddelen voor gegevensvisualisatie en -monitoring, waaronder dashboards, scorekaarten en bewegingsdiagrammen die veranderingen in gegevens in de loop van de tijd weergeven;

- filtering, manipulatie en trechtervormige analyse van gegevens

- applicatieprogramma-interfaces (API's) voor gegevensverzameling

- voorspellende analyses, intelligentie en anomaliedetectie

- segmentering voor de analyse van subgroepen, zoals conversies

- aangepaste rapporten voor reclame, acquisitie, publiek gedrag en conversie

- delen en communiceren via e-mail; en

- integratie met andere producten, waaronder Google Ads, Google Data Studio, Salesforce Marketing Cloud, Google AdSense, Google Optimize 360, Google Search Ads 360, Google Display & Video 360, Google Ad Manager en Google Search Console.

Binnen het Google Analytics-dashboard kunnen gebruikers profielen voor meerdere websites opslaan en ofwel details voor standaardcategorieën bekijken of aangepaste statistieken selecteren om voor elke site weer te geven. Beschikbare categorieën voor tracking binnen Google Analytics zijn onder meer inhoudsoverzicht, zoekwoorden, verwijzende sites, bezoekersoverzicht, kaartoverlay en verkeersbronnenoverzicht.
 

Belangrijke statistieken van B2B Google Analytics

Google Analytics kunnen gebruikers tot 200 verschillende statistieken bijhouden om te meten hoe hun websites presteren. Hoewel sommige statistieken voor bepaalde bedrijven waardevoller kunnen zijn dan andere, zijn dit enkele van de meest populaire statistieken:

- Gebruikers. Een gebruiker is een unieke of nieuwe bezoeker van de website.

- Bouncepercentage. Het percentage bezoekers dat slechts één pagina heeft bekeken. Deze bezoekers hebben slechts een enkel verzoek naar de Google Analytics-server veroorzaakt.

- Sessies. De groep bezoekersinteracties die binnen een tijdsbestek van 30 minuten plaatsvinden.

- Gemiddelde sessieduur. Hoe lang een bezoeker gemiddeld op de site blijft.

- Percentage nieuwe sessies. Het percentage van websitebezoeken die voor het eerst worden afgelegd.

- Pagina's per sessie. Het gemiddelde aantal pagina's dat per sessie wordt bekeken.

- Doel voltooiingen. Het aantal keren dat bezoekers een bepaalde, gewenste actie voltooien. Dit wordt ook wel een conversie genoemd.

- Bekeken pagina's. Het totale aantal bekeken pagina's.
 

Waarom moet uw bedrijf B2B Google Analytics gebruiken?

B2B Google Analytics heeft duidelijke voordelen. Voordelen zijn over het algemeen dat het platform krachtig, gratis en gebruiksvriendelijk is. Google Analytics biedt ook de volgende voordelen:

- De dienst is gratis, gemakkelijk te gebruiken en beginnersvriendelijk.

- Google Analytics biedt een verscheidenheid aan statistieken en aanpasbare dimensies. Veel verschillende soorten nuttige inzichten kunnen worden verzameld met behulp van dit platform.

- Google Analytics bevat ook vele andere tools, zoals datavisualisatie, monitoring, rapportage, voorspellende analyse, enz.
 

Gegevens over gebruikersacquisitie vs. gegevens over gebruikersgedrag

B2B Google Analytics kan bedrijven voorzien van meerdere soorten gegevens voor marketingdoeleinden.

Gegevens over gebruikerswerving geven inzicht in de manier waarop klanten op de website terechtkomen. Klanten kunnen via verschillende kanalen komen, zoals betaalde zoekmachineresultaten, onbetaalde zoekmachineresultaten, links in sociale media of door simpelweg de URL in te typen. Inzicht in de gegevens over het gebruikersgedrag is van cruciaal belang voor het maximaliseren van het websiteverkeer.

Gegevens over gebruikersgedrag laten zien wat klanten op de website doen en hoe ze met de site omgaan. Dit omvat hoe lang ze op elke pagina blijven, hoeveel pagina's ze bezoeken, en of ze video's en afbeeldingen bekijken. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om weblay-outs te creëren die bezoekers beter in contact brengen met de content die ze zoeken, wat leidt tot een effectievere gebruikerservaring. Gebruikerservaringen die op basis van gegevens over gebruikersgedrag zijn geoptimaliseerd, zullen eerder tot verkopen en conversies leiden.
 

Bent u benieuwd hoe u het online succes van uw bedrijf kan meten door de inzet van B2B Google Analytics? Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor uw bedrijf te bespreken.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer