Hoe u e-mailmarketing inzet voor uw B2B bedrijf
B2B e-mailmarketing is een effectieve manier om uw klanten aan uw bedrijf te binden. E-mailmarketing leent zich voor verschillende commerciële B2B doelen. U kunt uw doelgroep hiermee op de hoogte houden van onder andere uw producten, en bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Resultaten uit het verleden hebben laten zien dat e-mailmarketing zeer succesvol kan zijn als het goed wordt uitvoert. Inmiddels gebruiken de meeste B2B bedrijven e-mailmarketing. In deze blog leggen wij u uit hoe u B2B e-mailmarketing succesvol kunt inzetten voor uw bedrijf.
Schrijf uw B2B e-mailmarketing met een strategie
Stel uw doelen vast
Bepaal met welk doel u e-mailmarketing wilt gaan inzetten. Misschien wilt u het klikpercentage (CTR) verbeteren door relevante content te schrijven in uw e-mailmarketingcampagnes. U kunt bijvoorbeeld stellen dat u een zo hoog mogelijk omzet wilt genereren uit uw e-mailmarketing. Of u wilt het aantal inschrijvers voor uw nieuwsbrieven laten groeien. Zorg dat u uw doelen SMART-formuleert. Zodat goed duidelijk wordt wanneer een doel behaald is of niet.
Bepaal uw doelgroep
Doe vooraf een onderzoek naar uw doelgroep. Bedenk hoe uw doelgroep en ideale klant eruit ziet. Welke boodschap wilt u aan de lezer overbrengen? Welke interesses, behoeftes en wensen hebben zij? U kunt uw doelgroep bijvoorbeeld segmenteren op basis van persoonlijke-, demografische- en geografische kenmerken. Zo kunt u uw content in uw e-mailmarketingcampagnes beter afstemmen op uw doelgroep, met een verhoogde kans dat uw e-mailmarketing een succes wordt.
Maak een planning
Bepaal hoe vaak u uw mails wilt gaan versturen. Ook moet u bepalen hoelang u wilt dat uw emailcampagne gaat duren. Start met een vooropgezette planning van minstens 3 maanden. Met een effectieve planning hebben uw doelen het meest effect en creëert u de best mogelijke content voor uw emailmarketingcampagnes.
Bepaal uw B2b e-mailmarketing tools
Er zijn verschillende websites, die u templates aanreiken. Deze templates zijn erg geschikt om te beginnen met uw e-mailmarketingcampagnes. U hoeft namelijk alleen uw content en beschrijvingen te plaatsen in deze templates. Hieronder geven wij u een paar voorbeelden van handige e-mailmarketing template tools.
Mailchimp
Mailchimp is één van de bekendste tools, voor het opzetten van e-mailmarketingcampagnes. Het heeft een groot aanbod aan gaaf ontworpen templates. U kunt in uw campagne eenvoudig aangeven wat uw doel is met de e-mail, die u verstuurt. Ook kunt u hier gemakkelijk uw e-maillijst segmenteren, zodat alleen een specifiek deel van uw doelgroep de e-mail te zien krijgt.
Sendinblue
Sendinblue staat erom bekend erg gebruiksvriendelijk te zijn. Zonder veel technische kennis, kunt u prachtige templates creëren voor uw emailmarketingcampagnes. Ook hier kunt u uw doelgroep gemakkelijk segmenteren. Bovendien kunt u kiezen uit meer dan 60 templates voor uw campagne.
Omnisend
Omnisend is erg geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven. U kunt hier eenvoudige templates editen en hervormen naar uw ideale template. Omnisend is snel en gemakkelijk te bedienen. Gebruik Omnisend als u niet veel tijd heeft voor uw emailmarketingcampagnes, maar toch mooie e-mailmarketingcampagnes wilt gaan opzetten.
Voorkom dat uw e-mailmarketing als spam wordt aangezien
Als u uw online nieuwsbrieven verstuurt, kan het zijn dat uw e-mails niet gewoon binnenkomen. Uw e-mails kunnen worden aangezien als spam. Vermeld daarom altijd duidelijk een button of link waarin uw doelgroep zich kan af te melden voor uw e-mails. Een klant moet altijd de kans krijgen om zich uit te schrijven voor uw e-mails. E-mails zonder zo’n link worden over het algemeen als erg hinderlijk beschouwt. Voorkom daarnaast het gebruik van spamgevoelige woorden. Voorbeelden van spamgevoelige woorden zijn: gratis, help, koop nu. Ook is het verstandig om niet teveel hoofdletters te gebruiken in uw kopteksten.
E-mailmarketing bij Sigma Solutions
E-mailmarketing is een goedkope en effectieve oplossing voor uw bedrijf. Bij Sigma Solutions hebben wij een aantal specialisten in ons team die u hiermee kunnen helpen. Wilt u aan de slag met B2B e-mailmarketing? Lees dan meer over onze aanpak of neem direct contact met ons op!