De kracht van een met AFAS Profit geïntegreerd klantportaal
Veel B2B bedrijven hebben de afgelopen periode de stap naar ‘customer self service’ gemaakt of overwegen deze te maken. Dit wordt ingegeven door de trend dat B2B klanten, plaats en tijdsonafhankelijk in hun eigen informatiebehoeften willen kunnen voorzien. Met een klantportaal wordt op deze behoefte ingespeeld. Hiermee wordt gezorgd voor 24/7 (online) bereikbaarheid, zonder dat hier extra voor hoeft te worden geïnvesteerd in personeel. Een mooie stap om klanten beter van dienst te zijn en inzichten op te doen. Er is echter meer. Een portal kan een grote bijdrage leveren aan het automatiseren en efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Zeker als een portal geïntegreerd wordt met een ERP-systeem. Een voorbeeld van een veelgebruikt ERP-systeem is AFAS Profit. In deze blog wordt dieper ingegaan op AFAS Profit en (de voordelen van) integratie tussen een klantportaal en AFAS Profit.
AFAS Profit
De software van AFAS zorgt ervoor dat alle bedrijfsadministratie wordt samengebracht in één systeem. Of het nu gaat om de HR-administratie, de financiële administratie of ‘ordermanagement’. Door de totaaloplossing van AFAS worden (B2B) bedrijven in staat gesteld om bedrijfsprocessen op elkaar af te stemmen en te standaardiseren, digitaliseren en automatiseren.
Integratie tussen klantportaal en AFAS Profit
Zoals eerder gezegd kan een portal een grote bijdrage leveren aan efficiëntie. In de eerste plaats omdat klanten in staat worden gesteld om zelf gegevens te wijzigen, in te zien of aan te vragen. Integratie met een ERP als AFAS Profit kan de toegevoegde waarde van een portal nog groter maken.
Bij het realiseren van een integratie wordt er eigenlijk een koppeling gebouwd tussen AFAS Profit en het klantportaal. Door deze koppeling gaan AFAS Profit en het klantportaal geautomatiseerd informatie met elkaar uitwisselen. De synchronisatie van informatie vindt eens per periode plaats, op basis van een vooraf bepaald tijdsinterval. De grote winnaar? De binnendienst van alle bedrijven die optimaal gebruik maken van de kracht en effectiviteit van een met AFAS Profit geïntegreerd klantportaal.
De binnendienst hoeft zich namelijk niet langer bezig te houden met het op meerdere plaatsen up-to-date houden van informatie. Daarnaast kunnen klanten in een geïntegreerd klantportaal bijvoorbeeld altijd de laatste status van leveringen inzien. Hierdoor zijn zij enerzijds op de hoogte en anderzijds worden hun verwachtingen omtrent leveringen vanaf het moment van bestellen ‘gemanaged’. Dit betekent dat de binnendienst niet langer nodig is voor het beantwoorden van klantvragen omtrent levertijden.
De grootste voordelen van een geïntegreerd klantportaal
Automatisering en efficiëntie zijn de sleutelwoorden als de voordelen van een met AFAS Profit geïntegreerd klantportaal opgenoemd moeten worden. Dit is echter nog redelijk algemeen. Daarom staan de concrete voordelen van een integratie tussen AFAS Profit en een klantportaal onderstaand nog eens op een rij:
- Altijd up-to-date informatie
Klanten beschikken altijd over de meest recente informatie voor wat betreft hun bestellingen en statussen van leveringen. - Tijdsbesparing
De binnendienst wordt ontlast, onder andere doordat klanten niet meer hoeven te bellen maar kunnen inloggen om antwoord op hun vraag te krijgen. Dit betekent dat de binnendienst zich kan focussen op relevantere taken. - Herhaalbestellingen worden automatisch doorgeschoten naar en verwerkt in het ERP.Ook hier hoeft dus geen medewerker meer aan te pas te komen om informatie over te zetten.