Introductie Google Tag Manager - Meer inzicht header image

Introductie Google Tag Manager - Meer inzicht

Iedereen is bekend met Google of zoals vele Nederlanders het nog steeds zeggen “Koek-el”. Vele kennen Google als zoekmachine en sommige ook als de assistent op je telefoon of zelfs in huis. Google biedt nog veel meer en vooral voor bedrijven is dit erg interessant. Ik ga het in deze blog hebben over vindbaarheid en gerichte resultaten voor bedrijven met hulp van Google tag manager.

SEO (Search Engine Optimalisation) is een techniek waarbij je de vindbaarheid van je website, digitaal product en bedrijf kan verbeteren. Een onderdeel hiervan is Google Tag Manager. Wat kan je hier precies mee? Een website bestaat uit heel veel kleine onderdelen en wat is er nou leuker om te zien of al die onderdelen ook het doel bereiken waarvoor zij bedoeld zijn. Dit kan met Google Tag Manager! Heeft jouw website een fantastisch design maar merk je dat jou promotie video toch niet zo goed bekeken wordt? Door de Tag Manager in te stellen op de video, kan er precies worden uitgelezen hoeveel van de bezoekers ook daadwerkelijk de video bekijken.

Een mooi voorbeeld: Je hebt een fantastische uitleg van jouw diensten op je website staan met onderaan de pagina, een visuele uitleg om de tekstuele uitleg extra ondersteuning te geven. Maar de telefoon staat nog niet rood gloeiend en je begint je af te vragen of je mail het nog wel doet. Door gebruik te maken van Google Tag Manager is het mogelijk om te zien of jou bezoekers ver genoeg naar beneden scrollen om de visuele uitleg te bekijken. Door te kijken met naar de gegevens van Google Tag Manager in Google Analytics, blijkt dat 90% van de bezoekers bij alinea twee al afhaken. Door deze resultaten te evalueren, kan de website optimaal worden ingericht en zal de visuele uitleg hoger op de pagina moeten worden geplaatst. Nu kunnen we opeens zien, dat mensen door scrollen naar alinea vier. Omdat de visuele uitleg, de tekst ondersteunt. Mensen begrijpen teksten nu eenmaal beter als zij er een visueel beeld bij hebben en dit zorgt voor een beterekwaliteit van de content.

Er kan natuurlijk nog veel meer, zoals formuliervelden definiĂ«ren op de bestelpagina. Waarom haken klanten af terwijl zij prachtige producten in zijn of haar mandje hebben zitten? Mogelijk haken zij af omdat er gevraagd wordt om een geboortedatum, telefoonnummer of misschien stel je het aanmelden voor de nieuwsbrief verplicht? Dit zijn allemaal mogelijke tags die geplaatst kunnen worden en gemeten worden via Google Tag Manager en bekeken kunnen worden in Google Analytics. Vele mogelijkheden die vele oplossingen kunnen bieden om zo ook jouw website succesvol te maken en jouw bedrijf te laten groeien.

De uitspraak ‘meten is weten’ doet zijn eer aan met deze optie van Google.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer