Inzicht in ROI B2B SEO met 8 KPI’s
In dit artikel 8 KPI’s die onze B2B SEO specialisten gebruiken om inzicht te krijgen in het effect en rendement van SEO-activiteiten.
Zichtbaarheid (in zoekmachines)
KPI | Toelichting | Waarmee te meten |
Zoekopdrachten waarop de website wordt weergegeven. | Geven aan waar SEO-kansen liggen en of uitgevoerde SEO-activiteiten effect hebben. Meestal worden SEO-pagina’s al na enkele dagen door Google in de index opgenomen en dus gevonden. | Google Webmaster Tools |
Pagina’s van de website die in de Google Zoekresultaten worden weergegeven. |
Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded verkeer:
- Branded zoekverkeer: zoektermen die horen bij de bedrijfsnaam en specifieke merknamen van een bedrijf.
- Non-Branded zoekverkeer: zoektermen die niet tot branded verkeer horen.
Traffic (vanuit zoekmachines)
KPI | Toelichting | Waarmee te meten |
Zoekopdrachten waarop de website wordt aangeklikt. |
| Google Webmaster Tools |
Webpagina’s die worden bezocht vanuit zoekmachines. |
| Google Analytics (let op: bron hier mogelijk onderscheid maken tussen organisch en betaald verkeer) |
Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.
Conversie
KPI | Toelichting | Waarmee te meten |
Aantal door SEO-activiteiten gerealiseerde conversies. | Het aantal conversies wat is gerealiseerd in sessies waarvan de startpagina een SEO-pagina is. | Google Analytics waarin doelen zijn ingesteld. |
Conversie Ratio SEO-activiteiten | Met behulp van de volgende formule: |
Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.
Omzet
KPI | Toelichting | Waarmee te meten |
Door SEO-activiteiten gerealiseerde omzet | Alle omzet die is gerealiseerd in sessies waarvan de startpagina een SEO-pagina is. | Google Analytics waarin doelen met doelwaardes zijn ingesteld. |
Return on Investment SEO-activiteiten. | Met behulp van de volgende formule: |
Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.
Het rendement van zoekmachine optimalisatie inzichtelijk?
Ook behoefte aan meer inzicht in het rendement van B2B SEO activiteiten? Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact met ons op via 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of het formulier aan de rechterzijde van deze webpagina.