Inzicht in ROI B2B SEO met 8 KPI’s header image

Inzicht in ROI B2B SEO met 8 KPI’s

zondag 1 juni 2014 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

In dit artikel 8 KPI’s die onze B2B SEO specialisten gebruiken om inzicht te krijgen in het effect en rendement van SEO-activiteiten.

Key_Performance_Indicator.jpg

Zichtbaarheid (in zoekmachines)

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Zoekopdrachten waarop de website wordt weergegeven.

Geven aan waar SEO-kansen liggen en of uitgevoerde SEO-activiteiten effect hebben. Meestal worden SEO-pagina’s al na enkele dagen door Google in de index opgenomen en dus gevonden.

Google Webmaster Tools

Pagina’s van de website die in de Google Zoekresultaten worden weergegeven.

Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded verkeer:

  • Branded zoekverkeer: zoektermen die horen bij de bedrijfsnaam en specifieke merknamen van een bedrijf.
  • Non-Branded zoekverkeer: zoektermen die niet tot branded verkeer horen.

Traffic (vanuit zoekmachines)

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Zoekopdrachten waarop de website wordt aangeklikt.

 

Google Webmaster Tools

Webpagina’s die worden bezocht vanuit zoekmachines.

 

Google Analytics (let op: bron hier mogelijk onderscheid maken tussen organisch en betaald verkeer)

Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.

Conversie

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Aantal door SEO-activiteiten gerealiseerde conversies.

Het aantal conversies wat is gerealiseerd in sessies waarvan de startpagina een SEO-pagina is.

Google Analytics waarin doelen zijn ingesteld.

Conversie Ratio SEO-activiteiten

Met behulp van de volgende formule:

formule om Conversie Ratio SEO te bepalen

Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.

Omzet

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Door SEO-activiteiten gerealiseerde omzet

Alle omzet die is gerealiseerd in sessies waarvan de startpagina een SEO-pagina is.

Google Analytics waarin doelen met doelwaardes zijn ingesteld.

Return on Investment SEO-activiteiten.

Met behulp van de volgende formule:

formule om ROI SEO te bepalen

Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.

Het rendement van zoekmachine optimalisatie inzichtelijk?

Ook behoefte aan meer inzicht in het rendement van B2B SEO activiteiten? Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact met ons op via 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of het formulier aan de rechterzijde van deze webpagina.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer