Met een SEO Concurrentie-analyse ontdek je kansen om vindbaarheid te vergroten
Met welke zoektermen wordt jouw website beter vindbaar voor de potentiële klant? Een belangrijke vraag voor content marketeers, want met een beetje onderzoek kun je veel gerichter, en dus veel succesvoller, aan de slag gaan. In een van mijn eerdere blogs schreef ik al over het belang van content marketing, en waarom je hier altijd eerst onderzoek naar wilt doen. Als je namelijk weet waar je klant naar zoekt, kun je deze ook beter aanspreken. Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Door te kijken naar wat jouw concurrenten doen, ontdek je kansen en gaten. In deze blog lees je waar je op moet letten, en wat interessante uitkomsten zijn.
Voor een SEO Concurrentie-analyse uit
Bekwame marketeers maken al gebruik van de juiste tools voor hun onderzoeken. Voor de SEO concurrentie-analyse raden wij SEMRush aan, maar ook een gratis tool als neilpatel.com zal het werk doen. Ter verdere voorbereiding is het belangrijk een lijstje van ongeveer 5 concurrenten op het gebied van online vindbaarheid te verzamelen.
De domeinen van deze concurrenten onderzoek je met jouw SEO-tool. We zijn hier op zoek naar de volgende informatie:
- Op welke zoektermen wordt de concurrent het vaakst gevonden (aantal clicks voor een zoekterm, of traffic percentage)
- Hoe vaak zoeken (potentiële) klanten naar deze zoekterm (maandelijks zoekvolume)
- Hoe goed scoort de concurrent (en jij zelf) voor de relevante zoektermen (gemiddelde positie)
- Hoe moeilijk is het om hier zelf hoger te gaan scoren (keyword difficulty)
Deze vragen wil je beantwoorden voor jouw lijstje van concurrenten, maar ook voor jouw eigen website. Verzamel de informatie op een centrale plek, die het vergelijken makkelijk maakt (zoals Excel). Om de data te ordenen, is de eerste stap het indelen van de zoektermen in thema's of assen: relateert de zoekterm aan een product, een toepassing, een markt of materiaal? Gaat het om medewerkers, vestigingen of blogs?
De volgende stap is het vergelijken van de websites. Voor elke relevante zoekterm met een hoog genoeg zoekvolume vergelijk je de positie van jouw website met die van concurrenten. Zet dit in een duidelijk overzicht, zodat je door kan naar de volgende fase.
Een fictief voorbeeld van een SEO Concurrentie-analyse
Drie belangrijke inzichten
De resultaten van het onderzoek kunnen drie belangrijke inzichten opleveren, die jou helpen bij het bepalen van jouw SEO-strategie. Alle drie zijn belangrijk, en de inzichten kunnen per zoekterm verschillen.
1. Zoektermen waar je achter loopt
Dit zijn de zoektermen waar relatief veel zoekvolume voor is, en waar jouw concurrenten al goede posities op scoren. Uit het onderzoek blijkt echter dat jij hier nog niet goed op scoort. Dit is een belangrijk teken dat de doelgroep de zoekterm gebruikt, en jouw concurrenten dit al ontdekt hebben. De kwaliteit van de pagina die je voor deze zoekterm schrijft is hier belangrijk. De Keyword Difficulty is waarschijnlijk redelijk hoog, dus je komt alleen boven in de zoekresultatenpagina met een resultaat dat kwalitatief en relevant is. Een voorbeeld in de afbeelding hierboven is de zoekterm B2B Webshop Groothandel, waar de eigen positie laag is, terwijl drie belangrijke concurrenten in de top 5 staan.
2. Zoektermen waar jij leider bent
De tweede soort zoektermen heeft betrekking tot de zoektermen waar jij al een goede positie scoort, en jouw concurrenten nog niet. Hier kun je namelijk snel winst boeken. Bekijk per zoekterm waarom jij hier hoog scoort, en concurrenten nog niet. Als dit bijvoorbeeld gaat om een thema waar concurrenten nog niet op ingaan (toepassing van het product, markt, een bepaalde eigenschap), kun je dit thema verder uitbreiden met nieuwe teksten en pagina's die online vindbaarheid genereren. Een voorbeeld in de afbeelding is de zoekterm Online Verkopen Groothandel. Verder onderzoek zal dan uitwijzen of hier een gat ligt omdat concurrenten bijvoorbeeld niet focussen op Groothandels, of geen teksten schrijven voor de wens van deze markt om online te verkopen.
3. Zoektermen waar niemand op focust
Deze zoektermen bieden een geweldige kans. De keyword difficulty is waarschijnlijk laag, omdat geen van jouw concurrenten zich richt op deze zoekterm. Het moet hier makkelijk zijn om terrein te winnen met een toegewijde pagina voor de zoekterm. Deze quick wins zijn dan ook een goed startpunt. In de afbeelding is een voorbeeld van deze categorie de term Online Marketing agentuur. De lage keyword difficulty geeft aan dat hier snel een hoge positie te behalen valt.
Online Marketing bij Sigma Solutions
Sigma Solutions heeft al ruim 20 jaar ervaring op het online gebied, en voert succesvol SEO Concurrentie-analyses uit voor haar klanten. De inzichten worden gebruikt om nieuwe pagina's te schrijven, of bestaande pagina's te optimaliseren. Dit leidt tot betere vindbaarheid van onze klanten, en uiteindelijk Online Succes! Als je meer wilt weten over hoe wij ook jouw bedrijf kunnen helpen groeien, B2B SEO of wat de resultaten van een concurrentieanalyse voor jouw bedrijf zijn, neem dan vrijblijvend contact met ons op, of download ons e-book leadgeneratie hieronder om meer te leren!