Realiseer meer online leads als technisch dienstverlener in de B2B!
Als technisch dienstverlener in de B2B heeft u vast al gemerkt dat ‘online’ een steeds belangrijke rol speelt bij de keuzes die uw potentiële klanten maken. Bedrijven die online minder actief zijn, verliezen steeds vaker marktaandeel aan hun concurrenten die hier wel de juiste aandacht aan besteden. Niet geheel onlogisch, want volgens onderzoek van Gartner besteedt de gemiddelde B2B koper namelijk 27% van de tijd aan online research, alvorens er een beslissing wordt genomen.
Hoe speelt u als technisch dienstverlener in op de digitalisering van de klantreis?
Veel bedrijven in de technische dienstverlening hebben een corporate website waarop de belangrijkste informatie van het bedrijf wordt gecommuniceerd. De klantreis begint in veel gevallen op deze website. Maar wat levert de website op? Voor veel bedrijven is de waarde van de website onduidelijk, omdat de resultaten die hieruit voortkomen niet inzichtelijk zijn. Om uw bedrijf succesvoller te maken, is het dus noodzakelijk dat dit inzicht wordt gecreëerd.
Wat is er voor nodig om een corporate website succesvol te maken?
Er zijn talloze factoren die een rol spelen bij het succes van een corporate website. Voor technisch B2B dienstverleners ligt de waarde doorgaans in het aantal leads dat uit de website voortkomt. Leads kunnen namelijk door de sales afdeling worden opgevolgd en worden geconverteerd tot klanten. Leads komen echter niet vanzelf, en dit geldt ook voor online. Een bezoeker op uw website wordt namelijk pas een lead als hij of zij zichzelf kenbaar heeft gemaakt.
Voordat een lead converteert naar een klant, moeten er eerst een aantal fasen worden doorlopen. De eerste fase is in contact komen met uw corporate website.
De basis van online succes ligt bij online vindbaarheid. Door op de juiste manier gebruik te maken van Search Engine Optimization (SEO) kunt u de organische vindbaarheid in zoekmachines verbeteren en zo het verkeer naar uw website verbeteren. En hoe meer bezoekers er op uw website voorbijkomen, hoe groter de kans dat er potentiële klanten tussen zitten.
Betere online vindbaarheid realiseren
Om meer rendement te halen uit uw corporate website is het niet alleen belangrijk om méér traffic te genereren, maar ook om relevant verkeer te genereren.
Door uw doelgroep duidelijk te identificeren, kunt u uw website hier zo goed mogelijk op aanpassen. Door vervolgens met behulp van een zoekwoordenonderzoek in kaart te brengen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt, kunt u inspelen op het zoekgedrag van uw doelgroep. Tot slot kunt u door pagina’s te optimaliseren op de belangrijkste zoektermen meer traffic realiseren op de onderwerpen die voor uw potentiële klanten het meest belangrijk zijn.
De volgende stap is om de content te optimaliseren. SEO is allang niet meer een kwestie van zo vaak mogelijk een keyword op een bepaalde pagina plaatsen. Zoekmachines zijn tegenwoordig zo ver ontwikkeld, dat zij op basis van de content accuraat kunnen voorspellen of uw pagina aansluit bij de wensen van de bezoeker. Als de content op uw website en de zoekintentie van een bezoeker volgens de algoritmen van zoekmachines op elkaar aansluiten, zullen uw pagina’s hoger in zoekmachines worden vertoond.
Als een bezoeker precies de informatie vindt waarnaar hij op zoek is, is de waarde van uw landingspagina immers hoger dan een pagina die informatie mist. De algoritmen van zoekmachines zoals Google nemen factoren zoals tijd besteed op een pagina, aantal terugkerende bezoekers en bounce ratio (het percentage bezoekers die de pagina direct weer verlaat) mee om een score toe te kennen aan iedere pagina. Op basis van deze score wordt er bepaald op welke positie uw pagina’s worden vertoond.
Mijn potentiële klant heeft mijn website bereikt, en nu?
Uw prospect is op uw website beland en vindt exact de informatie die hij of zij nodig heeft. Top! Maar wat levert dit uw bedrijf op?
Pas op het moment dat u in contact komt met uw prospect, kunt u een bezoeker converteren naar een klant. Daarom is het enorm belangrijk dat uw website over de juiste conversiemechanismen beschikt. Niet iedere bezoeker bevindt zich namelijk in dezelfde aankoopfase. De ene bezoeker is zich aan het oriënteren, terwijl de andere bezoeker zich al in de beslisfase bevindt.
Hoe speel ik op de juiste manier in op de behoefte van verschillende typen bezoekers?
Door de juiste call-to-action (CTA) te gebruiken, kunt u de bezoeker overtuigen om met u in contact te komen. Er zijn talloze manieren om dit te realiseren. Is een klant geïnteresseerd in de informatie die u regelmatig deelt en wilt hij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen uw bedrijf? Dan wil de bezoeker uw LinkedIn bedrijfspagina wellicht volgen, of zich inschrijven voor uw nieuwsbrief. Om deze bezoeker naar een volgende fase te begeleiden is het natuurlijk wel van belang dat hier door u opvolging aan wordt gegeven. Denk aan regelmatige updates via LinkedIn of het versturen van een periodieke nieuwsbrief.
Heeft een bezoeker al meerdere pagina’s bezocht over de oplossingen die u biedt, en wil hij of zij meer informatie ontvangen om een doordachte keuze te kunnen maken? Dan wil de bezoeker misschien wel een whitepaper downloaden of zelfs direct een afspraak inplannen.
Wilt u de bezoekers de optie bieden om direct vragen te stellen, en worden deze ook direct in behandeling genomen? Dan kan een chatfunctie een laagdrempelige manier zijn voor bezoekers om in contact te komen. Als uw bedrijf niet de mogelijkheid heeft om een chatfunctie te bemannen, is een contactformulier meestal een goed alternatief. Uiteraard mag ook een telefoonnummer niet ontbreken op uw website.
Wat de bovenstaande CTA’s gemeen hebben, is dat zij de mogelijkheid geven aan uw bezoeker om in contact te komen en/of te blijven met uw bedrijf. Ook al is de intentie van de bezoekers niet altijd hetzelfde, door hen opties te bieden in meerdere aankoopfases kunt u ze allen op de juiste manier bedienen.
Hoe maakt u het rendement van uw corporate website inzichtelijk?
Door aan ieder type conversiewaardes toe te kennen, kan de ROI van uw corporate website worden berekend.
Wilt u een hoger ROI halen uit uw corporate website?
Sigma Solutions is Online Businesspartner van technisch dienstverleners in de B2B. Neem direct contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak!
Voorbeelden van succesverhalen van bedrijven waarvoor wij werken staan onder cases. Meer informatie over succes voor Groothandels en Distributeurs vind u in onze whitepapers en e-books.