Het rendement van jouw Lead Generatie B2B Website inzichtelijk maken
Door regelmatig de KPI's van jouw lead generatie B2B website te meten krijg je inzicht in de ROI, de optimalisatiemogelijkheden en de verbeterkansen. In dit artikel bespreken wij de 4 belangrijkste KPI's voor een lead generatie B2B website.
Succesvolle metrics voor een lead generatie B2B website
Om de KPI's meetbaar te maken moeten er per KPI een aantal metrics worden gedefinieerd. Dit zijn de metrics waarop dagelijks gemonitord en gestuurd wordt. In de tabel hieronder de vier metrics die je standaard meet bij een lead generatie B2B website.
KPI | Te meten metrics in Google Analytics |
Totale lead generatie succespercentage | Het aantal bezoekers dat een formulier invulde |
Formulier verlatingspercentage | Het aantal gestarte, maar niet volledig ingevulde formulieren |
Lead per dag / maand | Het aantal leads in een bepaald tijdsbestek |
Interacties | Het aantal downloads (white papers, business cases of bekeken video's) |
Voorbeeld KPI: interacties
Graag gaan we wat dieper in op de KPI 'Interacties'. Wanneer websitebezoekers een activiteit ondernemen, zoals het downloaden van een white paper of het bekijken van een video, verplaatsen zij zich diepen in de salestrechter. Daarom is het belangrijk om deze activiteiten te volgen, te testen en te optimaliseren.
Bedankt pagina
In sommige gevallen voldoet een "Bedankt pagina", bijvoorbeeld na het achterlaten van gegevens bij het inschrijven voor een nieuwsbrief. Door het inschrijfformulier te redirecten naar een "bedankt pagina" wordt iedere keer dat iemand zich inschrijft het bezoek aan deze pagina geregistreerd. Door deze pagina als doel te selecteren in Google Analytics kun je het aantal inschrijvingen gemakkelijk bijhouden.
Download activiteit meten
In andere gevallen zal de bezoeker een formulier moeten invullen, zoals bij het downloaden van een white paper. Na het invullen wordt de bezoeker doorgestuurd naar een pagina waar hij kan klikken om de white paper te downloaden. Deze pagina kan worden gevolgd als doelpagina in Google Analytics.
Gebeurtenissen
Bij het bekijken van een video, of het gebruiken van een tool op een website, wordt er geen pageview gemeten. Om deze interacties toch te meten kun je gebruikmaken van gebeurtenissen. In het Google Analytics Help centrum vind je meer over het instellen van gebeurtenissen.
KPI's meten: inzicht in ROI en nieuwe kansen
Door de KPI's te meten krijg je direct inzicht in de mate waarin de gestelde doelen worden gerealiseerd en vind je nieuwe kansen op het gebied van online lead generatie. Zo zorg je voor een maximaal rendement van jouw lead generatie website.
Het rendement van jouw B2B website inzichtelijk?
Ook behoefte aan meer inzicht in het rendement van jouw lead generatie B2B website? Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact met ons op via 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of vul het formulier aan de rechterzijde van deze webpagina in.