Succesvol online ondernemen in het buitenland header image

Succesvol online ondernemen in het buitenland

woensdag 15 april 2015 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

international-website.jpg

Wil jij gaan internationaliseren door jouw producten of diensten ook in het buitenland aan te bieden via jouw website of webshop? Dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Om internationale missers te voorkomen hebben wij de tien belangrijkste do's en don'ts voor je op een rij gezet.

Een internationale website: meer dan alleen vertalen

Bij het maken van een internationale website of webshop komt meer kijken dan alleen het vertalen van de inhoud. Ook de kleuren, de productnamen en de afbeeldingen en symbolen die je op jouw website gebruikt zijn erg belangrijk. Bepaalde symbolen of kleuren, waarvan de betekenis voor ons in Nederland overduidelijk is, kunnen in andere landen weer andere betekenissen hebben. Zo is rood voor ons de kleur van liefde, passie of gevaar. In Rusland staat deze kleur echter voor het communisme, in Japan voor boosheid, in China voor geluk en in Zuid-Afrika is dit de kleur van rouw. Voordat je een internationale website gaat maken, is het dan ook verstandig om eens te kijken wat de lokale concurrenten anders doen. 

Do's 

  1. Verdiep je in het land waar je jouw producten of diensten wilt gaan verkopen, de betaalmogelijkheden en de wetten en regels op het gebied van ecommerce.
  2. Verdiep je in de lokale doelgroep, hun koopgedrag (denk bijvoorbeeld aan lokale zoekmachines).
  3. Een lokale concurrentieanalyse uitvoeren.
  4. Houd rekening met de look & feel van jouw internationale website (symbolen, kleuren, afbeeldingen)
  5. Laat je adviseren over de juiste manier van online verkopen/promotie in het exportland.
  6. Laat jouw website of webshop vertalen door een professional of een native speaker. Dit is bij voorkeur iemand met kennis van jouw branche.
  7. Registreer een passende domeinnaam, bij voorkeur met extensie van het land waarin je actief wilt zijn. 
  8. Voor internationale webshops: bied passende internationale betaalmogelijkheden aan.
  9. Stem de navigatie en het ontwerp van jouw internationale website of webshop af op de lokale doelgroep (in Azië is de leesrichting andersom en is men gewend aan andere navigatie).
  10. Schakel lokale gebruikers in om je website te beoordelen en testen.

Don'ts

  1. Maak geen kopie van je Nederlandse website of webshop (maar stem deze af op de lokale doelgroep).
  2. Geen onderzoek doen naar klantgedrag in andere landen (zelfs Europese landen verschillen enorm!).
  3. Aannemen dat het koopgedrag in een ander Europees land identiek is aan dat in Nederland.
  4. Aannemen dat je product of dienst in een ander Europees land net zo bekend is als in Nederland.
  5. Wat je ook van plan bent om te doen met betrekking tot de vertaling...gebruik geen Google Translate!
  6. Ervan uitgaan, dat als iedereen Engels spreekt, iedereen ook dezelfde taal spreekt.
  7. Lokale marketing niet behandelen als een aparte campagne.
  8. Merknamen gebruiken zonder de lokale betekenis te kennen.
  9. Dezelfde keywords gebruiken voor internationale marketingcampagnes.
  10. Internationale website maken die niet geschikt is voor mobiel gebruik.

Ook internationaliseren met een succesvol online ondernemen in het buitenland?

Wij helpen je graag met het maken van een vliegende start in jouw internationale online verkoopcarriĂšre. Neem contact op met Sigma Solutions voor een kennismakingsgesprek via ons contactformulier of bel 072-5345888.

 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer