Succesvolle B2B Online Lead Generatie: 5 Tips voor 2022
Het genereren van leads is een belangrijk onderdeel van een succesvolle verkoopstrategie. Hieronder worden 5 tips gegeven om de aandacht van prospects te trekken en ervoor te zorgen dat deze prospects gegevens achter laten op de site door waardevolle content aan te bieden.
1. Genereren van leads
Het is belangrijk om te analyseren wie de leads van een bedrijf precies zijn en het is goed om te weten waar de doelgroep uithangt. Klanten Er moet een helder profiel van de doelgroepen worden geschetst. Binnen de b2b-marketing is het belangrijk om op een specifieke manier met een doelgroep te communiceren. Een bedrijf kan zich op deze manier beter onderscheiden en zo kunnen de buyer persona's beter worden bediend met relevante content. De trend van digitalisering zet door en leads kunnen steeds vaker online bereikt worden.
Voorbeelden om online leads te genereren:
- Google Ads
- Chatfunctie op een website
- Social media
- SEO
- E-mailmarketing
Door gebruik te maken van deze online kanalen kunnen klanten op een eenvoudige wijze bereikt worden. De content moet vervolgens telkens geoptimaliseerd worden om relevant te blijven. Er zijn verschillende tools beschikbaar om leads te generen, maar het belangrijkste is om deze bezoekers te overtuigen om over te gaan tot een aankoop.
2. Optimaliseer de content
Het is van groot belang om de content op een website up-to-date te houden. De content moet aansluiten op de fase waarin de klant zich bevindt. Relevant content produceren is een van de meest effectieve manieren om leads te genereren en vervolgens te overtuigen. De juiste content zorgt voor de kwalitatief goede leads.
Er zijn verschillende soorten content die ontwikkeld kunnen worden om leads te genereren
- Het schrijven van blogs
- Het ontwikkelen van white-papers
- Het plaatsen van cases
- Het gebruiken van reviews en demo's
- Het creeeren van videocontent.
Kwalitatief hoogwaardige content zorgt voor een betere score in Google. Personalisatie wordt steeds belangrijker, aangezien een klant niet langer als een nummer wil worden gezien. Verder is het belangrijk om te focussen op de kanalen waar de doelgroep te vinden is en waar de meeste winst uit gehaald kan worden.
3. Gebruiksvriendelijkheid
Het is belangrijk om het een klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. De gebruikservaring van een website moet geoptimaliseerd worden om gemakkelijk te kunnen navigeren. De landingspagina's moeten voldoen aan de wensen en behoeftes van een klant en de website snelheid moet zo hoog mogelijk zijn. Websitebezoekers klikken vaak op icoontjes en willen gemakkelijk kunnen terugkeren naar de homepagina. De formulieren kunnen worden verkleind, zodat bezoekers gemakkelijk over kunnen gaan tot een conversie. Steeds meer leads bezoeken een website via een mobieltje, mede hierdoor moet de mobiele website gebruiksvriendelijk zijn en optimaal functioneren. Deze factoren zorgen ervoor dat bezoekers de website niet verlaten en eerder zullen overgaan tot een conversie.
4. Het overtuigen van bezoekers
In de b2b-branche kunnen de overtuigingprincipes van Cialdini worden ingezet. Hierdoor worden klanten onbewust beĂŻnvloed. Zo kunnen onderstaande voorbeelden van schaarste, autoriteit en sociale bewijskracht de klanten onbewust helpen om over te gaan tot een aankoop
- Het gebruiken van real-time voorraden op de website.
- Het tonen van gewonnen prijzen of nominaties.
- Het plaatsen van beoordelingen van klanten.
Het succesvol converteren van prospect is sterk afhankelijk van de snelheid en zorgvuldigheid waarmee de verkooporganisatie met de gegenereerde leads omgaat. Om bezoekers te overtuigen kunnen call-to-actions worden geplaatst. Dit zijn waardevolle knoppen of teksten die de interactie met jouw bezoekers vergroten.
5. Meten is weten
Het is belangrijk om bij te houden wat leads doen op een website en te analyseren of campagnes werken. Het meten van resultaten is fundamenteel om te blijven groeien. Processen kunnen worden geoptimaliseerd aan de hand van data. Een van de bekendste tools om prestaties te meten is Google Analytics. De doelgroep wordt hiermee geanalyseerd en de effectiviteit van campagnes worden door deze tool bijgehouden.
Uw online kanaal ook meetbaar en met positief rendement laten bijdragen aan het realiseren van verkoopdoelstellingen? Neem contact met ons op.