Tips voor een full funnel strategie header image

Tips voor een full funnel strategie

Full funnel marketing is er om elk individu mee te nemen in uw doelgroep door de verschillende customer journeys.  Aan het begin van de klantenreis zijn er veel potentiële klanten. Elke keer dat klanten verder komen in de funnel, verkleint het aantal potentiële klanten. De marketingwereld ziet er compleet anders uit dan tien jaar geleden. Naast branding is het belang van performance toegenomen en het aantal prospect gegroeid. Dit brengt meerdere uitdagingen met zich mee zoals, hoe zet u een klant centraal in uw marketingstrategie? Hoe zet u onlinekanalen 1- succesvol in voor branding? De funnel marketingstrategie vormt het antwoord op deze vragen.

Capabele marketeers

Consumenten hebben sneller een negatieve merkassociatie met bedrijven die nog op een agressieve manier adverteren. Als marketeer begrijpt u dat het belangrijk is om een product in de markt te zetten op een specifieke en relevante manier. Het moet duidelijk worden bij de doelgroep waarom dit product of deze dienst goed past in het leven van de doelgroep.

Nadat een potentiële klant het idee krijgt dat hij mogelijk uw product zou willen afschaffen, heeft hij de tijd nodig om zich te oriënteren. De marketingstrategie van uw bedrijf moet aansluiten bij het oriëntatie proces van de klant. Maar hoe zorgt u ervoor dat een potentiële klant van uw bedrijf af weet, zich oriënteert en uiteindelijk een aankoop doet?

Dit doet u met een full funnel marketingstrategie. Een strategie waarbij u in elke fase van de klantenreis aanwezig bent en ook de juiste kanalen en middelen hiervoor inzet. Om per fase van de klantenreis te bepalen welke middelen en communicatieboodschap u gebruikt, zijn er een aantal eenvoudige modellen die u kunt gebruiken. Dit kunnen traditionele modellen zijn zoals Touch, Tell, Sell tot de moderne modellen zoals See, Think, Do, Care.

Deze modellen dwingen marketeers om na te denken vanuit de klant. De vraag die centraal staat in het marketing funnel is “Aan welke boodschap heeft mijn potentiële klant behoefte in deze specifieke fase van de customer journey en hoe sluit ik mijn boodschap aan op de verschillende fases”.

Vijf tips voor een meer succesvolle strategie

1. Kijk door de ogen van uw klant

In onlinemarketingwereld is het belangrijk om snel beslissingen te kunnen maken en uw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Door een ‘open’ bedrijf te creëren, kunt u snel beslissingen nemen en krijgt u meer conversatie met uw klanten. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% positief is waar klanten over mee praten.

2. Weet wat uw bedrijf uniek maakt

Bepaal wat uw unique selling points zijn. Dit kunt u bepalen door de volgende vragen te stellen. Wat doet de concurrent? Waarom verkiest de klant u boven een andere aanbieder? En wat zijn de competenties van uw medewerkers?

3. Wees bewust van uw referentiekader

Besef u dat uw werkelijkheid kan verschillen van die van uw klant. Voorkom dat u de behoefte verkeerd inschat.

4. Communiceer helder naar stakeholders

Wees helder en open over de strategie en voer dit consequent uit. In de praktijk blijkt vaak dat medewerkers de doelstelling van het bedrijf niet goed begrijpen of helemaal niet kennen. Het is belangrijk dat een de strategie wordt uitgevoerd met het hele bedrijf.

5. Heb vertrouwen en houd koers 

Blijf consistent in de uitvoering en stuur het bedrijf aan met één einddoel. Een sterke bedrijfsstrategie blijft een ingewikkelde, maar noodzakelijke puzzel. De complexiteit en impact ervan spreekt menig marketeers aan. Heb daarom vertrouwen in uw strategie.

Wilt u weten wat wij als bedrijf voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Dan kijken wij in een adviesgesprek samen naar de mogelijkheden, om uw bedrijf online succesvol te maken.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer