Toegevoegde Waarde en Lange termijn relaties - Succes als Groothandel of Distributeur header image

Toegevoegde Waarde en Lange termijn relaties - Succes als Groothandel of Distributeur

donderdag 21 mei 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

De wereld van de groothandels en distributeurs is in beweging. Mensen verwachten van hun zakelijke leverancier de klantervaring die zij ook krijgen van bedrijven als Coolblue en Amazon. Van origine succesvolle groothandels en distributeurs kunnen zich verrast voelen door deze verandering in verwachtingen van de klant. In deze blogserie geven wij aan de hand van een aantal tips voorbeelden die onze distribuerende en handelende klanten inzetten om succesvol te zijn en te blijven.

Onderscheid je op toegevoegde waarde en niet op prijs

Groothandels en distributeurs bevinden zich steeds vaker in de positie waarbij het verlagen van de prijs de enige manier lijkt om onderscheidend te zijn. Naar ons idee is het verlagen van de prijs niet de juiste strategie. Als ‘tussenliggende’ schakel in de bedrijfskolom is er namelijk altijd een partij die lager kan qua prijs en dat is de fabrikant. Daarbij zijn er in elke markt een aantal logistieke kampioenen actief of in opkomst die dermate groot zijn (Amazon, Bol.com, etc.) en daarmee dermate veel inkoopmacht hebben, dat ook zij zich beter kunnen onderscheiden op prijs.

Waarmee wĂšl onderscheidend vermogen kan worden neergezet is het leveren van toegevoegde waarde. Het neerzetten van echte samenwerkingen, waarin verder gekeken wordt dan alleen de beleving van de directe klant, maar ook wordt gekeken naar de beleving van de eindklant is naar ons idee dĂš strategie om onderscheidend te zijn.

Voorbeelden van bedrijven die waarde toevoegen voor hun klanten zijn:

  • Radio Zeeland, met een portal waarin per schip zichtbaar is welke van hun apparaten geĂŻnstalleerd is en wat de onderhoudshistorie van de apparatuur is.
  • Optitrade Logistiek Centrum, die hun klanten, de zelfstandige opticiens, de mogelijkheid bieden om een lenzenwebshop in te zetten voor hun eindklanten.

Bouw aan lange termijn relaties

Aan het einde van de dag is het creëren van een succesvol bedrijf in de Distributie of Groothandel afhankelijk van het kunnen ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van langdurige klantrelaties. Door waarde toe te voegen aan het bedrijf van de klant, snel bestellingen af te kunnen handelen en goede klantenservice te bieden zullen meer klanten langer gebruik willen maken van jouw diensten.

Jouw bedrijf klaar maken voor een succesvolle toekomst?

Sigma Solutions is Online Businesspartner van Distributeurs en Groothandels. Voorbeelden van succesverhalen van bedrijven waarvoor wij werken staan onder cases. Meer informatie over succes voor Groothandels en Distributeurs vind je in onze whitepapers en e-books.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer