Top 5 B2B Online Marketingtrends voor 2022 header image

Top 5 B2B Online Marketingtrends voor 2022

B2B Online Marketing blijft vernieuwen, zo ook in 2022. Meer focus op data en de klant centraal zetten zal dit jaar erg belangrijk zijn. Hieronder hebben wij de top 5 B2B Online Marketing trends voor 2022 op een rijtje gezet. 
 

B2B Online Marketing trend 1: Sociale media blijven groeien

Bedrijven kunnen prospects beter bereiken en het aantrekken van potentiële klanten kan makkelijker door de inzet van sociale media. LinkedIn is één van de belangrijkste marketingplatforms in de B2B branche en hier zal in 2022 dan ook voornamelijk op ingezet gaan worden. Daarnaast zullen YouTube en beoordelingswebsites belangrijk zijn.  Meer bedrijven zullen dit jaar gebruik gaan maken van gerichte targeting op sociale media. Als bedrijf kan op deze trend worden ingespeeld door online aanwezig te zijn op sociale media en hier actief te posten. Ons advies is om relevante content te posten die de doelgroep interesseert, inspireert of activeert.
 

B2B Online Marketing trend 2: Marketing Automation zal een prominente rol spelen

Marketing Automation zal de marketingafdeling helpen om efficiënter te werken. U moet echter wel weten hoe u met de data om moet gaan. De data zullen goed geïnterpreteerd moeten worden en er zal actie ondernomen moeten worden op basis van deze data. Als dat gedaan wordt zal het salesproces makkelijker gaan en zullen de te nemen stappen voor de marketingafdeling inzichtelijk worden. 

Automatisering zal alleen maar blijven toenemen in 2022. Marketing zal nog meer data-driven worden en bedrijven moeten daarop inspelen. Er is al steeds meer kennis over online en over hoe bedrijven in kunnen spelen op de klantreis en deze kennis zal de komende tijd alleen nog maar toenemen. Marketing Automation zal daarbij steeds meer op de klantreis inspelen en daarom wordt het nog belangrijk als bedrijf dat de klantreis goed in kaart is gebracht.  

Hoe meer relevante data er verzameld wordt, hoe beter het bedrijf hier vervolgens op kan inspelen. Door dataverzameling kunnen klantprofielen worden opgezet, zelfs voordat de klant zichzelf kenbaar heeft gemaakt aan het bedrijf. Dit maakt het voor de salesafdeling makkelijker, er hoeft namelijk niet eens met potentiële klanten gesproken te worden om te weten wat zij zoeken. Zo kan er mooi ingespeeld worden op de behoefte van de klant zonder dat de klant die behoefte hoeft uit te spreken.  

Door efficiënt om te gaan en veel te automatiseren binnen de data die er beschikbaar is, kan er veel winst behaald worden. Maar, het allerbelangrijkste is dat alles wat het bedrijf doet relevant is en blijft voor de klant.  
 

B2B Online Marketing trend 3: Geen enkel B2B bedrijf kan meer zonder een website

Bedrijven moeten tegenwoordig genoodzaakt online aanwezig zijn om relevant te blijven voor de klant en niet achter te gaan lopen op hun concurrenten. 75% van alle producten worden nu online gekocht en online is niet meer weg te denken uit ons leven. De technologische ontwikkelingen gaan al jaren in een hard tempo door. De algehele trend dit jaar is ook dat bedrijven volwassener worden en zich steeds meer bewust worden en actief aan de gang gaan om processen en data te digitaliseren.  

Door digitalisering moeten bedrijven ook keuzes maken. Sommige bedrijven kampen namelijk met de uitdaging dat er meer vraag is dan zij kunnen aanbieden, hierdoor moeten bedrijven efficiënter worden. Er moet besloten worden welke processen belangrijk zijn voor het bedrijf en de klant en welke kunnen worden afgestoten. Dit zal resulteren in een efficiënter bedrijf dat zich alleen focust op de kerntaken die voor resultaten zorgen.  
 

B2B Online Marketing trend 4: Digitalisering zal in rap tempo doorgaan

Binnen SEO-optimalisaties zullen bedrijven moeten inspelen op de snelle digitalisering. Technische kennis verdwijnt en daardoor zullen bedrijven minder technische zoektermen moeten gaan gebruiken en zullen deze zoektermen versimpeld moeten worden. De markt is de afgelopen jaren namelijk veranderd doordat mensen niet meer samen konden komen. Deals worden tegenwoordig op een andere manier gesloten doordat bedrijven zich meer online oriënteren voordat ze voor een bedrijf kiezen. Ook zullen steeds meer klanten minder technische kennis hebben en daardoor meer research online gaan doen naar hun mogelijkheden. Bedrijven zijn zich steeds bewuster geworden van de bijdrage van marketing en digitalisering aan de resultaten van het bedrijf in zijn geheel. Veel bedrijven zullen hier actief actie op moeten ondernemen en zal er een verschuiving zijn naar meer budgettoewijzing naar digitale kanalen.  
 

B2B Online Marketing trend 5: Zet de klant centraal en richt op de customer experience

Mensen gaan zich steeds meer online oriënteren en gaan zo zelfstandig de sales funnel door. Hierdoor wordt het voor sales makkelijker om die opvolging te doen. De klant zit namelijk al verder in de sales funnel doordat de klant zich al in veel informatie kan verdiepen via de website. Bedrijven kunnen hierop inspelen door op goed op de data te letten en er zo achter komen hoe de klant zich gedraagt en waar de pijnpunten zitten. Op basis daarvan kan het bedrijf handelen om het de potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk te maken om met het bedrijf in zee te gaan.  

Als bedrijf is het belangrijk om zich te verplaatsen in de klant en de ‘experience’ van de klant. Dit kan het bedrijf inzicht geven in hoe het de klant zo gemakkelijk mogelijk kan worden gemaakt en welke stappen het bedrijf daarvoor moet ondernemen. Het bedrijf moet hierbij de klantreis duidelijk in beeld hebben en zich proberen te verplaatsen in de klant.  

Bedrijven zullen het hun potentiële klanten zo makkelijk mogelijk moeten maken. Kleine technische mankementen storen de klant al snel en dan gaat de klant verder kijken bij de concurrent. De verwachtingen van de klant zal blijven stijgen en de klant zal steeds meer zelf willen doen. Het moet de klant gemakkelijk worden gemaakt door bijvoorbeeld FAQ’s die klant de mogelijkheid geven om zelf gemakkelijk de informatie te vinden waarnaar ze opzoek zijn.  

 

Hebben deze  B2B Online Marketing trends uw interesse gewekt en bent u benieuwd hoe u deze trends het beste kunt implementeren in uw bedrijf? Neem voor een vrijblijvend gesprek met een goede bak koffie contact met ons op. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer