Ultieme lijst met SEO Tools voor B2B Online Vindbaarheid header image

Ultieme lijst met SEO Tools voor B2B Online Vindbaarheid

dinsdag 1 maart 2022 ·Leestijd: 4 minuten
contacteer auteur:

Wilt u meer weten over het toepassen van B2B Zoekmachineoptimalisatie? Hieronder hebben wij een selectie van tools uiteengezet die u hiermee kunnen helpen, waarbij de tools per deelonderwerp worden behandeld!

B2B Zoektermonderzoek

Bij dit deelonderwerp wordt er gekeken naar de verschillende functies die tools hebben, op het gebied van het vinden van relevante zoektermen. 

KeywordTool.io

KeywoordTool.io is een Tool om snel specifiekere (longtail) zoektermen te vinden. Gebaseerd op de autosuggest van Google. Ook is het mogelijk om die volumes te vertellen binnen verschillende platformen zoals: YouTube, Bing, Amazon, Ebay, Play Store, Instagram en Twitter.

SEMRush

Voor het zoektermenonderzoek van SEMrush zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kunnen zijn er zoekwoordenoverzichten, hulpprogramma’s voor trefwoorden en de mogelijkheid om uitgebreide concurrentieanalyses te doen om kansen voor internationale groei te spotten.

Google KeyWord Planner

De tool van Google zelf, geeft veel informatie. Dit zijn punten zoals; ideeën voor advertentiegroepen, een lijst met hoe zoekwoorden kunnen presteren, het maken van sleutelzinnen en het kiezen van concurrerende budgetten. Wel is de tool is niet altijd even snel.

Google Trends

Laat de ontwikkelingen in zoekvolume zien voor bepaalde zoektermen in bepaalde regio’s. En is een tool om trending topics te zien en doelgroepen specifiek te kunnen targeten. Een handige tool voor het opstellen van bijvoorbeeld een contentkalender.

Zoekwoord Combineer Tool

Om snel individuele woorden te combineren tot samengestelde zoektermen. Waarbij de mogelijke zoekwoordencombinaties worden weergeven in kolommen, op basis van gegeven zinnen of woorden.

 

B2B Content marketing

Wat kunnen de volgende tools betekenen voor de B2B content, als deze geschreven is.

Google Search Console

Om te kijken of pagina’s worden weergegeven en aangeklikt op de zoektermen die ermee bereikt moeten worden. En om te kijken of er nieuwe zoektermen zijn waarvoor content gepubliceerd kan worden.

Word of Google Docs

Voor controle spelling en grammatica, want wie leest er nu graag een blog met spel- en grammaticafouten.

 

B2B Rank Tracking

Het is belangrijk om de posititie binnen zoekmachines te weten ten opzichte van concurrenten. De onderstaande tools hebben hier handige functies voor.

Google Search Console

Om te bepalen of pagina’s de gewenste positie hebben hierbij kan ook nog een onderscheidt worden gemaakt in verschillende filters zoals; de ranking zoektype (web resultaten en afbeelding resultaten), per land, of over een bepaalde periode.

SEMRush

Om te bepalen of pagina’s de gewenste positie hebben en om te bepalen of er concurrenten zijn die het beter doen en daar van te leren. Waarbij de eigen positie in vergelijking met de concurrentie overzichtelijk wordt weergeven.

 

B2B Link Building

Het hebben van kwalitatieve links binnen geschreven content, is erg belangrijk. Naast dat dit andere pagina's (zowel intern als extern) een boost geeft, is dit ook een extra kans om hier analyses op uit te voeren en populaire onderwerpen aan het licht te brengen. 

SEMRush

Complete set aan functionaliteit om kansen te spotten en linkbuilding activiteiten te structureren en te managen. Waaronder een tool om deze te bouwen, een backlink analyse tool en een bulk analysis.

Google Analytics

Google analytics kan ook worden gebruikt voor link building. Dit, om te bepalen naar welke websites wordt doorverwezen en om te kijken of de relatie met de eigenaren van de websites kunnen worden versterken.

StoreLocator, de StoreLocator / Where to buy sectie

Dit punt van de B2B website of webshop, kan worden gebruikt om te achterhalen of alle wederverkopers al een link naar de website hebben.

Catalogus, de Catalogus / Onze Merken sectie

Deze elementen van de B2B website of portal. Kunnen worden gebruikt om te achterhalen of alle merken die op de website staan al naar onze website linken.

 

B2B Technische SEO

Het optimaal laten scoren van content binnen zoekmachines is afhankelijk van meerdere factoren. Wel kunnen verschillende tools inzicht geven in de technische aspecten van content, die nog geoptimaliseerd kunnen worden.

Google PageSpeed Insights

De waardering die Google zelf geeft aan de technische performance van een webpagina. Belangrijk om te bepalen wat nut en noodzaak zijn van voorgestelde optimalisaties.

GTMetrix

De tool van GTMetrix baseert zich grotendeels op de beoordelingscriteria van Google en voegt daar een aantal criteria aan toe die belangrijk zijn voor B2B websites en webshops met een internationale doelgroep. Ook voor GTMetrix geldt: bepaal nut en noodzaak van voorgestelde optimalisaties.

Googles Search Console

De eigen Search Console van google geeft relevante informatie over de technische performance van je B2B website. Om zo alle technische SEO problemen te diagnosticeren van uw B2B website.

Google Structured Data Testing Tool

Met de Google structured Data Testing Tool is het te bepalen welke gestructureerde informatie je webpagina’s bevatten, of deze informatie technisch juist is en of deze informatie qua inhoud juist is.

Xenu LinkSleuth

Als iemand zich niet laat afschrikken door het artwork van deze tool zal ontdekken dat Xenu LinkSleuth een snelle en gebruiksvriendelijke 404-checker, alsook SEO (meta title / meta description) checker is. 

 

Succes halen met Digital Marketing in de B2B?

Download onze whitepaper ‘In 5 stappen nieuwe klanten krijgen en behouden’.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer