Uw B2B Webshop gebruiken om uw klantenservice te verbeteren  header image

Uw B2B Webshop gebruiken om uw klantenservice te verbeteren

Als eigenaar van een B2B Webshop weet u dat het belangrijk is om uw klanten tevreden te houden. Het aanbieden van kwalitatieve goede producten en een snelle levering is vanzelfsprekend van groot belang, maar misschien nog wel belangrijker is de klantenservice van uw bedrijf. Klantenservice speelt namelijk een cruciale rol in het behouden van klanten en het aantrekken van nieuwe klanten. In deze blog bespreken wat u kan doen om uw B2B Webshop te gebruiken om uw klantenservice te verbeteren. 

Op uw B2B Webshop een complete FAQ-sectie bieden 

Een vaak gebruikte en eenvoudige manier om uw klantenservice te verbeteren is door een complete FAQ-sectie (veelgestelde vragen pagina) op uw B2B Webshop aan te bieden. Door een FAQ-sectie aan te bieden kunnen klanten hun vragen en het bijbehorende antwoord vaak terugvinden op de veelgestelde vragen pagina zonder dat ze dus contact op hoeven te nemen met u of één van uw medewerkers. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite voor uw klanten, maar ook voor uw binnendienst. 

Maak uw FAQ-sectie dus zo compleet mogelijk door in te gaan op verschillende onderwerpen die relevant zijn voor uw bedrijf. Voorbeelden van onderwerpen waar klanten regelmatig vragen over hebben leest u hieronder: 

  • Verzending; 
  • Retourneren; 
  • Betalingen; 
  • Garanties; 
  • Productinformatie; 
  • Service; 
  • Onderhoud.  

Het is voor u zaak om ervoor te zorgen dat de antwoorden op deze vragen duidelijk zijn voor uw klant. Pas dus op ingewikkeld taalgebruik toe te passen en probeer het simpel te houden, zodat het voor iedereen begrijpelijk is. Het is ook aan te raden gebruik te maken van afbeeldingen, pictogrammen en video's om uw uitleg te verduidelijken. Een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden. Door een complete FAQ-sectie aan te bieden, kunt u de tevredenheid van uw klanten dus verhogen en uw binnendienst ontlasten. 

Implementeer een (live) chatfunctie op uw B2B Webshop 

Een geïmplementeerde en goedwerkende chatfunctie op uw B2B Webshop kan uw klantenservice aanzienlijk verbeteren. Met deze B2B Business APP integratie kunnen klanten snel en gemakkelijk contact opnemen met uw binnendienst. Uw klanten hoeven dus niet meer meteen te bellen of een e-mail op te stellen, maar kunnen snel en eenvoudig direct contact hebben met één van uw medewerkers. Dit bespaart zowel uw klant als uw medewerkers tijd en leidt tot een snellere behandeling van vragen en problemen van uw klanten. 

Belangrijk is wel dat er gezorgd moet worden dat de chatfunctie tijdens kantooruren beschikbaar is en dat er iemand beschikbaar is om vragen uit de chatfunctie te beantwoorden. Ook is het mogelijk een live chatfunctie in te stellen die 24/7 beschikbaar is in het geval van storingen. Zo worden uw klanten altijd geholpen op het moment dat zij dat willen. Het instellen van een duidelijke wachtrij is ook van belang. Zo weten u klanten hoelang ze eventueel moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn. Bovendien kunt u de chatgesprekken opslaan en analyseren om te zien welke vragen het meest voorkomen en waar u mogelijk nog verbeteringen kunt aanbrengen. Met deze kennis kunt u dan uiteindelijk weer de FAQ-sectie aanvullen waardoor die nog completer wordt. 

Maak gebruik van chatbots op uw B2B Webshop 

Een andere manier om uw klantenservice te verbeteren is door gebruik te maken van chatbots op uw B2B Webshop. Een chatbot is een geautomatiseerde tool die gebruikt wordt als gesprekspartner die via een chatvenster vragen van klanten kan beantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van AI-technologie en machine learning. Ook kunt u chatbots automatiseren door veelvoorkomende vragen in te voeren waarmee hij deze vragen kan beantwoorden voor uw klanten.  

Zorg ervoor dat de chatbot begrijpelijke en duidelijke antwoorden geeft en waar nodig doorverwijst naar éen van uw binnendienst als de vraag te complex wordt. Zo voorkomt u dat klanten geïrriteerd raken en helpt u hen op een snelle en efficiënte manier verder. Bovendien kan het inzetten van chatbots uw klantenservicekosten verlagen, omdat er minder medewerkers nodig zijn om vragen te beantwoorden. 

Biedt duidelijke informatie over levertijden 

Een oorzaak die veel voorkomt bij ontevreden klanten is het niet goed communiceren over de levertijden en het niet op tijd leveren van bestellingen. Daarom is het belangrijk om duidelijke informatie over levertijden te bieden op uw B2B Webshop. Communiceer niet alleen de geschatte levertijd, maar ook de uiterste tijd voor het plaatsen van bestellingen om ervoor te zorgen dat deze op tijd geleverd worden. Bijvoorbeeld voor 15:00 besteld, is morgen geleverd. Voor klanten die na 15:00 bestellen is het dan in ieder geval duidelijk dat ze hun bestelling morgen niet hoeven te verwachten.  Wanneer dit niet mogelijk is wanneer bijvoorbeeld producten niet op voorraad zijn is het belangrijk dit ook te communiceren.  

Het is ook aan te raden om uw klanten op de hoogte te houden van de status van hun bestelling. Dit kan u doen door bijvoorbeeld een e-mail te sturen zodra de bestelling is verzonden en bied trackinginformatie aan zodat klanten hun pakket kunnen volgen. Dit kunt u doen in samenwerking met uw transporteur. Op deze manier vergroot u de transparantie en het vertrouwen bij uw klanten en weten ze waar ze aan toe zijn. Beide aspecten zijn erg belangrijk zijn voor de klanttevredenheid.  

Zorg voor een gebruiksvriendelijke interface 

Een gebruiksvriendelijke interface op uw B2B Webshop is ook van belang om de klantenservice te verbeteren. Een eenvoudig te gebruiken B2B Webshop maakt het voor klanten gemakkelijker om producten te vinden en bestellingen te plaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat uw B2B Webshop snel laadt en goed functioneert op verschillende apparaten. 

Om erachter te komen of uw B2B Webshop nog aan uw wensen voldoet is het belangrijk uw B2B Webshop regelmatig te testen. Zo bent u er zeker van dat uw B2B Webshop naar behoren werkt. Wanneer functies op uw B2B Webshop bijvoorbeeld niet goed werken frustreert dit uw klant en loopt u conversies mis. Dit is niet alleen slecht voor de klanttevredenheid maar ook voor uw omzet. 

Bent u klaar om de volgende stap te zetten naar online succes?     

Onze Sigma Solutions experts staan klaar om al uw vragen te beantwoorden over het opzetten en optimaliseren van uw B2B Webshop en het verbeteren van uw klantenservice. Wij helpen u graag in het zetten van de volgende stap naar online succes. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer