Uw B2B website verbeteren zodat u resultaten kunt behalen
Een B2B website is een belangrijk middel om uw potentiële klanten te bereiken, te interesseren en om te zetten in betalende klanten. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat uw voor een beter presterende B2B website? In dit artikel beschrijven wij 5 stappen om te komen tot een beter presterende B2B website en geven wij u nog een handige checklist.
1. Betrek (externe) specialisten
Het realiseren van een structureel beter presterende B2B website is afhankelijk van een groot aantal verschillende functionele en online marketing factoren. Om snel tot succes te komen adviseren wij om aan het begin van het website verbetertraject één of meerdere (externe) specialisten in te schakelen.
2. Bepaal de doelstelling van de B2B website
Een B2B website zonder doelstelling is als een schip zonder kapitein; stuurloos en chaotisch. Met helder geformuleerde doelstellingen weet elke bij het website verbetertraject betrokken specialist waar activiteiten op worden afgerekend.
Over het algemeen kan een website één van de volgende primaire doelstellingen hebben:
- Informatief: de B2B website heeft een bevestigende rol en ontlast bepaalde interne afdelingen (zoals een backoffice of servicedesk);
- Lead Generation: de website realiseert contact- en offerteaanvragen.
- Sales: de website realiseert online verkopen.
Benoem één van deze doelstellingen tot hoofddoelstelling, meerdere secundaire doelstellingen zijn uiteraard mogelijk.
3. Verkrijg inzicht in rendement website
Zonder inzicht in het rendement van de B2B website is het effect van gerealiseerde verbeteringen moeilijk te bepalen. Essentiële onderdelen van het inzichtelijk kunnen maken van website rendement zijn:
- Optimaal ingericht Web Analytics Pakket (denk hierbij aan Google Analytics);
- Optimaal ingericht CRM;
Het helpt om aan acties die een websitebezoeker kan uitvoeren financiële waarden toe te kennen.
4. Verkrijg inzicht in verbeterpunten website en voer deze door
De checklist website verbeteren geeft inzicht in 8 eenvoudig realiseerbare website verbeterpunten.
5. Selecteer online marketing middelen en zet deze in
Een website zonder bezoekers kent net als een winkel zonder bezoekers één zekerheid: er wordt geen omzet gerealiseerd. Met het effectief inzetten van Online Marketing Middelen worden twee resultaten behaald:
- Bestaande contacten (klanten, prospects, leveranciers, etc.) worden in contact gebracht met de website en het bedrijf. Voorbeelden van marketingmiddelen zijn: e-mailmarketing, social media, zoekmachineoptimalisatie en remarketing.
- Niet-bestaande (of nieuwe) contacten komen in contact met de website en het bedrijf. Voorbeelden van marketingmiddelen zijn: zoekmachineoptimalisatie, guestblogging, Google AdWords, affiliatemarketing en bannering.
Checklist verbeterpunten B2B website
Onderdeel | Controleerbaar met | |
---|---|---|
1 | Werkt de website op mobiel? | Google Mobile Friendly Test, moet aangeven dat de website goed werkt op mobiele apparaten. |
2 | Is de website technisch geoptimaliseerd voor opname in zoekmachines. | Google PageSpeed Insights, moet de website een voldoende (groen vinkje) geven. Gebruik voor internationale websites GTMetrix en dan specifiek het tabje ‘YSlow’, hier moet minimaal een A-Score worden gerealiseerd. |
3 | Kan de bezoeker eenvoudig contact opnemen? | Zijn relevante contactgegevens en –methoden zoals een telefoonnummer, een e-mailadres en een contactformulier op elke pagina aanwezig? |
4 | Is Google Analytics (of een alternatief) geactiveerd en ingericht? | Controleerbaar op basis van een heel aantal eigenschappen van een ingericht Google Analytics account. De basis: is toegang tot Google Analytics en staan doelen juist (dus inclusief conversiewaarde) ingesteld? |
5 | Sluit het design van de website aan bij de huisstijl / corporate identity. | Te bepalen door het design van de website te vergelijken met het design van andere marketing- en communicatieactiviteiten. |
6 | Is de website snel? | PingDom Website Speed Test moet de website een voldoende geven. |
7 | Staan alle pagina’s uit de website in de index van Google? | Via de meeste linkchecker tools is te bepalen uit hoeveel pagina’s een website bestaat. Door (vanaf een desktop) te ‘Googlen’ op de zoekopdracht ‘site:jouwdomein.nl’ is direct inzichtelijk hoeveel pagina’s in de index van Google staan. Verschillen de waardes met meer dan 10%, onderneem dan actie. |
8 | Is een zoekfunctie aanwezig? En wordt een contactformulier weergegeven als zoekopdrachten geen resultaat opleveren? | Als de zoekfunctie aanwezig is kan de aanwezigheid van een contactformulier worden bepaald door een niet bestaande zoekopdracht uit te voeren. |
Aan de slag met het verbeteren van een B2B website?
Bent u klaar om online resultaten te behalen met een B2B website? Sigma Solutions heeft veel kennis en ervaring op dit vlak en kunt u daarbij ontzorgen. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek en een bak koffie contact met ons op.