Van papieren naar digitale catalogus
Bewapend met een dikke productcatalogus onder de arm gaat de vertegenwoordiger op pad. In zijn kofferbak heeft hij nog een hoge stapel catalogi liggen, want zijn bedrijf heeft een ruim assortiment...dat niet in één catalogus weer te geven is. Met een grote glimlach overhandigt hij het boekwerk aan zijn prospect. Die legt het op zijn bureau, bladert er dagelijks doorheen en bestelt telefonisch de producten die hij nodig heeft.
Verkoop verschuift naar online
Realistisch scenario? Vroeger zeker, maar tegenwoordig is een papieren catalogus achterhaald. Toch zien we dat veel handelsbedrijven, of technische bedrijven met een standaard assortiment, ze nog op grote schaal gebruiken. Maar ook zij begrijpen dat tijden veranderen en dat verkoop steeds meer online plaatsvindt. Gaan zij mee in deze online trend, dan resulteert dat in nieuwe klanten en efficiëntie in het bestaande verkoopproces.
Uw klanten oriënteren zich online
Niet alleen verkoop, maar ook het oriëntatieproces vindt regelmatig online plaats. Bedenk zelf maar eens hoe uw eigen productoriëntatie in zijn werk gaat.
Meestal gaat het zo:
U heeft snel iets nodig. U vult de naam - of categorie - van het product dat u zoekt in op Google. U bekijkt één of meerdere resultaten (die bovenaan staan). U vergelijkt de producten op basis van kenmerken, normen, kwaliteit, prijs, betrouwbaarheid van de leverancier, de levertijd en andere zaken die u belangrijk vindt. U kiest het product dat het beste op uw wensen aansluit en bestelt het (telefonisch of via een paar klikken op de webshop), of vult een offerteformulier in om uw aanvraag in te dienen.
Uw B2B website ís uw catalogus
Herkenbaar, toch? De B2B Website heeft dan ook de rol van de papieren catalogus overgenomen. Al uw (product)informatie moet online staan. Dus niet alleen het assortiment, maar ook bijvoorbeeld de bijbehorende product-datasheets. Dit betekent niet dat u helemaal geen informatie meer aan uw klanten mag uitdelen. Een mooie folder met aanbiedingen of nieuwe producten, blijft een welkome aanvulling en een mooie manier om bepaalde producten uit te lichten. Hierin kunt u verwijzen naar uw B2B Website, waar het complete aanbod te vinden is.
Voordelen van een online catalogus
De online catalogus biedt vele voordelen ten opzichte van een papieren catalogus. U kunt uw assortiment (vrijwel) kosteloos aanpassen, wanneer u wilt. Denk aan: het veranderen van de productbeschrijving, het toevoegen van nieuwe, of het verbergen van uitverkochte, producten.
Maar waarom heeft nog niet elk bedrijf dit?
Veel bedrijven vinden de overstap naar online lastig en duur. Dan komen wij in beeld. Wij bekijken elke situatie afzonderlijk en geven een advies dat echt bij uw situatie, uw wensen en uw budget past.
Papieren catalogus digitaliseren
Wat wij niet doen is een PDF-bestand - of een 'één-op-één gedigitaliseerde versie' - maken van uw papieren catalogus. Dat heeft namelijk niet het gewenste effect wat u zoekt. Wat wij wel doen is maximaal gebruik maken van al uw bestaande digitale content. Of dat nu in PDF, Word, Excel of een andere bestandsvorm beschikbaar is. Wij zorgen ervoor dat wij uw catalogi - en eventueel ook uw datasheets - logisch en gebruiksvriendelijk integreren in uw website.
Eerste stap naar een webshop
Wij zien een geïntegreerde online catalogus als de eerste stap naar een webshop. Want met een online catalogus ontsluit je het grootste deel van je assortiment via het digitale kanaal. De overstap naar een webshop is dan snel gemaakt. Wat nog rest is het toevoegen van de prijs- en voorraadgegevens, een online bestelstraat en het inrichten van fulfilment van bestellingen. Door deze later toe te voegen zijn uw kosten gespreid. En wie weet merkt u dat een online catalogus al voldoet aan uw wensen. Dan is een grote investering van een webshop niet nodig.
Samen sparren?
Wij denken graag met u mee over het optimaal benutten van uw website. Wilt u weten of wij ook uw catalogi in uw B2B Website kunnen integreren? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel 072 5345 888.