Van traditionele marketing naar digitale B2B marketing header image

Van traditionele marketing naar digitale B2B marketing

Anno 2022 is het zaak dat u van de oude manier van marketing afstapt en uw goede voornemens nu eens echt waar gaat maken! Het is tijd om de stap te nemen van traditionele B2B marketing, naar digitale B2B marketing.

‘Snelheid’ en ‘wendbaarheid’ kernwoorden in strategie

In deze tijd, waarin veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen, kunnen we niet meer blijven doen wat we altijd al deden. Om de concurrent voor te blijven, is ‘snelheid’ en ‘wendbaarheid’ een belangrijk onderdeel van de strategie. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat resultaten uit het verleden geen garantie meer bieden voor de toekomst. Met deze veranderende markt, waarin B2B klanten online onderzoek doen en het aandeel online aankopen al groter wordt, is het digitale aspect van B2B marketing essentieel geworden, voor het aantrekken van nieuwe klanten. Digitale B2B marketing is de oplossing om snelheid en real time mogelijkheden toe te kunnen passen in de marketingstrategie.

Traditionele- versus digitale B2B marketing

Traditionele B2B marketing

Traditionele marketing is statische marketing. Op het moment dat iets is ingericht, verandert daar niets meer aan. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een campagne in de krant. De campagne is uitgedacht, de advertentieruimte is gereserveerd en het materiaal is aangeleverd. Wat er vervolgens gebeurt is zenden, in dit geval naar een grote groep lezers waarvan een gedeelte binnen de doelgroep van de campagne valt. Ook willen B2B klanten tegenwoordig zelf beschikking hebben tot de tools om de juiste informatie te vinden. Met traditionele marketing wordt de online vindbaarheid van de juiste informatie voor B2B klanten dan ook erg beperkt.

Traditionele marketing is:

  • Statische marketing
  • Niet flexibel
  • Zenden (Weinig interactie met de doelgroep)
  • Veel waste; een groot deel van het bereik valt vaak niet binnen de doelgroep
  • Onmeetbaar
  • Beperkte online vindbaarheid

Digitale B2B marketing

Digitale B2B marketing is dynamische marketing. Op het moment dat iets is ingericht, kan er nog van alles veranderen. Ook kunnen er stappen worden gezet de doelgroep gericht te bereiken met B2B SEO. Hier kan door middel van zoekwoordenonderzoek gekeken worden, hoe de doelgroep naar producten binnen de markt zoekt. Deze termen kunnen gebruikt worden in content, die effectief de gewenste doelgroep bereikt. Op social-media kun je de interactie aangaan met de doelgroep en kun je meteen zien welke posts interessant worden gevonden en/of interactie veroorzaken. Met behulp van Google Analytics kan de online klantreis worden geĂ«valueerd. Zodat je precies weet welke middelen in de marketingmix en op de website bijdragen aan conversies en waar moet worden bijgeschaafd. Zo kunnen knelpunten worden gevonden, om met deze informatie bijvoorbeeld de gemiddelde bezoekerstijd te kunnen verhogen.

Digitale B2B marketing is dus:

  • Dynamische marketing
  • Flexibel
  • Niet alleen zenden maar ook interactie
  • Online representatie van het bedrijf
  • Gericht bereik binnen de doelgroep
  • Meetbaar; uitgebreide meetinstrumenten zoals Google Analytics

Het verschil tussen B2C en B2B Marketing

Zowel het B2C- als het B2B-koopproces begint met het herkennen van de behoefte. Dit betekent dat u, ongeacht het bedrijf dat u runt, eerst moet vaststellen wat uw doelgroep nodig heeft. Maar om uw B2B-consumenten effectief te bereiken moet u begrijpen hoe B2C- en B2B Marketing van elkaar verschillen. 

1. Aankoopcyclus tijd

B2B-consumenten handelen langzamer en zijn beter geĂŻnformeerd over hun aankopen. Dit komt omdat hun aankopen een veel grotere hoeveelheid betreffen en hun eigen bedrijf sterk beĂŻnvloed wordt door hun aankopen. B2C-consumenten kopen sneller en zijn vaak minder goed geĂŻnformeerd over productverschillen.

2. Emotionele investering

B2C-consumenten nemen vaak emotioneel gedreven aankoopbeslissingen. Ze kunnen door de reclame worden bewogen om uw product met geluk te associëren, of ze kunnen een frustratie proberen te verlichten. Bij een B2B-aankoop zijn rationele en strategische overwegingen de drijvende factor. B2B-kopers gaan na hoe een product of dienst hun bedrijf kan helpen waarde te creëren, een strategisch voordeel te behalen of de omzet te verhogen. Ze willen feiten, statistieken en gegevens zien om er zeker van te zijn dat een product of dienst aan hun behoeften zal voldoen.

3. Betrokken partijen

B2C consumenten zijn individuen of een kleine groep. Zij kunnen gemakkelijk hun wensen en behoeften kenbaar maken en zijn veel gemakkelijker om als bedrijf een relatie mee op te bouwen. B2B-consumenten betrekken vaak meerdere mensen en teams bij hun aankoopbeslissingen. Rapport kan nog steeds worden opgebouwd, maar het zal langer duren en vereist meer investering van alle partijen.

Sigma Solutions en B2B Marketing

Sigma Solutions heeft meer dan 20 jaar ervaring in haar vakgebied en wat wel en niet werkt om uw bedrijf online succes te maken. Wij zorgen voor de online vertaling van uw business strategie waarbij wij alle online marketing middelen inzetten om ervoor te zorgen dat wij samen met u uw doelstelling behalen en verbreden. Bent u benieuwd hoe wij uw bedrijf kunnen helpen bij het behalen van online succes? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en een goede bak koffie. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer