Veelgebruikte termen Affiliatemarketing header image

Veelgebruikte termen Affiliatemarketing

woensdag 22 januari 2014 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

 Affiliate

Een webmaster/publisher die advertenties of links van adverteerders plaatst op zijn website. Hij ontvangt een vergoeding per klik, per lead of per sale.

Veelgebruikte_termen_Affiliatemarketing.jpg

Affiliatemarketing

Een vorm van online reclame waarbij een webshop haar affiliates betaalt voor elke klik(bezoek), lead(offerte aanvraag/boeking) of sale(transactie).

CPA

 

Cost per Action. De publisher ontvangt een vergoeding zodra er een transactie is.

 

CPC

 

Cost per click. Kosten per unieke klik.

 

CPL

 

Cost per lead. Kosten per lead(offerte aanvraag/boeking). Merchants geven een vast bedrag weg per lead. Het is aan de merchant de lead om te zetten in een sale.

 

CPM

Cost per mille. Kosten per 1000 views.

 

CPS

Cost per sale. Merchants betalen een vast percentage of een vast bedrag per sale(transactie).

 

ECPC

 

Effective cost per click. Hiermee berekenen merchants de gemiddelde kosten van de sales en lead uitgaven. Hebben bijvoorbeeld 1000 clicks 2 sales opgeleverd van 20 euro dan is de ECPC 20x2/1000= 0,04 per klik.

 

EPC

 

Earnings per click. Hiermee berekenen publishers de gemiddelde opbrengsten van de sales en lead inkomsten van 1000 clicks. Hebben 1000 clicks 2 sales opgeleverd van 20 euro dan is de EPC 20x2/1000= 0,04 per klik.

 

Merchant

 

Een adverteerder. Dit is meestal een webwinkel.

 

Product feeds

 

Ook wel XML feeds genoemd. Automatisch actuele aanbiedingen of advertenties van merchants op de website van de publishers in bijvoorbeeld de vorm van een op XML gebaseerd tekst of een CSV bestand. Deze product feed wordt door de Merchant aangeboden. Niet alle merchants hebben product feeds beschikbaar. Vanuit publishers is er veel vraag naar dergelijke feeds, omdat de aanbiedingen of advertenties van de merchant dan altijd actueel zijn zonder extra inspanningen.

 

Publisher

 

Websites (ook wel affiliates genoemd) zoals startpagina's, portals en blogs die o.a. banners, tekstlinks en product feeds van de webwinkel plaatsen en daarmee geld verdienen per gerealiseerde sale, lead en klik.

 

Tekstlink

 

Promotiemateriaal die bestaat uit aanklikbare tekst. Tekstlinks zorgen doorgaans voor meer kliks dan banners. Publishers kunnen het beste rijtjes met tekstlinks maken of de links verpakken in een tekst.

 

Widgets

 

Een widget (ook wel gadget / add on genoemd) is een eenvoudige applicatie die toegevoegd kan worden aan social netwerk websites zoals Hyves of Facebook of het bureaublad. Affiliates bouwen soms handige widgets voor merchants. Hierin verwerken zij het product van de merchant inclusief affiliate link. Naast het fun element is het interactieve element belangrijk bij een succesvolle widget.

 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer