Voor en nadelen van B2B Google Analytics
Google Analytics is een tool om inzicht te verkrijgen in de activiteiten van bezoekers op uw website. Deze tool verzameld gegevens en statistieken om dit vervolgens overzichtelijk te weergeven. Het gebruik van Google Analytics is van groot belang om marketingactiviteiten te analyseren, maar de tool heeft ook nadelen. In deze blog wegen we de belangrijkste voor en nadelen van Google Analytics tegen elkaar af.
Nadelen van B2B Google Analytics
1. Implementatie externe tools
Een ruim aantal externe tools kunnen nog niet gekoppeld worden in de nieuwste versie van Google Analytics. Google is de functionaliteiten aan het optimaliseren en er wordt verwacht dat hier binnenkort meer mogelijkheden voor worden gecreëerd.
2. Minder statistieken en rapporten
Het is in de nieuwste versie van Google Analytics niet meer mogelijk om data over het gedrag van bezoekers, zoals het aantal pagina’s per sessie en het uitstappercentage op uw B2B website in te zien. Deze statistieken zijn vervangen door het betrokkenheidspercentage. Hiermee wordt de engagement gemeten. Er is sprake van engagement als bezoekers minstens 10 seconden op de pagina blijven of doorklikken naar een andere pagina.
In Google Analytics 4 is het aantal rapporten dat in het menu staan gereduceerd naar 30 rapporten. Er zijn een stuk minder tabellen te zien en het aantal grafieken is verhoogd om de data overzichtelijker te maken. Op deze manier wordt er meer data gevisualiseerd in een rapport over uw B2B website.
Voordelen van B2B Google Analytics
1. Inzicht in bronnen
Google Analytics geeft een duidelijk overzicht van de verkeersbronnen waar bezoekers vandaan komen. Zo kunnen bedrijven analyseren of de doelgroep de website bezoekt via een social media platform, een zoekmachine, een externe link of een advertentie. Op deze manier wordt de effectiviteit van uw B2B marketingcampagne inzichtelijk gemaakt.
2. Doelgroep overzicht
In Google Analytics wordt er essentiële informatie verzameld over het gedrag van uw doelgroep. In het doelgroep overzicht zijn belangrijke gegevens te vinden, zoals het aantal bezoeksessies, het aantal pagina weergaves en de gemiddelde duur van een sessie. De tool geeft een duidelijke beeld van de doelgroep door ervoor te zorgen dat u kunt zien uit welke landen uw doelgroep komt, met welk apparaat deze B2B bedrijven de website bezocht hebben en hoe oud de doelgroep is.
3. Voorspellingen
De nieuwste versie van Google Analytics past artificial inteligence toe. Artificial inteliggence wordt steeds vaker gebruikt in de B2B branche. Hierdoor kan de tool op basis van verzamelde gegevens voorspellingen maken. Gebeurtenissen op de website worden gemeten en weergeven in een tijdlijn. Met deze data worden voorspellingen over het gedrag van bezoekers gedaan. Zo analyseert de tool of bezoekers zullen terugkeren op de website. Verder maakt Google Analytics 4 ook gebruik van machine learning.
4. Rapportage van zoekwoorden
Google Analytics rapporteert niet alleen op welke wijze een bezoeker de website betreedt, maar maakt ook een rapportage van de zoekwoorden waar de bezoekers op binnen zijn gekomen. Hierdoor kun u in zien wat de belangrijkste keywords zijn. u kunt zien op welke zoekwoorden het meest gezocht word. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken kunnen meer bezoekers worden gegenereerd op uw website.
5. Overzicht relevante pagina’s
Google Analytics geeft u inzicht in het percentage websitebezoeken waarbij er maar één pagina bezocht wordt. Hierbij beland een bezoeker op een landingspagina en verlaat deze pagina vervolgens direct. Door de pagina’s met een hoog bouncepercentage te optimaliseren met relevante content kan het bouncepercentage verlaagd worden. Gebruikersvriendelijkheid en de juiste informatie op goede plek zetten is hierbij van groot belang. Het voorkomt dat uw B2B klanten verliest.
Bent u benieuwd wat Sigma Solutions voor uw bedrijf kunt betekenen op het gebied van Google Analytics? Neem dan voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.