De voordelen en nadelen van B2B webdesign header image

De voordelen en nadelen van B2B webdesign

B2B webdesign verwijst naar het ontwerp van websites die op het internet worden weergegeven. Het verwijst meestal naar de B2B user experience van website ontwikkeling in plaats van software ontwikkeling. B2B webdesign was vroeger vooral gericht op het ontwerpen van websites voor desktopbrowsers, maar sinds het midden van de jaren 2010 is het ontwerpen voor mobiele en tabletbrowsers steeds belangrijker geworden.

B2B webdesign werkt aan het uiterlijk, de lay-out en de inhoud van een website. Het uiterlijk heeft bijvoorbeeld betrekking op de kleuren, het lettertype en de gebruikte afbeeldingen. Lay-out heeft betrekking op hoe informatie is gestructureerd en gecategoriseerd. Een goed B2B webdesign is gebruiksvriendelijk, esthetisch aantrekkelijk, en past bij de doelgroep en het merk van de website. Veel B2B webpagina's zijn ontworpen met de nadruk op eenvoud, zodat er geen overbodige informatie en functionaliteiten verschijnen die de gebruikers kunnen afleiden of verwarren en zo de B2B user experience verminderen. Aangezien de belangrijkste output van een B2B webdesign een site is die het vertrouwen van het doelpubliek wint en bevordert, is het wegnemen van zoveel mogelijk potentiële punten van frustratie voor de gebruiker een kritische overweging.

Voordelen van B2B webdesign 

De voordelen van B2B webdesign zijn talrijk. In feite, met de voortdurende evolutie van de digitalisering komen er steeds nieuwe voordelen aan de oppervlakte. Bedenk dit, in deze tijd wordt uw doelgroep steeds meer online actief. Uw doelgroep voelt zich steeds meer thuis in het digitale tijdperk, en zij willen online zaken doen. Een optimaal B2B webdesign voorziet in die behoefte. Wat kan B2B webdesign voor uw bedrijf beteken en wat zijn de voordelen van B2B webdesign:

- B2B webdesign zorgt voor grotere orders met grotere waarden

- Door B2B webdesign kunt u gemakkelijk partnerships aangaan met retailers die resulteren in regelmatige bestellingen

- Langdurige klantenrelaties worden opgebouwd omdat de B2B user experience verbeterd is

- B2B webdesign resulteert in lagere operationele kosten als gevolg van de mogelijkheid om in bulk te bestellen

- B2B webdesign zorgt voor datagecentreerde processen die een effectief beheer van de toeleveringsketen mogelijk maken

Nadelen van B2B webdesign

Nadelen van B2B webdesign zijn obstakels, maar die kunnen worden overwonnen. Met een beetje innovatie en vastberadenheid kunnen deze nadelen overwonnen worden. Een van de meest bekende nadelen is dat de markt steeds beperkter wordt doordat veel bedrijven tegenwoordig online aanwezig zijn. Vooral wanneer het kleine niche bedrijven betreft. Het kan moeilijker zijn om de aandacht van die doelgroepen te trekken. Andere nadelen zijn niet zo universeel, maar moeten wel in overweging worden genomen wanneer u uw B2B webdesign wilt optimaliseren:

- Klanten zijn de B2B user experience van een Bol.com of een Coolblue gewend en zijn daardoor veeleisender

- Doordat er vaker in bulk gekocht wordt zit er meer tijd tussen twee verkopen

- Het bouwen van een B2B website of B2B webshop met een optimaal B2B webdesign heeft tijd nodig. Dit is een proces die zorgvuldig uitgevoerd moet worden zodat de B2B user experience optimaal wordt.

Bent u benieuwd wat het optimaliseren van uw B2B webdesign voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer