Voorkom deze ergernissen in jouw B2B webshop! header image

Voorkom deze ergernissen in jouw B2B webshop!

Een webshop is heel interessant, voor zowel B2B als B2C bedrijven, maar één webshop vol ergernissen levert enkel slechte reclame op. Er zijn tientallen ergernissen in B2B webshops waar we allemaal wel eens tegenaan gelopen zijn. Hieronder een paar herkenbare voorbeelden:

Zorg dat je voorraadbeheer op orde is

Een goed systeem voor voorraadbeheer is essentieel in het voorkomen van een vaak voorkomende ergernis: het niet direct tonen van de voorraad van producten. Dit is wellicht een herkenbaar probleem voor veel B2B webshop eigenaren. Er is voldoende software op de markt die dit probleem goed kan verhelpen, bijvoorbeeld AFAS. In het meest ideale geval is het voorraadbeheer direct gekoppeld met de administratiesoftware, de webwinkelsoftware en met de software van de leverancier op automatisch periodiek inkopen te doen.

Twee voorbeelden van bedrijven op de B2C markt die zeker een goed systeem voor voorraadbeheer hebben zijn bol.com en Zalando. Als zij producten niet meer op voorraad hebben wordt dit direct aangegeven. Wat deze webshops daarnaast ook erg handig doen is de klant de mogelijkheid bieden om een e-mail te ontvangen zodra het product weer beschikbaar is.

Voeg voldoende betaalmethoden toe

Door diverse betaalmethoden toe te voegen creëer je een stukje gemak en vertrouwen. 

Voldoende betaalmethoden aan je webshop toevoegen is voor zowel B2B als B2C bedrijven een must. Elke klant wil op een andere manier betalen, het is dus ook essentieel om ervoor te zorgen dat dit kan.

  • iDeal: iDeal is de bekendste manier van betalen in Nederland. Consumenten, let wel op: iDeal is geen keurmerk. De mogelijkheid om met iDeal te betalen zegt niets over de betrouwbaarheid of service van de webshop.
  • Creditcard: betalen met creditcard wordt in ongeveer elke uithoek van de wereld ondersteund   en is dus vooral interessant voor bedrijven met veel buitenlandse klanten.
  • PayPal: is een mooi voorbeeld van een weinig gebruikte betaalmethode in de B2B, maar het begint wel steeds populairder te worden voor zowel de B2B als de B2C-sector. 
  • Online achteraf betalen: denk hierbij aan Klarna, Billink, AfterPay enzovoort.
  • Offline achteraf betalen: deze betaalmethoden zijn voor ondernemers niet zonder risico, maar vaak wel gewenst. Offline achteraf betalen kan via acceptgiro, automatische incasso of op rekening.
  • Onder rembours: een manier die al jarenlang bestaat. Dit geeft vooral de klant zekerheid dat hij of zij het bestelde product krijgt.

Het vervelende aan het toevoegen van online betaalmethoden is dat ze geld kosten. Sommige betaalmethoden vragen een commissie in de vorm van een percentage van het aankoopbedrag of een vast bedrag (of beide). Toch is het wel raadzaam om een aantal online betaalmethoden toe te voegen. Je zorgt ervoor dat je klanten niet voor een alternatieve betaalmethode kiezen: het niet betalen van je producten. Het toevoegen van een groot aantal betaalmethoden moet echter niet ten koste van een goed overzicht van je betalingsverkeer. Ook hier zijn goede systemen voor, zoals Adyen.

Voldoende betaalmethoden toevoegen is één manier om het je klanten zo makkelijk te maken. Dit in combinatie met een stabiele One Page Checkout pagina en je bent goed op weg om je klanten hun aankoop zo efficiënt mogelijk te laten afronden.  

Verbeter de laadtijd van je B2B webshop

Duurt het laden van een B2B Webshop of B2B Website langer dan 5 seconden? Dan haken de meeste mensen al af. 
Het verkleinen van de afbeeldingen die je in je B2B webshop gebruikt is een eenvoudige manier om je laadtijd te verlagen. Er zijn verschillende gratis webapplicaties die dit heel makkelijk voor je maken, zoals tinypng

Meet het winkelwagen verlatingspercentage

Er zijn B2B Webshops die na verloop van tijd producten automatisch uit de winkelmand verwijderen. Dit kan komen doordat de bezoeker de webpagina even verlaten heeft of omdat de bezoeker al enige tijd niet meer actief op de pagina was. Wanneer de potentiële klant bijvoorbeeld op 2 verschillende websites een product aan het vergelijken is kan deze factor de doorslag geven.

Wil je zeker weten dat je geen business misloopt? Meet dan het winkelwagen verlatingspercentage en zorg ervoor dat de producten die in de winkelwagen zijn geplaatst er zo lang mogelijk in blijven zitten!

Nog niet overtuigd van de meerwaarde van een B2B Webshop?

Voor een bedrijf dat zijn producten verkoopt is een sterk assortiment met kwaliteitsproducten slechts een onderdeel van uw bedrijfspropositie. Wat u onderscheidt van uw concurrenten is uw specialistische kennis. Voor iedere toepassing heeft u een oplossing, en de kennis binnen het bedrijf helpt de klant deze oplossing te vinden. Een B2B webshop biedt u de mogelijkheid uw assortiment online te verkopen. Een goede B2B Webshop die wij bij Sigma Solutions voor onze klanten ontwikkelen ondersteunt de bezoeker echter in de hele klantreis, beginnend met het aantrekken en daarna overtuigen van de bezoeker.

Samen maken we uw webshop succesvol

Wij richten uw webshop zo in dat deze niet alleen uw klanten, maar ook uw bedrijf optimaal faciliteert. Dit doen wij door vanuit de klantreis te denken, en de webshop te optimaliseren voor het aantrekken, inspireren, overtuigen en converteren van bezoekers. Om de webshop te automatiseren kunnen we koppelingen maken met uw backoffice-systemen, waarmee orders automatisch verwerkt worden. Zo blijven we samenwerken, niet alleen tijdens de bouw, maar ook ná de oplevering. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer