Waarom heeft uw bedrijf een PIM systeem nodig?
Waarom heeft uw bedrijf een PIM systeem nodig?
Vraagt u zich af of uw bedrijf een Product Informatie Management systeem (PIM) nodig heeft? Een PIM systeem is voor vele bedrijven een positieve investering en kan grote voordelen hebben voor uw bedrijf. In deze blog lees je meer over wat een PIM systeem is, hoe een PIM systeem werkt, wat de voordelen zijn van een PIM systeem en wanneer uw bedrijf een PIM systeem nodig heeft.
Wat is een PIM systeem en hoe werkt het?
Een PIM systeem is software dat organisaties de mogelijkheid biedt om productdata in één systeem te beheren, voordat het naar de gewenste systemen wordt verstuurd. Vrijwel alle informatie met betrekking tot een product kan worden opgeslagen in een PIM systeem. Denk hierbij aan productdetails als een productomschrijving, prijzen, leveringsvoorwaarden en voorraadbeschikbaarheid. Al deze informatie kan dus door een PIM systeem worden gedeeld op meerdere platformen. PIM systemen zorgen ervoor dat productinformatie en gerelateerde data verzameld, georganiseerd en beheerd wordt. Dit om er voor de zorgen dat ook wanneer uw bedrijf groeit en er steeds meer producten worden aangeboden door uw bedrijf, alle productinformatie overzichtelijk blijft. Ook kan een PIM systeem complexere producten, die bijvoorbeeld de klant zelf op een website kan samenstellen, op een betere manier beheren.
Wat zijn de voordelen van een PIM systeem?
Veel B2B bedrijven onderschatten de voordelen van een goedwerkend PIM systeem. Op veel verschillende plekken wordt productinformatie opgeslagen en zo wordt er geen onderscheid gemaakt welke informatie belangrijk is om te delen met de klant en welke niet. Met als gevolg dat er geen overzicht is in alle product informatie.
B2B verkoop resultaten worden steeds meer afhankelijk van data. Wanneer de data onoverzichtelijk is maak je dus niet optimaal gebruik van deze data. Wanneer je een PIM systeem gebruikt doe je dat wel en dat biedt grote voordelen t.o.v. de situatie zonder PIM systeem. Het grootste voordeel is dan ook dat bij goed gebruik een PIM systeem zorgt voor minder kosten op verschillende vlakken en een hogere omzet. Dit komt omdat je veel efficiënter kan werken, maar ook omdat PIM zorgt voor een positievere klant ervaring. Door gebruik te maken van PIM kunnen klanten bijvoorbeeld veel makkelijker filteren op eigenschappen van producten die voor hun belangrijker zijn.
Ook kan een PIM systeem je vindbaarheid verbeteren. Door gebruik te maken een PIM systeem kun je namelijk heel makkelijk je productdata bijwerken. Wanneer Google detecteert dat je frequent je content bijhoudt gaat je Google ranking ook omhoog door samen met een goede SEO strategie je content te verbeteren en gebruik te maken van de juiste zoekwoorden.
Wanneer heeft uw bedrijf een PIM systeem nodig?
Er zijn natuurlijk verschillende situaties wanneer uw bedrijf een PIM systeem nodig zou hebben. De top 3 situaties wanneer uw bedrijf een PIM systeem nodig hebt zijn:
1. Wanneer uw bedrijf producten of diensten aanbiedt via verschillende kanalen.
2. U groeidoelstellingen heeft en meerdere producten wilt aanbieden en uw marketingactiviteiten vergroten.
3. Uw productinformatie ingewikkeld is.
Wilt u dus meer overzicht in uw productinformatie en/of heeft u ambitie om uw bedrijf te laten groeien, dan is het gebruik maken van een goedwerkend PIM systeem dus een hele interessante optie.
Bent u klaar voor de volgende stap? Onze Sigma Solutions experts staan klaar om al uw vragen over onze producten te beantwoorden en u te helpen om verder te komen op uw reis naar online succes. Neem voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.