Waarom het hamburgermenu (niet) werkt – deel 2 header image

Waarom het hamburgermenu (niet) werkt – deel 2

In deze serie gaan we dieper in op B2B Webdesign en richten we ons op het hamburgermenu. Waarom werkt deze wel of waarom werkt deze nou niet. In dit tweede deel nemen we een aantal onderzoeken onder de loep die er vanuit gaan dat het hamburger menu wel werkt. Lees deel 1 eerst voor dat je aan deel 2 begint. Je kunt deze hier vinden.

Terugblik – wat is een hamburgermenu

Het hamburgermenu kent vele vormen en namen. Het is de verstopplek voor het menu wat deze dagen gebruikt wordt op het internet. De naam komt dankzij het uiterlijk van het icoon dat lijkt op een hamburger.

Waarom werkt het wel?

Je komt het icoon steeds meer tegen op websites en applicaties. Facebook gebruikt het in de meeste van zijn applicaties en Google gebruikt het ook steeds meer in applicaties.

Waar je eerst het icoon alleen zag op mobiele versies van de applicaties zie je ze ook steeds meer komen op de desktop versies van applicaties. Voorbeelden hiervan zijn: Google’s nieuwe e-mailwebsite Inbox en op privacy gerichte zoekmachine DuckDuckGo.

Google gaat tegenwoordig zover dat ze het gebruik zelfs aanraden in hun desgin richtlijnen als het gaat om een permanente navigatie op desktops. Deze aanbeveling en het vele gebruik op andere sites geeft aan dat het icoon steeds meer herkend wordt.  

Eerst was het gebruik uitsluitend voor mobiele apparaten, maar doordat het mobiel gebruik ten aanzien van desktop gebruik steeds groter wordt, is het niet gek dat er elementen van een mobiele website doorvloeien naar de desktop website.

Ruimte besparen

Het grootste voordeel van het gebruik van een icoon waar het menu onder is verstopt ten opzichte van het tonen van een compleet menu is de ruimte. De ruimte die wordt ingenomen door een menu kan ook worden gebruikt voor andere doeleinden (zoals de weergave van je content).

Het is dus een erg handig middel om op een eenvoudige manier extra ruimte te creëren zonder aan content in te leveren. Dit is natuurlijk prettig bij mobiele apparaten, maar ook bij desktops kan dit handig zijn.

Meten is weten

Om te onderzoeken of het nu echt werkt zijn er verschillende onderzoeken geweest naar het gebruik van het icoon. In een studie waarbij gebruik werd gemaakt van eyetracking software.

In dit onderzoek werden twee versies van een website gebruikt. Eén versie met een hamburgermenu en de ander met een traditioneel horizontaal menu aan de bovenkant van de website. 

Hamburger eyetracking  Hamburger eyetrackng deel 2

Wat opvalt is dat gebruikers op een hele andere manier naar de website kijken als er een hamburgermenu wordt gebruikt. De gebruiker scant dan op een verticale manier de pagina’s. Bij een traditioneel menu wordt er horizontaal over de pagina’s gescand.

Voorlopige conclusie

Als voorlopige conclusie kunnen we concluderen dat gebruikers steeds meer herkenning zien in het hambugermenu, maar nog wel problemen houden met navigeren. Het blijft dan ook een lastig onderwerp. Eerder genoemde studie toont aan dat gebruikers het menu nog wel kunnen vinden, maar de site vervolgens op een andere manier gaan bekijken. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer