Waarom het hamburgermenu (niet) werkt – deel 3
In deze serie gaan we dieper in op B2B Webdesign en richten we ons op het hamburgermenu. Waarom werkt deze wel of waarom werkt deze nou niet. In dit derde en laatste deel van deze serie proberen we aan de hand van alle research die gedaan is een advies te geven over het hamburgermenu. Lees deel 1 hier en deel 2 hier
Werkt het nu wel of werkt het nu niet?
Dat is een simpele vraag met een lastig antwoord. In sommige gevallen werkt het wel, zoals bijvoorbeeld op een mobiele applicatie waarbij de gebruiker zijn meeste tijd doorbrengt op het eerste scherm van de applicatie.
In de wereld van websites die geschikt moeten zijn voor zowel mobiel als desktop heeft het icoon immense populariteit. Hierdoor lijkt het alsof het werkt. Maar uit nadere studies blijkt dit toch niet zo te zijn. Door een menu te verstoppen ontneem je een gebruiker vitale kennis over de website, welke hij/zij nodig heeft tijdens het navigeren op de website. Hier kun je mee wegkomen als je een website hebt met één duidelijk product of verhaal zodat een gebruiker niet hoeft te navigeren.
Als je deze website niet hebt (zoals veel b2b sites en webshops), dan is het gebruik van het icoon niet aan te raden. Je website heeft namelijk zoveel focuspunten dat een gebruiker alle informatie nodig heeft voor het gebruik van de website.
Conclusie
Als conclusie kunnen we dan ook alleen maar concluderen dat het van de situatie afhangt. Heeft de applicatie of website één heel specifiek en duidelijk doel, dan heeft het gebruik geen nadelige gevolgen en zeer waarschijnlijk een positief effect op het uiterlijk van de website.
Als de website niet één heel specifiek en duidelijk doel heeft, dan is het niet aan te raden om een hamburgermenu te gebruiken, maar een traditioneel menu waarin alle content zichtbaar is voor de gebruiker.