Waarom is een digitaal platform belangrijk voor bedrijven?
Digitale platformen zijn een absolute noodzaak geworden voor elk bedrijf en niet langer een strategie van digital natives. In het rapport van Accenture staat: "Platforms zijn hard op weg een concurrerende noodzaak te worden en de basis voor nieuwe waardecreatie - en bedrijven die er niet in slagen ze te omarmen zouden wel eens aan de zijlijn kunnen komen te staan. Veel digitale platforms zijn een essentieel onderdeel van het bedrijfslandschap geworden en niet langer uitsluitend het domein van digital natives.
Bedrijven als Nike en Unilever hebben hun platforms gelanceerd naarmate hun bedrijfsmodellen volwassener werden. Effectieve platforms zijn gebaseerd op technologische uitmuntendheid, maar kunnen niet uitsluitend in het technologiedomein bestaan. Ze zijn sterk afhankelijk van de buy-in en feedback van andere delen van het bedrijf, die het best worden gecoördineerd door een cross-functioneel team dat de maatstaven voor succes bepaalt en de voortgang bijhoudt. Dit alles moet worden beheerd door een delicaat evenwicht van gecentraliseerd leiderschap dat de visie bepaalt, successen communiceert en het juiste talent mobiliseert; en 'producteigenaars' die belast zijn met het stimuleren van succes in hun specifieke aandachtsgebieden.
Wat is een digitaal platform?
Digitale platforms zijn de online oplossingen die de uitvoering van meerdere taken op dezelfde plaats via het internet mogelijk maken. Het ontwikkelen van een digitale marketingstrategie omvat een reeks gegevens die men moet uitvoeren en voortdurend moet controleren om de online aanwezigheid te verbreden. Het ontbreken van een Digitaal Platform maakt alles duurder en moeilijker te realiseren.
Waarom een digitaal platform?
Het belangrijkste doel van Digitale Platforms is om de samenwerking tussen eindgebruikers en producenten te verbeteren om met elkaar te kunnen handelen. Deze platforms stellen gebruikers in staat om verschillende informatie zoals nieuwe producten en diensten te delen en het ecosysteem van het platform met elkaar te verbinden. Het creëren van een robuust netwerk voor waardevermeerdering wordt ook mogelijk gemaakt door deze technologie. De ontwikkeling van digitale platforms kan worden gestimuleerd door derde partijen die API's (Application Programming Interfaces) aanbieden, waarmee deelnemers gegevens kunnen delen voor de ontwikkeling van nieuwe diensten.
Verschillende soorten digitale platforms
Er zijn verschillende soorten digitale platforms, maar het is zaak dat u een platform kiest die bij uw bedrijf en ambities past. Hieronder zullen wij de meest gebruikte digitale platforms, B2B website en B2B Webshop, bespreken.
B2B website als digitaal platform
Geen enkel aspect van online marketing is belangrijker dan een kwalitatieve B2B website, de voordeur van uw organisatie. Een "goede" B2B website is niet goed genoeg om door te breken en gebruikers te converteren in betrokken klanten en merkambassadeurs. Wat u echt nodig hebt, is een fantastische B2B website.
Wat maakt een website een fantastische B2B website?
- Goed ontworpen en functioneel
Uw B2B website weerspiegelt uw bedrijf, uw verhaal en uiteindelijk uw merk. Het is dus belangrijk om visueel aantrekkelijk, gepolijst en professioneel te zijn. Zorg voor witruimte, een opgeruimde lay-out met kwaliteitsfoto's en afbeeldingen en laat uw boodschap doorschijnen.
Net zo belangrijk is dat de site snel, correct en zoals verwacht werkt. Wij ontwikkelen B2B websites volgens webstandaarden en testen regelmatig op problemen met snelheid of functionaliteit. Elke pagina moet altijd snel en functioneel zijn, want elke pagina kan de eerste of enige indruk van een potentiële klant zijn. Gebroken, trage of slecht opgebouwde onderdelen zullen uw bezoekers gefrustreerd achterlaten en aanzetten tot vertrekken.
- Gemakkelijk te gebruiken
Bezoekers van een website hebben altijd haast. Laat ze niet werken voor informatie. User Experience (UX) speelt een sleutelrol in het helpen van bezoekers om uw B2B website te gebruiken, te begrijpen en op uw website te blijven. Creëer een duidelijke, logische navigatie met een duidelijke hiërarchie. Gebruik consistente lay-outs en visuele aanwijzingen voor functionaliteit op de hele site.
Uw site moet zowel 'zoekers' - die op zoek zijn naar iets specifieks - als 'browsers' - die alleen maar kijken - tevreden stellen. Help gebruikers hun taken snel te volbrengen met onsite search, en houd ze betrokken door gerelateerde content voor te stellen en doodlopende paden te minimaliseren.
- Geoptimaliseerd voor mobiel
Tegenwoordig zijn er geen excuses meer, uw B2B Website moet er goed uitzien en goed werken op elk platform. De groei van mobiele- en tablet apparaten neemt niet af en u weet gewoon niet wat uw volgende bezoeker zal gebruiken. Optimaliseren voor mobiel zal zowel de ervaring van uw bezoekers als uw SEO rankings verbeteren.
B2B webshop
Met een B2B webshop kunt u een online ervaring opbouwen en creëren, verkopen en orders afhandelen. De meeste mensen denken dat een B2B webshop net zoiets is als een B2B website: u kunt gewoon nieuwe producten aanbieden en online betalingen accepteren. Maar ze kunnen veel meer dan dat.
Uw B2B webshop fungeert als het controlecentrum voor uw hele bedrijf, het regelt alles, van voorraad tot marketing, en geeft u alle tools die u nodig hebt om online te verkopen en klantenondersteuning te bieden.
De belangrijkste kenmerken die u in een B2B webshop moet zoeken zijn:
- Bruikbaarheid
De software van uw B2B webshop moet gemakkelijk te gebruiken zijn. Zoek naar een tool die intuïtief is en gebruik maakt van een gemakkelijk te gebruiken functies om zo in de toekomst uw online winkel zelf te onderhouden. Plan een demo in of neem contact met ons op als u dit in de praktijk wilt zien.
- Toegankelijke klantenondersteuning
Kijk voor een platform dat ondersteuning biedt de hele weg. Bijvoorbeeld, met Sigma Solutions, kunt u hulp krijgen bij het lanceren van uw site of het migreren van een andere software, evenals voortdurende ondersteuning. Ondersteuningsteams zijn elke werkdag beschikbaar via e-mail of zelfs telefoon, wanneer u maar wilt.
- Wrijvingsloze checkout
Een gestroomlijnde checkout is essentieel voor de verkoop. Zoek een B2B webshop dat het voor shoppers gemakkelijk maakt om uw producten te kopen of een aanvraag te doen. Onze B2B webshop maken gebruik van strategisch geplaatste Call to Actions om ervoor te zorgen dat de klantreis gestroomlijnd loopt en uw potentiële klant gemakkelijk een aankoop of aanvraag kan doen.
- Webhosting
Een webhost slaat informatie en inhoud op uw B2B webshop op in een server database. U hebt webhosting nodig om mensen toegang te geven tot uw online winkel. Sommige B2B Webshops bieden web hosting ingebouwd, terwijl anderen vereisen dat u een oplossing van derden te gebruiken. Bij Sigma Solutions zit dit ingebouwd.
Vooraf aan het kiezen van uw B2B webshop software, moet u uw huidige en toekomstige behoeften overwegen. Sommige platforms kunnen de beste oplossing zijn voor vandaag, maar een krachtig platform zoals Accessify, het CMS van Sigma Solutions, kan u snel op weg helpen en uw toekomstige groei ondersteunen. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.